?Har du en god jul, har du et godt år?
Hos Imerco i shoppingcenteret Fields er forberedelserne til årets julehandel i fuld gang. Skal årets største omsætning sikres, handler det allerede nu om at bestille de varer hjem, som kunderne efterspørger. Det mener Thomas Ekelund, der har sin første sæson som butikschef for Fields-butikken.
Hvordan forbereder I jer til julemåneden hos Imerco, Fields?
Jeg er netop kommet hjem fra et tre dages kursus for alle Imercos butikschefer og øvrige medarbejdere, som havde til hensigt at give de respektive butikker en forståelse for, hvilke varer der kommer ud til jul, og hvad Imercos juleaviser vil indeholde. På kurset gennemgik vi mere konkret vores løn-budgetter, hvilke varer vi tror på i år, hvornår vores juleaviser kommer ud, og hvilke varer vi allerede nu bør bestille ekstra af. Rent bemandingsmæssigt har vi i Imerco Fields også lige lavet julearbejdsplaner for december måned.
Hvordan udvælger I varerne til butikken?
Hoveddelen af Imerco-kataloget er der fordelinger på. Der er nogle huse, der er rigtig gode til at sælge eksempelvis Rosendahl, og så er der nogle huse, der er knapt så gode til at sælge el-varer. Sammen med min salgsleder sætter jeg mig derfor ned og beslutter, hvilke varer vi tror mest på, og hvilke varer vi bør bestille flere af end andre. Der er utrolig meget planlægning bag. Det er min første sæson som butikschef i Fields, så jeg er meget spændt på at se, hvad der kommer til at ske i år, da Imerco Fields jo er en af de butikker, der vækster allermest og har langt de fleste kunder.
Hvordan vil butikken se ud i december?
Med hensyn til pyntningen af vores butik er vi mærkede af, at vi har så mange kunder. Butikker, der ikke har et så stort kundeflow, kan måske pynte butikken lidt mere, hvor vores butik vil have flere stakke. Vi er nødsagede til at gå lidt væk fra hverdagens kreativitet og i stedet tænke på volumen. Vi har lavet en plan over øerne i butikken, så alle medarbejderne ved, hvor varerne skal stå, når de så småt begynder at vælte ind om to ugers tid. Vores egne varer, som vi tjener flere penge på, vil for eksempel komme mere i front. Derudover er det signal, vi sender ved indgangspartiet, vigtigt. Lige nu har vi for eksempel Bjørn Wiinblads produkter, som Rosendahl har relanceret, stående, og vi kan se, at det får folk til at stoppe op foran butikken.
Hvilke varer, tror du, er særligt populære i år?
Sidste år var Lyngby-vasen og Kaj Bojesens figurer julens helt store hits, og de er stadig meget populære. Vi oplevede dog, at producenterne havde svært ved at følge med på efterspørgslen, så derfor går mange af mine tanker allerede nu på, om vi i det hele taget kan levere nogle af de rigtige ting til kunderne i år. Det er jo til jul, at vi har den største omsætning på året. Har du en god jul, har du også et godt år.