Heimtextil et gået i luften
Vi har skabt et landskab for moderne design, sagde adm. direktør for Messe Frankfurt, Detlef Braun ved presseåbningen.
Heimtextil 2025 er netop åbnet med godt 3000 udstillerere og en forventning om besøgende fra mere end 130 lande. Det sagde messe Frankfurts adm. direktør Detlef Braun til messens åbning, der fandt sted i en 650 kv. stor designinstallation ”Among us” skabt af Patricia Urquiola.
Han fortalte videre, at 2024 har været det bedste år nogensinde for Messe Frankfurt på trods af alle de udfordringer, der er.
”At det er det bedste år nogensinde, siger ikke så lidt, givet Messe Frankfurts 784 år lange historie,” lød det. ”Vi havde en omsætning på 78 mio. euro (godt 582 mio. kr.) i 2024, og vi forventer en lille stigning i 2025, selv om vi er klar over, at markedet er udfordret.”
På Heimtextil denne gang er der fokus på Carpet & Rug segmenter, der er i kraftig udvikling.
”De seneste år har vi tre-doblet udstillerantallet her, og vi fortsætter med at upgrade det,” pointerede Detlef Braun.
Patricia Urquiola fortalte om den åbne designinstallation, der skaber en indbydende atmosfære, hvor man kan opleve tekstile koncepter og sætte gang i en samtale om design, bæredygtighed og hygge.
”Jeg ville skabe en fordybende oplevelse med optiske og strukturelle overraskelser – herunder lounge-øer fra Kettal med stoffer fra danske Kvadrat, hængende tekstiler fra cc-tapis med regenereret nylongarn fra Aquafil og siddepladser fra Moroso. De hængende cementkonstruktioner fra Cimento® giver installationen yderligere arkitektoniske dimensioner.”
Et gitterformet tæppe definerer installationen. Inden for gitteret møder de besøgende blødt polstrede, antropomorfe tekstilformer, der inviterer til berøring, afslapning og muliggør et sanseligt engagement i materialerne. Denne tilgang fremhæver Urquiolas innovative tilgang til materialitet og kombinerer konventionelle og ukonventionelle elementer for at skubbe grænserne for tekstildesign.
”Among us”
"Heimtextil passer perfekt til os. Her har vi mulighed for at skabe en tovejsdialog, der begynder under messen og fortsætter hele året. Vi henvender os ikke kun til specialister, men til alle, der er interesseret i tekstiler. Vores tilgang er evolutionær og sigter mod omfattende interaktion. Vi ønsker at lytte lige så meget, som vi præsenterer, og værdsætte personlig udveksling," fortsætter Urquiola.
Among-us er dedikeret til bæredygtige materialer, hygge og krydsfeltet mellem virtuelle og fysiske verdener - et rum for udforskning og diskussion.
Onsdag den 15. januar deltager Patricia Urquiola i Architonic Live Talk, og hun vil også holde et miniforedrag, der giver et eksklusivt indblik i hendes kreative verden og unikke designsprog.