Flaskevandsproducenter langer ud efter Sodastream
Brancheorganisationen for flaskevandsproducenter har set sig sur på Sodastream på baggrund af en ny kampagne og tilhørende reklamevideo. Organisationen kræver videoen fjernet.
Sodastream, den israelsk-ejede virksomhed med kulsyremaskiner, har for nyligt lanceret kampagnen Shame or Glory og en tilhørende kampagnevideo, som er en parodi på tv-serien Game of Thrones. Formålet med kampagnen er at fremme brugen af postevand, når man laver vand med brus i hjemmet, frem for at bruge engangsplastikflasker, skriver Fødevarewatch.
Kampagnen og videoen falder dog ikke i god jord hos alle. International Bottles Water Association (IBWA), som er brancheorganisation for flaskevandsproducenter, er meget utilfredse med kampagnevideoen, som de har bedt Sodastream om at fjerne.
"Vi forlanger, at Sodastream omgående stopper med vildledningen og fjerner 'Shame or Glory' fra YouTube, Internettet og andre medier, skriver Joseph K. Doss, adm. direktør for IBWA, i et klagebrev.
Argumentet er bl.a., at vand er sundt for forbrugerne og ikke noget, de bør blive talt fra at indtage.
Sodastream stopper ikke
På trods af klagerne har Sodastream ikke i sinde at fjerne kampagnen og videoen.
Jeg ved ikke, hvad der er værst: at kæmpestore virksomheder tror, at de kan lukke munden på en lille virksomhed, eller at de forsøger at modargumentere, at plastflasker udgør en reel belastning mod miljøet, siger Daniel Birnbaum, adm. direktør hos Sodastream, ifølge Fødevarewatch i en pressemeddelelse.
Læs også: Sodastream går til øllet
Han tilføjer: Den dokumenterede og reelle trussel, vi står over for, kommer fra vores forbrug af engangsplastikflasker. Hvis nogen forsøger at vildlede forbrugerne, er det IBWA og ikke Sodastreams kampagne. Så nej, vi finder os ikke i at få mundkurv på og blive tvunget til tavshed.
Du kan Sodastreams kampagnevideo her: