Tiden er til netværk og samarbejde
Formland er klar til at støtte op om livsstils- og designbranchen, når der holdes Formland Spring fra 2.-4. februar 2025. Det sker med et oplevelsesunivers, der byder på trends, talks og masser af inspiration. Og projektchef på Formland Flemming Andersen melder om en utroligt høj grad af loyalitet.
”Vi må jo erkende, at tiderne er turbulente for design- og livsstilsbranchen. Det er ingen hemmelighed. Men når det er sagt, oplever vi en utrolig høj grad af loyalitet på Formland. På trods af at udstillerne er pressede, ser vi, at de holder fast i Formland eller lige frem vælger den til. Den loyalitet tager vi ikke som en selvfølgelighed. Udstillerne støtter op om os, og derfor gør vi alt, hvad vi kan for at støtte op om dem i den tid, vi befinder os i.” Det pointerer Formlands projektchef Flemming Andersen forud for Formland Spring, der holdes fra 2.-4. februar 2025 i Messecenter Herning.
Samtidig slår han fast, at tendensen både internationalt og nationalt er, at nok kommer der generelt færre besøgende på livsstilsmesserne. Butikkerne og kæderne vælger at rejse med færre medarbejdere, men de mennesker, der kommer på messerne, er de rigtige. ”Det er indkøberne, og det er de dygtige branchefolk og dem, der har noget på hjerte, og det anser vi for at være positivt. Der bliver med andre ord fokuseret mere på kvalitet end på kvantitet, både når det gælder antallet af produkter, der præsenteres på messen, og når det gælder de besøgende, der gæster messen”.
Det personlige møde
”Selv om det kan lyde som en kliche, ser vi også, at interessen for det personlige møde eskalerer. Det gælder faglig vidensdeling, faglig matchmaking og networking, og det gælder oplevelser, der begge dele betyder mere og mere for de besøgende på
Formland. Det betyder, at det er en rolle, vi som messearrangører også skal påtage os”, lyder det fra Flemming Andersen, og han understreger, at også udstillerne er klar til at tage den nye rolle på sig. ”Der skal naturligvis handles på en messe, men udstillerne er også bevidste om, at det i lige så høj grad handler om netværk og faglig matchmaking”.
På Formland sker det med Formlands forskellige trendområder, der er yderst besøgte og meget vellidte, og det sker fra Speak Up-scenen, hvor en række udvalgte foredragsholdere fortæller om alt fra trenden 2025 til livsstilstendenserne, Social Media udviklingen og udviklingen i e-handelslandskabet, hvor 2024 har markeret sig som et skelsættende år for den digitale markedsplads.
Fokusområder
På Formland vil man som besøgende og udstiller kunne hente inspiration på de tre trendinstallationer, der er skabt i forbindelse med Greenhouse. Det gælder:
“Genbyg”, hvor der sættes fokus på genbrug og kreativ udnyttelse af materialer, som kan få nyt liv sammen med planter. Bliv inspireret til, hvordan gamle ting kan transformeres og få ny funktion, så de beriger boligen eller plante salgs-området i butikken og bidrager til en mere cirkulær livsstil.
Sundt indeklima og grønt design er omdrejningspunktet for en anden trendinstallation, hvor fokus er på de fantastiske egenskaber, luftrensende planter har. Planter spiller ikke blot en dekorativ rolle i indretningen, men de bidrager også til et sundere indeklima ved at rense luften.
I hal K inspireres de besøgende til at lave et ferieparadis hjemme i sin egen have. Skab små magiske haverum, der bringer følelsen af afslapning og ferie tættere på. Med inspiration til haveindretning og kreative løsninger vises, hvordan man kan skabe din helt egen oase.
Living Collage kuerateret af Studie Flyhelsted er dette års store trendområde.
”I en tid, hvor vi søger det, der føles rigtigt, åbner Living Collage døren til en verden, hvor hjemmet er et kreativt lærred, og hvert objekt fortæller en del af din historie.
