Har du styr på forbrugernes fortrydelsesret?

Forbrugerklagenævnet har behandlet en sag om forbrugernes fortrydelsesret. Læs om den 14-dages fortrydelsesfrist og hvilke krav, der stilles til forbrugerne, hvis de vil udnytte fortrydelsesretten.

Har du styr på forbrugernes fortrydelsesret?. Foto: 123RF.com

Sælger din virksomhed varer til forbrugere? Så er det en fordel at kende til forbrugernes fortrydelsesret, hvordan den 14-dages fortrydelsesfrist beregnes og hvilke krav, der stilles til forbrugerne, hvis de vil udnytte fortrydelsesretten.

Kort om sagen

En forbruger havde købt tre kjoler i en netbutik til 1.217 kr. Pakken blev sendt via et fragtfirma til en pakkeshop til afhentning den 31. august. Forbrugeren hentede pakken den 1. september, men fortrød herefter købet og sendte pakken retur den 15. september. Ifølge forbrugeren var der vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken, men det bestred den erhvervsdrivende, som modtog pakken et par dage senere.

Husk beløbsgrænsen

Forbrugerklagenævnet behandler som udgangspunkt klager over alle varer og ydelser, når en række betingelser er opfyldt, bl.a. at prisen for varen eller ydelsen er mellem 1.110 – 100.000 kr. 

Hvornår regnes den 14 dages fortrydelsesfrist fra?

Et spørgsmål i sagen var, om fortrydelsesfristen på 14 dage regnes fra det tidspunkt, hvor pakken er afleveret i en pakkeshop eller fra tidspunktet, hvor forbrugeren har hentet pakken.

Efter forbrugeraftalelovens § 19, stk. 2, nr. 2, løber forbrugerens fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor forbrugeren får varen i fysisk besiddelse. Det tidspunkt indtræder først, når forbrugeren henter pakken og ikke når pakken blot er tilgængelig i pakkeshoppen. Den 14-dages fortrydelsesfrist løb derfor fra 1. september, hvor forbrugeren hentede pakken.

Hvornår har forbrugeren udnyttet sin fortrydelsesret?

Forbrugeren oplyste, at denne havde vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken, som forbrugeren sendte til den erhvervsdrivende den 15. september uden at give den erhvervsdrivende yderligere besked om, at forbrugeren ønskede at fortryde købet.

Ifølge forbrugeraftalelovens § 20, stk. 1, skal forbrugeren inden udløbet af fortrydelsesfristen afgive en utvetydig erklæring til den erhvervsdrivende om, at forbrugeren ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, f.eks. via mail eller ved at benytte den standardfortrydelsesformular, som fremgår af forbrugeraftaleloven. Forbrugeren skal bevise, at denne har udnyttet sin fortrydelsesret inden fristens udløb, og den erhvervsdrivende gjorde gældende, at forbrugeren ikke havde udnyttet sin fortrydelsesret rettidigt.

Nævnet vurderede, at det var tilstrækkeligt, hvis forbrugeren vedlagde en standardfortrydelseserklæring i returpakken og sendte pakken afsted til den erhvervsdrivende inden udløbet af fortrydelsesfristen. Nævnet fandt det dog ikke godtgjort, at forbrugeren havde vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken og vurderede derfor, at forbrugeren ikke havde opfyldt formkravene til udøvelse af fortrydelsesretten, hvorfor forbrugeren dermed ikke havde krav på at fortryde købe og få købesummen retur.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023