Et epokegørende bestik

Gense har skabt et smukt bestik i samarbejde med Note Design Studio til Nationalmuseet i Stockholm. Men også forbrugerne får glæde af bestikket.

Ehra fotograferet i Nationalmuseets lokaler. Foto: Nationalmuseum/Pia Ulin.

I forbindelse med genåbningen af Stockholms Nationalmuseum efter en omfattende renovering har museets restaurant udviklet en helt ny serie af produkter, NM&. Produkterne vil blive brugt i restauranten, men de vil også blive solgt til ”almindelige” forbrugere. Bag produktserien står et kollektiv af nordiske (hovedsageligt svenske) designere og producenter under ledelse af Matti Klenell, Carina Seth Andersson, Stina Lorentzen, Gabriella Gustafsson og Mattias Ståhlbom fra designstudiet TAF.

Et af produkterne i NM& er bestikket Ehra, der er udviklet af Gense i samarbejde med Note Design Studio. Ehra er designet i rustfrit stål, og indtil videre består serien af fire dele; gaffel, kniv, ske og teske. Kendetegnende for designet er, at bestikket har to forskellige finishes: blankt på den øverste del og børstet på skaftet.

"Der er stor interesse for bestik, der leger med spillet mellem den blanke og den matte overflade. Mange mennesker oplever, at netop denne type design føjer et specielt udtryk og en speciel glans til det dækkede bord", siger Lena Wehlin, salgschef hos Gense.


Materialet og processen
Temaet for hele NM&-kollektionen kredser omkring materialet og processen bag håndværket. At formgive bestikket i kombinationen af blankt og børstet stål var en måde for Note Design Studio at illustrere dette.

”Vi legede med tanken om, hvordan man kunne forfine det hamrede rustfri stål og skabe noget blødt og elegant. På den måde viser vi stålets forskellige karakterer, og vi viser, hvad man kan gøre med det”, forklarer Charlotte Ackemar, der er produktdesigner hos Note Design Studio, og samtidig projektleder for Ehra, som hun har arbejdet på sammen med sin kollega Johannes Carlström.

Charlotte fortæller, at det har været et inspirerende projekt, og at Note Design Studio var meget glade for at blive spurgt. Faktisk var det første gang, designstudiet udviklede et bestik, og da man begyndte at arbejde med bestikket, var teskeen også det mindste produkt, designstudiet nogensinde havde formgivet.

”Proces, håndværk og produktion var spændende temaer at arbejde med, og temaer, der er vigtige at italesætte og forstå i dag med tanke på, hvordan vi forbruger i vores samfund. Derudover var det meget spændende at samarbejde med Gense, som har været meget involverede og engagerede igennem hele processen. Sidst betyder arbejdet med Ehra, at jeg har fået øjnene op for bestik på en helt anden måde end tidligere, og jeg håber, at forbrugerne vil tage såvel arbejdet som historien bag til sig, så Ehra bliver et bestik, man samler på, og som man sidder omkring middagsbordet og taler om i fremtiden, 30 år fra i dag”, fortsætter Charlotte.

Store krav til designet
Bestik spiller en essentiel rolle for madoplevelsen og det dækkede bord. Det stiller store krav til designets funktion. Samtidig var en del af briefet fra NM&, at skabe et tidløst design, der lever op til museets koncept, men som samtidig kan fungere i et privat hjem.

”Vi fik en lang liste fra Gense med ting, vi skulle tænke på i forbindelse med designet. Bestikket skal ligge godt i hånden. Det skal være velafbalanceret og hvile på tallerkenen på det helt rigtige sted. Skeens kanter må ikke skære i mundvigen, og gaflens tænder skal have den rigtige længde ligesom bestikkets længde skal være optimeret, for at give brugeren en behagelig oplevelse. For bare at nævne nogle eksempler”, forklarer Charlotte.
I jagten på at finde frem til det bestik, der ligger perfekt i hånden, når man spiser, opdagede Charlotte, at man fra begyndelsen var nødt til at arbejde med en høj grad af præcision i forhold til, når man arbejder med større produkter som eksempelvis stole, som hun er mere vant til. Igennem hele projektet var hun og Johannes derfor flittige brugere af designstudiets 3D-printer.

”Det handler om små dimensioner og præcise kurver, der er vigtige at få på plads, for bestikket fungerer i princippet som et værktøj. Ting, der synes indlysende, når man tegner dem på computeren, fungerer ikke helt så godt, når man holder den 3D-printede prototype i hånden. Den bedste fremgangsmåde er derfor at eksperimentere med fysiske modeller, som man kan funktionsteste, og det er netop muligt takket være en 3D-printer”, fortæller Charlotte.

Ehra’s hals er således formet, som er den skåret af og poleret. Buen er blød, og understreger skæftets form, men giver samtidig en smuk silhuet til halsen, som fingeren kan hvile behageligt på. Og her handler det om fremstillingsprocessen.

”Produktion i metal er meget kontrolleret, hvis man sammenligner med eksempelvis glas. Vi ønskede at skabe en levende følelse, der på samme tid kan afspejle håndværket bag”, fortsætter Charlotte.


En kommende designklassiker
Alle designs i NM&-kollektionen vil være tilgængelige i detailhandlen. En del af dem sælges i Nationalmuseets butik, bl.a. Genses Ehra bestik. Fra Genses side er man meget tilfredse med det færdige produkt.

”Ehra kan sagtens være en af vores fremtidige designklassikere. Bestikket er meget veldesignet og rummer en række forskellige designelementer, der klart understreger produktionsprocessen. Man får den samme eksklusive fornemmelse som med sølvtøj, og vi har allerede nu fået meget fin respons, når vi har vist det på vores netop afsluttede messer rundt omkring i Europa”, forklarer Lena Wehlin. Hun har selv løbende afprøvet bestikket på flere forskellige typer måltider. Bl.a. skal gaflen klare den såkaldte kartoffel-test: Den skal sættes i en fast, kogt kartoffel, uden at kartoflen går i stykker. Ehra’s gaffel har i øvrigt fem tænder, hvilket også er en unik designdetalje.

Allerede i 1920erne valgte Gense at tilknytte industrielle designere til virksomheden. Siden har designsamarbejderne været en af hjørnestenene i virksomhedens koncept. Igennem flere år har man således haft en anden form for samarbejde, idet museet har været interesseret i Genses arv og dokumentationen omkring deres produkter.

”Vi er meget stolte af og glade for at være en del af NM&. Bestikket Ehra vil blive set og oplevet af talrige museumsgæster. Det er spændende, men samtidig åbner det store muligheder – også internationalt. Vi har haft et kreativt og inspirerende samarbejde med Note Design Studio med en rigtig god dialog frem og tilbage. Alt i alt et meget positivt og sjovt projekt, der har betydet meget for os”, siger Lena Wehlin afslutningsvis.

Bestikket Ehra vil blive solgt i en kasse med 16 dele, heraf fire gafler, knive, skeer og teskeer.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

12.03.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Fokus på bæredygtighed for hotel- og restaurationsbranchen

29.02.2024Designbase.dk

aida kåret til Danmarks mest anbefalede virksomhed 2023

28.02.2024Designbase.dk

Nyt Henning Koppel-inspireret stel

12.02.2024Designbase.dk

Södahls fire nye akrylduge varsler forår

05.02.2024F&H Group A/S

Sponseret

Følsomt forår fra Södahl

05.02.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023