En cool indretning kan ses på bundlinjen

En ny indretning kan trække kunder til, og kunder i butikken skaber som bekendt omsætning. ”Det handler om oplevelser, om kundeflow, stopeffekter, overblik og gangbaner”, siger Michael Skjødt fra Ambiente, og han tilføjer, at det ikke behøver at ”koste kassen” at få en ny og flot forretning.

Indretningen betyder meget for butikkens drift, og en ny indretning kan som oftest aflæses direkte på butikkens bundlinje.

Ambiente i Århus har indrettet butikker såvel som showrooms og domiciler med videre igennem en lang årrække, og i dag tegner butiksindretningsdelen af virksomheden sig for godt 35 procent af omsætningen.

”Vi indretter alt fra små 70 kvadratmeter super personlige brillebutikker til mange hundrede kvadratmeter store møbelbutikker på Island”, fortæller Michael Skjødt, der er CEO og kreativ direktør i virksomheden.

Han slår fast, at det naturligvis er forskellige ting, der skal tænkes ind i indretningen alt efter størrelse og grad af personlighed. Derfor gør man meget ud af at finde frem til, hvilket kundesegment butikken henvender sig til. ”Og er det en butik, der eksempelvis kører tv-reklamer eller andre reklamekampagner, er det utroligt vigtigt, at budskabet er klokkeklart og ikke mindst ens. Så de kunder, der ser reklamen, ”genkender” produkterne og stilen, når de træder ind i butikken. 

Det handler om oplevelser, om kundeflow, stopeffekter, overblik og gangbaner, og Michael Skjødt fortæller, at de møbelforretninger, man indrettede i Island, øgede omsætningen med 60-100 procent det første år efter nyindretningen og med 30 procent det efterfølgende år.

”Generelt vil man altid kunne se på omsætningen, at butikken er blevet renoveret og ført up-to-date, selvom det ikke er en gennemgribende renovering men blot nogle enkelte, velplacerede og synlige elementer, der er fornyet”.

Eksempelvis kan det være belysningen, der er ny og tilpasset butikken, så der skabes fokus de rigtige steder. Det kan også være disken, der måske altid har stået på en A-placering i butikken, men som flyttes til en C-placering for at lade varerne indtage A-placeringen.

Kunder skal blive lidt længere
En del af en god indretning – og et af de områder, hvor en god indretning kan spare penge – er at designe butikken efter det antal ansatte, man er.

”Og indretter man effektivt nok, kan man ligefrem spare lønkroner ved at skabe det rigtige flow og det rigtige overblik, så varerne et stykke hen ad vejen både præsenterer og forklarer sig selv. Det gælder gangbaner med stopeffekter, små standere, der forklarer produkterne, og eksempelvis kurve med varer og en flot dekoration på et podie med lysestager, som kunden kan tage med”, forklarer Michael Skjødt og tilføjer, at netop tanken om, at kunderne til dels kan hjælpe sig selv, passer godt til den danske mentalitet. ”En del kunder har en skræk for, at personalet i en butik henvender sig for meget. Derfor skal der være mulighed for både den gode service af personalet og selvservice”.

Samtidig handler det om funktion. Det er vigtigt, at disken står rigtigt i forhold til at overskue butikken, og det er vigtigt, at lageret måske befinder sig i butikken, så man ikke skal løbe ud bagved hele tiden.

Et andet mantra i forhold til en indretning, der kan skabe øget omsætning i butikken, er, at ”Vi vil så gerne have, kunderne bliver lidt længere”. 

”Derfor handler det om at skabe stopeffekter, der ser cool ud, og som får kunderne til at blive i butikken. Det kan være spændende oplæg, der kan skiftes ud, så kunderne hele tiden føler, der sker noget nyt, og det kan være en diversitet i selve områderne. Der kan skabes et ”clean” område, et taktilt område og så videre – der skal med andre ord skabes forskellige oplevelser, som henvender sig til forskellige kundetyper i butikken”.

”Indretningen bliver dikteret af de virkemidler, som har den rette effekt -  ikke nødvendigvis af vores personlige smag. Hvis en væg skal være lilla for at sælge varerne, så bliver den lilla, selvom det ikke er min personlige yndlingsfarve. For bare dét, at der sker noget nyt, kan være med til at øge omsætningen.  Og ét er sikkert: Gør man ikke noget, vil omsætningen forblive status quo eller i værste tilfælde falde.

”Har man nyindrettet sin butik, har det også en nyhedsværdi, der kan markedsføres, og dermed kan kundestrømmen øges”.

Det samme gælder i øvrigt nye medarbejdere; det er lettere at tiltrække dygtige, nye medarbejdere til en cool butik end til én, der ser ud som om, den er gået i stå – og igen: De rigtige medarbejdere betyder større kundeservice og i sidste ende øget omsætning.

Det behøver ikke at være dyrt
Michael Skjødt slår fast, at det bestemt ikke behøver at være en dyr affære at skabe en ny og spændende butik. ”Det handler ofte blot om at vende bøtten på hovedet og se tingene med nye øjne”.

”Og man behøver jo ikke rydde butikken. Der kan sagtens være inventar, der kan genbruges. Hylder, der tages ned og sættes op igen på en nytapetseret væg, så det giver en anden oplevelse, en disk, der flyttes eller fornys, fordi der ikke længere er et behov for en tre meter lang disk, eller måske er lyset dårligt, så ved at skifte det, får man en helt ny oplevelse i butikken”.

Michael Skjødt slår fast, at succeskriteriet for Ambiente, når man skaber en ny indretning, er, at det virker, og at butikken kan tjene penge på det.

”Vi begynder som regel med at tale økonomi. Omsætter butikken for fire millioner, nytter det jo ikke at ombygge den for en million. Derfor taler vi om, hvad butikken skal omsætte for, og så designer vi en indretning, der passer til den økonomi og ikke mindst til det, butikken skal udtrykke. For det nytter jo ikke at have en flot butik, der ikke sælger varer”.

Faktisk taler Michael også med sine kunder om serviceniveauet i butikken, selvom det ligger uden for hans indsatsområde. 

”Men det er utroligt vigtigt, at tingene hænger sammen hele vejen rundt; indretning, stil, udtryk, personale og kundeservice. Og en del af den danske detailbranche kunne faktisk godt tåle et løft på den front”.

Når Ambiente indretter, er det ofte ud fra devicen ”less is more”. Butikken skal ikke overfyldes, og Michael sammenligner det med en restaurant, hvor der er ret nummer 1-151 på menukortet, og det er fuldstændig umuligt at vælge. Er der seks hovedretter, som tilmed er veltillavede, er det fint.

Selvfølgelig kaster man også et blik på trenden, når man indretter en ny butik, og spørger man afslutningsvis Michael, hvad tendenserne er lige nu, svarer han: ”Metaller hitter, og så ses der råt, bearbejdet træ, f.eks. groft tilskårne planker, der er malet sorte. Naturlige materialer arbejdes der generelt meget med, så også sten ses en del. Sidst men ikke mindst handler det om at skabe en hjemlighed og en stoflighed. Vi bruger meget inventar, der lige så godt kunne have stået hjemme i stuen, for butikken skal være et rart sted at være – et sted, hvor man gerne vil blive lidt længere”.

Relateret indhold

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

15.04.2024Designbase.dk

Dansk Erhverv kalder på regulering for Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023