En rejse mod en højere grad af bæredygtighed

”Et nyt RAW stel med over 50 pct. genbrugt ler-materiale er et godt skridt på vejen til at gøre konceptet mere bæredygtigt”. Det siger Peter Maae Jensen, CEO hos aida.

RAW Sandy Beige, der er fremstillet af over 50 pct. genbrugs-ler. Foto: aida

”Vi arbejder løbende og konstant på at gøre vores koncept mere bæredygtigt. Det er en løbende ambition, fordi vi ønsker at tage mere ansvar”. Det siger Peter Maae Jensen, CEO hos aida, og netop med bæredygtigheden for øje, slår han også fast, at han er glad for og stolt af at kunne præsentere stellet RAW Sandy Beige, der er fremstillet af over 50 pct. genbrugs-ler.

”Sandy Beige er den største RAW nyhed, siden vi lancerede RAW stentøjsstellene i 2016. Der er sket en del siden da. Først havde stentøjet de karakteristiske pletter, sidenhen lancerede vi nogle mere ensfarvet udgaver, hvor Northern Green og Titanium Black er blevet de største succeser”, forklarer Peter Maae Jensen. I RAW universet findes også Arctic White, der blev aidas første forsøg på en ensfarvet, lysere tilføjelse til RAW stellene. Dog oplevede de, at kunderne, som den hvide nuance appellerede til, i stedet valgte porcelænet.

Derfor har aida arbejdet på at finde en lys tilføjelse, der kunne kombineres og matches med de mørkere Titanium Black, Northern Green og Metallic Brown, uden at kontrasterne blev for store. ”Og det blev Sandy Beige”, lyder det fra Peter Maae Jensen.

Sandy beige lermassen. Foto: aida

Med RAW påbegyndte man også rejsen mod en højere grad af bæredygtighed. Og med Sandy Beige, hvor niveauet af recyclede materialer, der anvendes, er over 50 pct, mener Peter Maae Jensen, tiden nu er til at melde det ud. Men aida arbejder også med recycled læder i sin kollektion af dækkeservietter, der er skabt af 95 pct. genbrugsmaterialer, ligesom der også indgår recycled ler i de andre udgaver af RAW stentøjsstellene.

”Det, der genbruges, er de rester, der fremkommer, når man udskærer produktet. Så i stedet for at smide dem ud, genbruges de i en ny lermasse,” forklarer Peter Maae Jensen. ”Speckled clay kaldes lertypen, og den viste sig at være perfekt i kombination med Sandy Beige glasuren. En reaktiv glasur opfører sig nemlig forskelligt alt efter, hvilket stentøj den kommes på”.

”Med Sandy Beige opnåede vi et fantastisk samspil mellem glasuren og den genbrugte lermasse, og så tapper det fint ind i farvetrenden og forbrugernes efterspørgsel på beige”.

”Det, der genbruges, er de rester, der fremkommer, når man udskærer produktet. Så i stedet for at smide dem ud, genbruges de i en ny lermasse,” forklarer Peter Maae Jensen. Foto: aida

Peter Maae Jensen fortæller i øvrigt, at detailbutikkerne vil få markedsføringsmateriale, der fortæller om de over 50 pct. genbrugsler, så de ansatte kan fortælle historien til kunderne, og han slår fast, at man ser en øget forbrugerinteresse for det miljøbevidste.

”Dækkeservietterne i recycled læder har eksempelvis en langt større andel af dækkeservietsalget end for få år siden. Der havde vores silikone dækkeservietter en større del af salget”.

Holdbarheden er en del af bæredygtigheden

Peter Maae Jensen fortæller, at aida i samarbejde med producenten af RAW stentøj løbende har arbejdet på miljømæssige forbedringer. I dag anvendes derfor også solceller fremfor almindelig elektricitet. ”Men vi ser på bæredygtighed og ansvarlighed i alle aspekter af produktionen, for ikke mindst med RAW giver det ekstra god mening, fordi der er et samspil mellem det naturlige udseende, konceptet og produktionen”.

Foto: aida

Seriens læderdækkeservietter er som nævnt i 95 pct recycled læder, RAWs tekstilprodukter er i 100 pct. hør, der er en mere bæredygtig tekstilform, der bruges teaktræ, som er en yderst holdbar træsort, og designet er tidløst. Hos aida handler bæredygtighed om ansvarlighed, og det gælder både i designprocessen samt i valget af materialer. For som Peter Maae Jensen siger: ”Bæredygtighed er også godt design i god kvalitet”.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

17.01.2025F&H Group A/S

Sponseret

Smag på sommeren – ét glas ad gangen

17.12.2024aida a/s

Sponseret

LIFE IN COLOUR Confetti udvider serien

17.12.2024aida a/s

Sponseret

En cremet og smuk nyhed i LIFE IN COLOUR

09.12.2024Designbase.dk

Carlsberg går ind i borddækning

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Gense giver klassisk design nyt liv til moderne behov

20.11.2024aida a/s

Sponseret

Hvid jul med RAW Arctic White

19.11.2024aida a/s

Sponseret

Confetti-partner inspirerer hele vejen til Sydkorea

14.11.2024aida a/s

Sponseret

Sådan laver du en servietsløjfe

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023