Forbrugernes økonomiske forventninger er dalet: Har ændret købsadfærd
Forbrugernes forventninger til Danmarks økonomi er dalet. I takt med det har mange ændret købsadfærd, og ikke mindst tilbudsjagten er kommet i fokus hos mange forbrugere. Det oplyser en dansk detailkæde.
Det er dyrt at være dansker i øjeblikket.
Forbrugerne oplever fortsat høje priser, og deres forventning til Danmarks fremtidige økonomiske situation har været faldende de seneste fem måneder, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen spiller det ind på danskernes forbrugsvaner, at mange går en dyr vinter i møde.
”Ud over et økonomisk pres fra energipriser og inflation skal mange i januar omlægge deres lån, som står til at blive dyrere. Det får i øjeblikket flere til at ændre købsadfærd, og mens nogle fravælger materielle goder, går andre på tilbudsjagt,” siger hun.
Blæst bagover
En massiv efterspørgsel på sænkede priser nikker man genkendende til hos den landsdækkende detailkæde Basic & More.
Kæden sælger isenkram og boliginteriør, der blandt andet kommer fra overskudslagre, er fejlemballeret eller udgået.
”Hver dag går gode varer til spilde og for at afhjælpe det, opkøber vi restpartier og overskudsvarer og sælger dem billigt til vores kunder. Vi havde forudset, at danskerne ville støtte op om vores koncept, men er blæst bagover af efterspørgslen på produkter med sænkede priser. Af samme årsag er vi alene i løbet af det seneste år vokset fra fire til 10 butikker med flere planlagte åbninger i pipeline,” siger Søren Bryske Larsen, administrerende direktør hos Basic & More.
Kvalitet i højsædet
Som et led i at spare penge oplever Basic & More, at mange danskere for tiden vægter kvalitet, hvor pengepungen tillader det.
”Kunderne ser en værdi i det holdbare og langsigtede, og de efterspørger især originale mærkevarer og godt design i en kvalitet og holdbarhed, de kender og er trygge ved,” siger Søren Bryske Larsen.
Selvom mange danskere fravælger store forbrugsgoder og har fokus på at spare penge i øjeblikket, betoner Kirsten Østergaard Poulsen en fortsat diversitet i forbrugeradfærden.
”Den seneste tid og sidste år med har ændret mange forbrugeres adfærd, men det er vigtigt at påpege, at vi ikke alle er ens, og vi agerer forskelligt i usikre tider. Vores købsadfærd er i høj grad linket til vores personlighed og værdier, så mens nogle for eksempel er åbne, nysgerrige og risikovillige, er andre bekymrede, påpasselige og tilbageholdende i købssituationer,” siger hun.
- HCL