Hver fjerde indkøber fravælger leverandører uden e-handel

DI Handels nyeste B2B e-handelsanalyse viser, at både indkøbere og sælgere i stigende grad benytter sig af digitale kanaler til at foretage deres køb og salg. Forventningerne til udviklingen er imidlertid forskellig med flere indkøbere, der fravælger leverandører, fordi de ikke tilbyder e-handel.

PR-foto..

Hidtil har der været begrænset med viden om B2B e-handel i Danmark, og derfor har DI Handel – i samarbejde med Wilke – interviewet knap 1.200 sælgere og indkøbere om deres erfaringer og adfærd ved digitalt salg. Årets analyser viser, at der er et spænd mellem indkøberne og sælgerne, når det kommer til udbredelsen af digitale kanaler. 

Hele 89 procent af indkøberne benytter sig af mindst én af mange digitale kanaler til at foretage deres indkøb, hvorimod det for sælgerne blot er 73 procent af virksomhederne, som benytter mindst én af de mange digitale salgskanaler til at sælge.

Store forventninger til onlinesalget
Særligt sælgervirksomheder indenfor detailhandlen har en forventning om, at deres online salg vil stige i de kommende år. Der er nemlig hele 65 procent af sælgervirksomhederne indenfor detailhandlen, som har en forventning om, at deres online salg vil stige med +10 procent i de kommende år. 

Vendes blikket mod indkøberne, er det hele vendt på hoved. Her er det nemlig indkøbervirksomheder indenfor engroshandlen, hvor der er den største andel (25 procent) af virksomheder, som forventer at virksomhedens indkøb via digitale kanaler stiger med +10 procent i de kommende år. 

Derimod er det for indkøbsvirksomheder indenfor detailhandlen og fremstillingsvirksomheder hhv. blot 12 og 14 procent, som forventer en stigning i indkøb via digitale kanaler på +10 procent.

Indkøberne fravælger virksomheder uden e-handel
Sælgernes og indkøbernes høje forventninger til e-handel i de kommende år, afspejler i den grad vigtigheden af e-handel i deres arbejdsdag. 

Analysen giver indikationer af, at sælgerne er bevidste om vigtigheden af digitale kanaler. 35 procent af sælgervirksomhederne frygter at blive fravalgt på grund af manglende digital tilstedeværelse. Det kan der også være grund til, da fordi analysen viser, at 23 procent af indkøberne tidligere har fravalgt en leverandør, som følge af manglende e-handel eller mulighed for digitalt indkøb.

- HCL

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023