Fra haveredskaber til Flora Danica

Fiskars Danmark rummer i dag Royal Copenhagen, Iittala og Fiskars, og selv om det har været en udfordring at få de tre brands til at spille sammen, mener Fiskars’ adm. direktør i Danmark, Lars Tandrup, at det er lykkedes – og med klare fordele for detailbranchen. Dog er han ikke bleg for at kalde 2015 for ”et forandringernes år”.

”Et forandringernes år”. Sådan kalder Lars Tandrup, der er ny adm. direktør for Fiskars i Danmark, 2015. Men han slår også fast, at man nu er ved at være på plads med forandringerne, og at Fiskars, der tæller Fiskars, Royal Copenhagen og Iittala, i dag fremstår som en velfungerende enhed til glæde for såvel medarbejdere som for detailhandlen og i sidste ende forbrugerne.

”Huset byder på et væld af muligheder. Vi har fået opbygget et kompetencehus, og de forandringer, der er sket siden foråret, betyder, at vi nu i forhold til vores forhandlere og samarbejdspartnere i endnu højere grad kommer ud over stepperne i arbejdet for at være en professionel samhandelspartner, der i høj grad kan være med til at skabe omsætning i butikkerne”, lyder det fra Lars Tandrup.

Han medgiver, at tiden siden marts 2015 har været turbulent. Man har skabt et samlet hovedkontor for de tre umiddelbart meget forskellige brands. Det har betydet, at man har udvidet virksomhedens areal, opbygget showrooms for de tre brands, Royal Copenhagen, Iittala og Fiskars, integreret salgsstyrkerne og samtidig implementeret SAP-systemet.

”Men nu har vi fået skabt det porteføljehus, vi havde som mål”, fastslår Lars Tandrup, der kom til Fiskars som adm. direktør i Danmark i december 2014.

Fremover skal hvert af de tre brands fortsat have sin egen identitet set med forbrugernes øjne, men i forhold til forhandlerne bliver det mere enkelt.

”Vores salgsstyrker imod specialhandlen blev lagt sammen i august. Det betyder, at såvel key account managers som sælgere repræsenterer alle tre mærker. Ordrerne lægges samme sted, og man får samme type faktura, ligesom man også kun får besøg af én sælger, der tager sig af salg og merchandising af alle tre brands i butikkerne”.

<p>Vi har gjort en stor indsats for at omdanne huset fra at være et Royal Copenhagen hus til at være et Fiskars hus, hvor alle tre brands kan have sjælen med. </p>

Lars Tandrup, adm. direktør for Fiskars i Danmark

Organisationen i Glostrup

Den nye Fiskars organisation i Danmark er bygget op af en sales unit, hvor Lars Tandrup har det kommercielle ansvar, en business unit, der tager sig af produktudvikling og global branding, og en supply unit.

”Business unit’en og supply unit’en beskæftiger sig udelukkende med Royal Copenhagen, hvor vores sales unit går på tværs af vore brands”.

Lars Tandrup fortæller, at man i foråret flyttede Fiskars hovedkontoret fra Silkeborg til Glostrup.

”Det betød, at en del medarbejdere valgte ikke at følge med, dog er hele Fiskars salgsteamet med i det nye set-up”.

Sammenlægningen af de tre brands har i princippet betydet, at alle medarbejdere i organisationen har fået nye stillingsbeskrivelser, og selv om synergierne klart har været til at få øje på i forhold til sammenlægningen af administrationerne, har der også forestået en stor integreringsopgave.

”Vi har gjort en stor indsats for at omdanne huset fra at være et Royal Copenhagen hus til at være et Fiskars hus, hvor alle tre brands kan have sjælen med”.

Men selv om al begyndelse er svær, har processen strakt sig over tre år, og dermed er tingene forløbet forholdsvis roligt.

”Al forandring er naturligvis en udfordring, og nogle medarbejdere har valgt, at de ikke ville være med. Så de medarbejdere, der i dag er i virksomheden, arbejder motiveret og engageret”, lyder det fra Lars Tandrup.

I forhold til sælgerne stod syretesten på Formland, hvor de efter intensiv produkttræning for første gang skulle møde deres kunder på tværs af mærkerne.

”Men det forløb rigtig fint. I dag har sælgerne mindre salgsområder, og målet er, at de skal besøge den enkelte kunde oftere. De tilbringer således mindre tid i bilen og mere tid hos kunden”, forklarer Lars Tandrup, der videre forklarer, at hovedfokus fremadrettet bliver salg ud af butik. Det skal optimeres, og således står man til rådighed med alt fra rådgivning om inventar til aktiviteter og genopfyldning af varer på hylderne i butikkerne.