Her mødes inspirationen fra den victorianske æras overdådighed og kærlighed til overflod med nybrutalismens rå minimalisme. Det er en dristig sammensmeltning af kurateret vintage og moderne design, hvor maksimalismens glæde balanceres af funktionalitetens enkelhed,” lyder det fra Mille Fly om trendområdet.
Trendhunter Anette Eckmann står bag daglige Trend Talks. Hvordan genopfinder man sig selv - og ikke mindst sin forretning - midt i et paradigmeskifte og i en kaotisk tid, der betyder store ændringer for stort set alle brancher og mennesker. Hvordan finder man lysten, modet og energien til at være en succesfuld forretningsdrivende?
Det mener Anette Eckmann, man bl.a. gør ved at være omstillingsparat, fleksibel og ultra elastisk. Derudover skal man være myreflittig og blæksprutteagtig, og man skal tilegne sig et mindset, der konstant er parat til at ”sadle om”!
Formland sætter også fokus på talent, kreativitet og iværksætteri i Creators Community. Her er talentfulde og spændende iværksættere samlet i et område, der byder på guldkorn, inpiration, masser af energi og måske nogle helt nye og uopdagede trends og brands.
”Creators Community har til formål at få talentfulde iværksættere til at udleve deres drøm som succesfulde selvstændige. På Formland Spring kan de udvalgte iværksættere få mulighed for at afprøve sit brand, koncept og produkt overfor tusindvis af indkøbere og professionelle aktører i branchen - heriblandt nogle af Nordeuropeas største indkøbere,” forklarer Flemming Andersen, der er rigtig glad for at kunne fortælle, at antallet af deltagere på Creators Community holder et flot niveau. ”På trods af de tider, vi lever i, har de holdt både kvaliteten og kvantiteten. Det er positivt at mærke af det danske iværksætteri stadig lever, og det er positivt, at vi ad den vej kan være med til at støtte op om branchens designmæssige fødekæde,” siger han.
Det cirkulære og bæredygtige perspektiv har også fået sin plads på Circular Formland Days. "Som messecenter har vi en klar ambition om at integrere cirkularitet og ansvarlighed i alt, hvad vi gør. Derfor arbejder vi målrettet på at starte 2025 med en ISO-certificering, ISO20121 – en milepæl, der sætter nye standarder for, hvordan vi afvikler messer. Det handler om alt fra affaldshåndtering og materialebrug til madlavning og reduktion af madspild - og ikke mindst vores mindset," forklarer Flemming Andersen.
Han fremhæver, at certificeringen er en prioritet fra messen og efterhånden også noget udstillerne efterspørger. "ISO20121 er ikke bare en anerkendelse af vores indsats, men også en forpligtelse til at fortsætte vores målrettede arbejde med at udvikle ansvarlige og mere bæredygtige løsninger, der skaber reel værdi for både miljøet og samfundet," siger Flemming Andersen.
Messeformatet lever
Flemming Andersen er ikke i tvivl om. at messeformatet også lever i fremtiden.
”Der er bl.a. lavet en stor international undersøgelse af AUMA, Association of the German Trade Fair Industry, med udgangspunkt i 10 messelokationer, og den slår fast, at 99 pct. af udstillerne regner med at fortsætte deres messeaktivitet de kommende fore-fem år og måske endda trappe messeindsatsen op. Samtidig viser undersøgelsen, at 75 pct af de tyske messer faktisk klarer sig bedre eller på niveau med de forrige år.”
Men når tiden er udfordrende, sker der også positive ting. ”Vi ser, at der opstår et sammenhold. Der er flere samarbejder på tværs af udstillere i branchen generelt end tidligere og den udvikling, tror jeg kun, vil øges i 2025 og 2026, branchen ykker sammen i bussen, og dermed sikrer man, at den har et ståsted på den anden side af de pressede tider.