Har du styr på forbrugernes fortrydelsesret?

Forbrugerklagenævnet har behandlet en sag om forbrugernes fortrydelsesret. Læs om den 14-dages fortrydelsesfrist og hvilke krav, der stilles til forbrugerne, hvis de vil udnytte fortrydelsesretten.

Har du styr på forbrugernes fortrydelsesret?. Foto: 123RF.com

Sælger din virksomhed varer til forbrugere? Så er det en fordel at kende til forbrugernes fortrydelsesret, hvordan den 14-dages fortrydelsesfrist beregnes og hvilke krav, der stilles til forbrugerne, hvis de vil udnytte fortrydelsesretten.

Kort om sagen

En forbruger havde købt tre kjoler i en netbutik til 1.217 kr. Pakken blev sendt via et fragtfirma til en pakkeshop til afhentning den 31. august. Forbrugeren hentede pakken den 1. september, men fortrød herefter købet og sendte pakken retur den 15. september. Ifølge forbrugeren var der vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken, men det bestred den erhvervsdrivende, som modtog pakken et par dage senere.

Husk beløbsgrænsen

Forbrugerklagenævnet behandler som udgangspunkt klager over alle varer og ydelser, når en række betingelser er opfyldt, bl.a. at prisen for varen eller ydelsen er mellem 1.110 – 100.000 kr. 

Hvornår regnes den 14 dages fortrydelsesfrist fra?

Et spørgsmål i sagen var, om fortrydelsesfristen på 14 dage regnes fra det tidspunkt, hvor pakken er afleveret i en pakkeshop eller fra tidspunktet, hvor forbrugeren har hentet pakken.

Efter forbrugeraftalelovens § 19, stk. 2, nr. 2, løber forbrugerens fortrydelsesret fra det tidspunkt, hvor forbrugeren får varen i fysisk besiddelse. Det tidspunkt indtræder først, når forbrugeren henter pakken og ikke når pakken blot er tilgængelig i pakkeshoppen. Den 14-dages fortrydelsesfrist løb derfor fra 1. september, hvor forbrugeren hentede pakken.

Hvornår har forbrugeren udnyttet sin fortrydelsesret?

Forbrugeren oplyste, at denne havde vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken, som forbrugeren sendte til den erhvervsdrivende den 15. september uden at give den erhvervsdrivende yderligere besked om, at forbrugeren ønskede at fortryde købet.

Ifølge forbrugeraftalelovens § 20, stk. 1, skal forbrugeren inden udløbet af fortrydelsesfristen afgive en utvetydig erklæring til den erhvervsdrivende om, at forbrugeren ønsker at udnytte sin fortrydelsesret, f.eks. via mail eller ved at benytte den standardfortrydelsesformular, som fremgår af forbrugeraftaleloven. Forbrugeren skal bevise, at denne har udnyttet sin fortrydelsesret inden fristens udløb, og den erhvervsdrivende gjorde gældende, at forbrugeren ikke havde udnyttet sin fortrydelsesret rettidigt.

Nævnet vurderede, at det var tilstrækkeligt, hvis forbrugeren vedlagde en standardfortrydelseserklæring i returpakken og sendte pakken afsted til den erhvervsdrivende inden udløbet af fortrydelsesfristen. Nævnet fandt det dog ikke godtgjort, at forbrugeren havde vedlagt en standardfortrydelseserklæring i returpakken og vurderede derfor, at forbrugeren ikke havde opfyldt formkravene til udøvelse af fortrydelsesretten, hvorfor forbrugeren dermed ikke havde krav på at fortryde købe og få købesummen retur.

Relateret indhold

16.07.2024Designbase.dk

FableWood finansierer produktionen gennem crowdfunding

16.07.2024Designbase.dk

Gulvtæppeboom på Heimtextil 2025

10.07.2024Designbase.dk

Hver 3. elev stopper indenfor 5 år

08.07.2024Designbase.dk

Falske kopibutikker skyder op online

08.07.2024Designbase.dk

Sådan bliver virksomhedens glemte IT-produkter et aktiv

05.07.2024Designbase.dk

Nu bliver det lettere at generationsskifte

04.07.2024Designbase.dk

Salling Group samler igen medarbejderne til Danmarks største firmafest

04.07.2024Designbase.dk

Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days rykker til Formland

Udstilling viser cirkulære løsninger indenfor møbler og interiør

Dato

17.08.2024

Sted

Messecenter Herning

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023