Forbrugernes økonomiske forventninger er dalet: Har ændret købsadfærd

Forbrugernes forventninger til Danmarks økonomi er dalet. I takt med det har mange ændret købsadfærd, og ikke mindst tilbudsjagten er kommet i fokus hos mange forbrugere. Det oplyser en dansk detailkæde.

Det seneste år er Basic & More gået fra fire til 10 butikker. Foto: Basic & More.

Det er dyrt at være dansker i øjeblikket. 

Forbrugerne oplever fortsat høje priser, og deres forventning til Danmarks fremtidige økonomiske situation har været faldende de seneste fem måneder, viser nye tal fra Danmarks Statistik. 

Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen spiller det ind på danskernes forbrugsvaner, at mange går en dyr vinter i møde.

”Ud over et økonomisk pres fra energipriser og inflation skal mange i januar omlægge deres lån, som står til at blive dyrere. Det får i øjeblikket flere til at ændre købsadfærd, og mens nogle fravælger materielle goder, går andre på tilbudsjagt,” siger hun.

Blæst bagover
En massiv efterspørgsel på sænkede priser nikker man genkendende til hos den landsdækkende detailkæde Basic & More. 

Kæden sælger isenkram og boliginteriør, der blandt andet kommer fra overskudslagre, er fejlemballeret eller udgået.

­”Hver dag går gode varer til spilde og for at afhjælpe det, opkøber vi restpartier og overskudsvarer og sælger dem billigt til vores kunder. Vi havde forudset, at danskerne ville støtte op om vores koncept, men er blæst bagover af efterspørgslen på produkter med sænkede priser. Af samme årsag er vi alene i løbet af det seneste år vokset fra fire til 10 butikker med flere planlagte åbninger i pipeline,” siger Søren Bryske Larsen, administrerende direktør hos Basic & More.

Kvalitet i højsædet
Som et led i at spare penge oplever Basic & More, at mange danskere for tiden vægter kvalitet, hvor pengepungen tillader det.

”Kunderne ser en værdi i det holdbare og langsigtede, og de efterspørger især originale mærkevarer og godt design i en kvalitet og holdbarhed, de kender og er trygge ved,” siger Søren Bryske Larsen.

Selvom mange danskere fravælger store forbrugsgoder og har fokus på at spare penge i øjeblikket, betoner Kirsten Østergaard Poulsen en fortsat diversitet i forbrugeradfærden.

”Den seneste tid og sidste år med har ændret mange forbrugeres adfærd, men det er vigtigt at påpege, at vi ikke alle er ens, og vi agerer forskelligt i usikre tider. Vores købsadfærd er i høj grad linket til vores personlighed og værdier, så mens nogle for eksempel er åbne, nysgerrige og risikovillige, er andre bekymrede, påpasselige og tilbageholdende i købssituationer,” siger hun.

www.basicandmore.dk

 - HCL

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023