Flere forbrugere vil hente netkøb i fysiske butikker
Forbrugerne vender i stigende grad ryggen til den traditionelle leveringsform og henter i stedet deres netkøb i de fysiske butikker. Det giver butikkerne en god mulighed for at øge omsætningen, skriver Foreningen for Dansk Internethandel.
Synet af en medarbejder fra PostNord, GLS eller Bring foran et dansk hjem kan i fremtiden blive et sjældent syn. Danskerne er nemlig så småt ved at vinke farvel til den traditionelle leveringsform, hvor de får leveret deres netkøb på hjemmeadressen. I stedet vælgere flere og flere at hente deres pakker i et supermarked, på en tankstation eller i en kiosk. Det viser FDIH E-handelsanalyse.
Der er forskel på, hvem der får leveret til hjemmeadressen, og hvem der selv henter deres pakke i en automat eller en fysisk butik. 6 ud af 10 pensionister og 5 ud af 10 midaldrende får leveret til privatadressen. Næsten halvdelen af de unge mellem 18 og 25 år og singler og par i alderen 26 50 år vælger selv at hente pakken:
- Det er interessant, for hvis de unge tager deres leveringsvaner med sig, når de bliver ældre, så skal PostNord og andre pakkefirmaer overveje, om de skal ændre deres forretningsmetode. Det kommer også til at påvirke butikkerne, og vi vil sandsynligvis se flere netbutikker, der åbner fysiske butikker for at kunne følge kunderne hele vejen fra køb til afhentning, forklarer Henrik Theil, der er kommunikationschef hos FDIH.