”I bund og grund er vort mål at forenkle samhandelsformen med vore samarbejdspartnere, og så håber og tror jeg, at vi fremover vil kunne fremstå som en endnu mere professionel virksomhed”, forklarer Lars Tandrup, og han tilføjer, at de ressourcer, der er blevet frigjort ved at sammenlægge organisationerne, nu kan bruges på salgsfremmende aktiviteter frem for på tung administration.

Og Lars Tandrup lægger ikke skjul på, at målet er at være markedets bedste samarbejdspartner i forhold til at optimere forretningen for detailbutikkerne.

”Vi vil med andre ord stramme ballerne, og gøre vores i forhold til at skabe en større kage at dele”. Og han ser det som en super spændende proces, der er med til at gøre Fiskars til en professionel samarbejdsparter.

Hver sit univers

I forhold til forbrugerne er målet fortsat, at hvert brand skal have sit eget univers, der understreges i såvel markedsføringen som ude i butikkerne.

”Vi spænder bredt. Fra haveredskaber til smukt porcelæn, men fælles er, at vi er en skandinavisk, designdrevet virksomhed”. Lars Tandrup understreger dog, at salgsstyrkerne er opdelt i forhold til afsætningskanalerne ”have” og ”home”.

Generelt går det godt for Fiskars koncernen, der i 2014 havde om global omsætning på 768 mio. euro med et overskud på 59 mio. euro, og Lars Tandrup fortæller, at det danske og det skandinaviske marked klarer sig rigtig godt – uden at han dog vil sætte tal på.

Royal Copenhagen tegner sig for den største omsætning på det danske marked, men Lars Tandrup er meget fortrøstningsfuld i forhold til væksten indenfor alle tre brands.

I sommer opkøbte Fiskars også WWRD Group, der omfatter Wedgwood, Waterford, Royal Doulton, Royal Albert og Rogaška, men Lars Tandrup forventer dog ikke, at de nye brands vil komme til at spille en nævneværdig rolle for organisationen i Danmark på den korte bane.

Man valgte også at nedlægge Raadvad brandet og lægge produkterne ind under Fiskars navnet.

”Det kan for nogen forekomme drastisk, men Raadvad er kun kendt i Danmark, så skulle produkterne have et internationalt liv, var det sund fornuft”, påpeger Lars Tandrup, der ser porteføljen i dag som en række brands, der alle har en historie og mange år på bagen, men som formår at holde sig unge og fremadrettede. Med Royal Copenhagen som et godt eksempel. Netop derfor understreger han også, at man vil fortsætte med at drive Royal Copenhagen præcis, som man går det i dag.

Gælder det 2016 vil Iittala tegne sig for den største relancering.

”Alle sejl sættes til, for nu skal Iittala repositioneres på det danske marked. Brandet har en fantastisk historie, som vi bare ikke har fortalt godt nok – indtil nu”, og Lars Tandrup lover, at der er overraskelser i vente, som han dog endnu ikke kan løfte sløret for.

”Men vi foretager en stor investering i Iittala. Sortimentet skal optimeres, og vi skal gennemføre Iittala-udtrykket ude i butikkerne.”

Når det gælder væksten på globalt plan, gør Fiskars nu sin entré i en række lande i såvel Europa som i Asien, og spørger man til flere brands i porteføljen, lyder Lars Tandrups svar, at det absolut er en mulighed, såfremt det rigtige viser sig.

Så den nye struktur i Fiskars er også på den lange bane til gavn for virksomhedens samhandelspartnere. For som Lars Tandrup slutter af med at sige: ”Samhandelsformen forenkles, og vi vil gøre vores til at øge kagens størrelse”.

Fakta om Lars Tandrup

Lars Tandrup er 42 år. Inden han overtog jobbet som adm. direktør i Fiskars i Danmark i december 2014, var han ansat i Unilever i 10 år og efterfølgende i Reckitt Benckiser, der bl.a. forhandler Vanish og Scholl.

”Det udviklede sig til, at jeg blev europæisk chef for Scholl sko med base i Milano, hvor jeg var med min familie i nogle år, indtil vi syntes, det var på tide at vende hjem til Danmark igen. Her kom jeg gennem mit netværk i forbindelse med Fiskars”, fortæller Lars Tandrup, der finder den nye branche, han har begivet sig ind i, super charmerende.

”Der er en ånd og en kærlighed til produkterne og en høj involveringsgrad både blandt forhandlerne, i virksomheden og blandt forbrugerne, som man ikke oplever, når man sælger Vanish”, siger Lars Tandrup med et smil.

At Fiskars er og arbejder hen imod i endnu højere grad at blive en multinational virksomhed, harmonerer fint med de kompetencer, Lars Tandrup har fra de tidligere virksomheder, han har været ansat i. 

Relateret indhold

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

15.04.2024Designbase.dk

Dansk Erhverv kalder på regulering for Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023