Hjælp forbrugerne med at leve deres liv
Livsstilsguru Tom Mirabile mener, at boligbranchens opgave er at hjælpe forbrugerne med at leve deres liv. På International Home + Housewares Show i Chicago gav han sit bud på de kommende trends.
For at kunne udvikle og ikke mindst skabe succes på nutidens komplekse markedsplads er producenter til boligbranchen nødt til at fokusere deres strategi, lytte til forbrugeren, give mere værdi for pengene, give plads til kreativitet og oplevelse og tage del i forbrugernes liv på en helt ny måde.
Sådan lyder det fra trend forecaster Tom Mirabile, senior vicepresident, global trend and design hos Lifetime Brands, da han holdt foredrag på 2015 International Home + Housewares Show i Chicago.
Man er nødt til at spørge sig selv: Sender jeg bare et produkt på markedet, eller gør jeg det i højere grad muligt for forbrugerne at leve det liv, de gerne vil leve?, siger Tom Mirable, der henter input fra såvel modeverdenen som fra tv, restauranter, detailhandel, boligverdenen, sociale medier med videre.
En af de tendenser, han ser, er en forøgelse i antallet af på den ene side flergenerationshusholdninger og på den anden side single-hushusholdninger, og han anbefaler, at man som producent til boligbranchen holder sig disse nye måder at leve på for øje.
Hertil kommer at shopping i stadig stigende grad er en multichannel oplevelse.
Den gennemsnitlige forbruger har omkring 10 forskellige touch points for hver købsbeslutning. Det betyder, de kigger online, de kigger i butikker, ser en reklame eller læser et magasin, forklarer han. Alligevel udgør online køb kun fem pct. af alt detailhandel i USA, og selv blandt forbrugere, der bruger nettet til at tjekke produkter, går 77 pct. af dem til en fysisk butik for at foretage det endelige køb.
Det giver detailhandlerne utrolige muligheder for at engagere forbrugerne, dele viden om produkterne og have indflydelse på deres forbrugsvaner.
Generationsmæssige forskelligheder spiller også en stor rolle i forhold til, hvordan forbrugerne vil leve i og i forhold til, hvordan de definerer værdi, og hvordan de shopper.
Det er en kompleks verden med tre unikke forbrugergenerationer, lyder det fra Tom Mirable. Og pris, service og design betyder noget forskelligt for hver generation.
Det er en myte, at Generation Y kun shopper online, mener han. De elsker faktisk at shoppe i detailbutikkerne, ikke mindst i et interaktivt miljø.
Dog er det vigtigt at holde sig for øje, at mange i Generation Y stadig definerer deres stil, de er mere sensitive i forhold til pris, de søger autenticitet i deres indkøb, og de er generelt designkyndige.
Generation X er for størstedelens vedkommende familiegenerationen, og de er mere fokuserede på at købe bedre ting og gøre deres liv mere effektivt.
De søger muligheder for at forbedre såvel deres personlige som deres families velvære, øge forbindelserne til hinanden og have lærerige og spændende oplevelser.
Boomers, på den anden side, er et sted i livet, hvor de genovervejer, hvad det er, de har. 39 pct. planlægger således en omfattende renovering af boligen inden for de næste tre år.
På trods af de generationsmæssige forskelle mener Tom Mirabel dog også, at det kan betale sig at kigge på det, generationerne har til fælles. Det gælder: en lyst til global udvikling, en interesse for sundhed og velvære, et skift fra at have tillid til detailhandels- og brandgenereret indhold til i dag at have tillid til forbrugergenereret indhold i jagten på det gode liv (en tilbage til basis tilgang til familie, venner, hjem og liv), forbrug med omtanke samt mål og ønsker i forhold til produkter og markedsføring målrettet den enkelte.
Det handler om historien
Værdi kan betyde noget forskelligt for forskellige generationer. Men fælles for alle på tværs af generationerne er, at det I dag I høj grad handler om historien mener Tom Mirabile. Historien er utroligt vigtig.
Blandt de måder, producenter og leverandører kan give deres produkter øget værdi, er med design, der matcher tidens trends, og med produkter, der opfylder nogle af de krav, som forbrugerne går efter i dag: kunstneriske detaljer, sundt miljø, smarte løsninger til hjemmet, sociale oplevelser og fleksibilitet.
Et andet vigtigt element er at gøre forbrugeren i stand til at være kreativ og tage del i interessante oplevelser. Det kan være produkter, der gør det lettere at skabe skønne retter i køkkenet eller ting, der lader forbrugeren eksperimentere med mad-trends som street food og skønne snacks eller ting, der giver middagen et nyt eller et underholdende pift.
Detailbutikker der skaber miljøer, der giver forbrugeren mulighed for at prøve produkterne, bliver også et succeskriterie i fremtiden.
Faktisk giver omni-channel miljøet masser af muligheder for at komme i dialog med forbrugeren på helt nye måder. Og ifølge en undersøgelse foretaget af Mirabile for IHA, byder de sociale medier stadig på masser af uudnyttede muligheder for boligbranchen. Kun 16 pct. af deltagerne i undersøgelsen siger således, at de er super engagerede på de sociale medier. 64 pct. siger, at deres strategi for brugen af de sociale medier er nogenlunde på plads, men ikke helt udbygget, og 20 pct. medgiver, at de slet ikke har en strategi for brugen af de sociale medier.
Når alt kommer til alt, er innovation nøglen til puslespillet.
Derfor skal der fokuseres og investeres i innovation, slutter Tom Mirabile. Det handler aldrig om held. Dem, der vinder, er dem, der har en strategi, og netop innovationen er en stor del af det.