09.02.2021  |  Business  |  Branchenyt

God kundeservice kan give juridiske problemer

Der er i Forbrugerklagenævnet flere eksempler på, at erhvervsdrivende, som bare vil være venlige over for en forbruger, bliver fanget af de juridiske regler, der beskytter forbrugere.

For nylig blev sådan en sag forelagt for Forbrugerklagenævnet: En forbruger søgte efter en bestemt induktionskogeplade, som hun ønskede at købe. Det var dog umuligt at opdrive den, men til sidst fandt hun en webshop, der kunne skaffe den hjem. 

Webshoppen solgte kun til erhvervsdrivende. Forbrugeren fik telefonisk overtalt den erhvervsdrivende til at tage varen hjem til hende. Den erhvervsdrivende var ikke meget for det, og betingede sig derfor, at forbrugeren ikke kunne fortryde købet. Det accepterede forbrugeren. 
 
Alligevel fortrød forbrugeren købet. Den erhvervsdrivende nægtede at tage varen tilbage, og sagen blev forelagt for Forbrugerklagenævnet. Forbrugerklagenævnet fastslog, at der var tale om et fjernsalg, da aftalen var indgået via telefonen, og da den erhvervsdrivende drev et system for fjernsalg. 

Reglerne, der giver en forbruger fortrydelsesret ved fjernsalg, er ufravigelige, så aftalen om at forbrugeren ikke kunne fortryde, havde ingen betydning. Sådan en sag kunne have haft en anderledes slutning, hvis forbrugeren selv havde udgivet sig for at være erhvervsdrivende.

Derfor anbefaler Dansk Erhverv, at man som erhvervsdrivende skal være særlig opmærksom på at videreformidle fortrydelsesretten til forbrugeren: 
 
Opfylder du ikke oplysningspligten korrekt, kan forbrugeren fortryde i op til 1 år og 14 dage efter købet. Du vil typisk også komme til at betale for varens returnering, og du vil skulle tilbagebetale den fulde købesum, selvom varen er brugt eller beskadiget”, lyder det i en pressemeddelelse. 

- HCL

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere