Forebyg stress blandt medarbejderne
Det er langt bedre at forebygge stress end at afhjælpe stress blandt medarbejderne - også økonomisk, for investeringen i forebyggelse er langt lavere end den investering, det kræver, når en medarbejder er gået ned med stress. Det fortæller stresscoach og foredragsholder Bjarne Toftegård, og han giver gode råd til, hvordan man tidligt kan spotte og netop forebygge stress både sin egen og medarbejdernes.
Stress blandt medarbejdere bliver et større og større problem, og et problem man som indehaver eller leder af en virksomhed er nødt til at tage alvorligt. Gør man ikke det, risikerer man både flere sygedage blandt medarbejderne og en lavere effektivitet.
Først og fremmest handler det om, at stress ikke må blive et tabu i virksomheden, fortæller stresscoach og foredragsholder Bjarne Toftegård, der selv var sygemeldt med alvorlig stress i 2000. Siden har han uddannet sig til at hjælpe andre, bl.a. har han skrevet fem bøger om stress.
Han slår fast, at stress i små mængder ikke er et problem. Når dråberne drypper i bægeret med en hastighed, så de når at fordampe, er det fint. Problemet opstår, når bægeret flyder over, som han forklarer det. Gøres der ikke noget ved stress i tide, og udvikler det sig til alvorlig stress, kræver det nemlig måneders sygefravær og en nænsom indslusning i virksomheden igen.
Men når man så langt ud i forhold til en medarbejder, har man fejlet som leder, fordi man ikke har opdaget stresssymptomerne i tide og gjort noget ved dem, mener Bjarne Toftegård.
Han taler om en forebyggende tilstand og en behandlende tilstand, og når man til den behandlende tilstand, er man allerede på bagkant.
Tal med medarbejderne
Som leder i en virksomhed er det vigtigt at man får en fornemmelse af, hvordan medarbejderne har det. Spørg med hjertet; hvordan har du det?, fremfor med hjernen; hvordan går det?.
Det er den allermest effektive måde, at spotte begyndende stress på. Og svarer medarbejderen, at vedkommende ikke har det så godt, så skal der tages hånd om det.
Stress er følge Bjarne Toftegård en Kamp-flugt respons, og så længe man kan kæmpe eller flygte, er det OK: Problemet opstår, når man ikke kan se sig ud af problemerne eller arbejdsmængderne. Og han understreger, at der klart skal skelnes mellem stress og travlhed.
Travlhed giver ikke nødvendigvis stress. Det er konsekvenserne og tankerne om konsekvenserne ved travlheden, der kan give stress.
Symptomer på stress
Skal man som chef vurdere om en medarbejder har stress, er de symptomer, man skal kigge efter, at vedkommende er mere følelsesstyret end normalt, at humøret er ustabilt, at man glemmer eller dobbeltbooker aftaler og generelt laver flere fejl end normalt.
Man kan også fange begyndende stress på et større klatsygefravær. Ikke fordi medarbejderen pjækker, men fordi immunforsvaret er nede, samt at medarbejderens ressourcer generelt ikke er, hvad de plejer at være, fortæller Bjarne Toftegård, og han tilføjer, at man også skal holde øje med stress i en gruppe. Det kan være en flok medarbejdere, der ikke formår at samarbejde. De går i overlevelsesmode, og omgangstonen bliver mere skrap og reaktiv.
Stress smitter
Bjarne Toftegård slår fast, at stress smitter. Værst er det fra leder til medarbejder.
En stresset leder giver stressede medarbejdere. Så er man virksomhedsejer eller leder, er det allervigtigste at vide, hvornår man skal sætte ind overfor sin egen stress. For det, der investeres i hjælp til én selv om leder, er en investering i alle medarbejdere.
Handler det om moderat stress og ikke mindst forebyggende foranstaltninger, er en stresscoach en klar mulighed. Han kan give redskaber til at få tingene til at hænge bedre sammen, han kan hjælpe lederen med at arbejde med sine vaner og ikke mindst sin rolle i virksomheden.
Ofte ser vi en virksomhedsindehaver i en virksomhed, der stille og roligt er vokset, men hvor lederrollen ikke er vokset med. Det kan give stress.
Jo flere medarbejdere, man har, jo vigtigere er det, at udvikle sin lederkompetence. At styre en virksomhed med 15 ansatte kræver en anden styring end at lede en virksomhed med 3-4 ansatte.
Når Bjarne Toftegård skal stresscoache en virksomhedsleder, handler det i første omgang om at få tømt bægeret og komme oven på igen. Det er det mest enkle. Dernæst handler det om at få hverdagen til at fungere, at få arbejde og fritid til at balancere, og sidst handler det om at få nogle redskaber, så man bliver mere modstandsdygtig overfor stress i fremtiden.
Han nævner også, at stress på arbejdspladsen kan opstå ved to ting. Det ene er arbejdsmængderne og ikke mindst manglen på faglige kompetencer. Derfor er det utroligt vigtigt at sørge for, at både én selv og medarbejderne løbende videreuddannes, så de kan klare udviklingen i job og virksomhed.
Det andet, og det som mange ifølge Bjarne Toftegård ofte glemmer, er det sociale aspekt. Et godt socialt arbejdsmiljø kan være med til at polstre mod stress, og fungerer det ikke, kan det være med til at give stress. Derfor skal man som leder være opmærksom på relationerne internt, men i høj grad også være opmærksom på medarbejdernes relationer til lederen. En dårlig relation til lederen kan være stressskabende, og derfor ligger der en stor, aktiv rolle for lederen i at skabe den gode relation.
Stresspolitik?
Som virksomhed skal man have en stresspolitik. Men den må ikke bare blive en nedskrevet formalitet.
En god stresspolitik forebygger stress. Ofte er der fokus på, hvad man gør, når en medarbejder har fået stress, men forebyggelsen er endnu vigtigere, og det er vigtigere, at man har én, der er ansvarlig for stresspolitikken, end at den er fint nedskrevet.
Gælder det stress på et organisatorisk niveau, kan man arbejde med IGLO modellen.
Organisatorisk
Ledelse
Gruppe
Individ
Jo, flere niveauer man sætter ind på, jo større er effekten. Man kan også sætte ind på forskellig vis:
Forebygge, hvor man gør noget nu, der hjælper i fremtiden.
Håndtere, hvor man håndtere den stress, der måtte opstå.
Afhjælpe, når man ikke har formået at håndtere stressen.
Det er vigtigt, at man som leder er opmærksom på stressede medarbejdere, men det er også vigtigt, at kollegaer er opmærksomme på hinanden. Og at man går til ledelsen, hvis man fornemmer, at en kollega har begyndende stress.
Man skal aldrig bare lade stå til. Det er der ingen, der takker en for bagefter.
Når en medarbejder har stress
Oplever man som leder, at en medarbejder har begyndende stress, er det vigtigt, at tale med vedkommende og huske, at man har to ører og én mund!
Det handler om at lytte, lytte og lytte. Spørg ind til medarbejderen, tal med vedkommende og hør medarbejdernes forslag til en løsning, frem for straks at gå i løsningsmode, som mange ledere har en tendens til.
Hvor længe en medarbejder er sygemeldt med stress, afhænger naturligvis af, hvor alvorlig stressen er. Normalt er man syg to-tre måneder og helt op til seks måneder. Derefter skal medarbejderen stille og roligt sluses ind på arbejdspladsen igen med grønne opgaver de mindst belastende.
Så at forebygge stress er alt andet lige en god investering. Omkostningerne ved at forebygge og afhjælpe stress er små i forhold til de konsekvenser, det har ikke at gøre noget, slutter Bjarne Toftegård.