E-handel og butikker kan slet ikke undvære hinanden

E-handel kommer ikke til at lukke butikkerne. Tværtimod, de to parter supplerer og støtter hinanden til en bedre kundeoplevelse og mere salg. De kan slet ikke undvære hinanden. Den store konflikt er opskruet og medieskabt. I stedet handler det om unified commerce, kundeoplevelser og fleksibilitet i forhold til omstilling efter kundeadfærden, siger Jens levin fra Sitoo.

Sune Christensen til venstre, Brian Rasmussen i midten og Jens Levin til højre. Foto: Sitoo.

”Butiksdød og nethandel der løber med markedet, er emner man altid kan finde i medierne. Men det er blæst kunstigt op. Sandheden er at langt, langt de fleste butikker der lukker, gør det fordi de ikke har formået at være relevante for kunderne i forhold til udbud eller beliggenhed”. Det siger Jens Levin, CEO og Co-Founder, Sitoo, og han omformulerer et gammelt citat og siger: “rygterne om detailhandlens død, er stærkt overdrevet.” Faktum er at det aldrig vil ske. De fysiske butikker vil altid være der. Ikke mindst fordi de to parter -online og fysiske butikker - supplerer hinanden, og er stærkt afhængige af hinanden. 

Jens Levin understreger sin pointe med at fortælle, at man kunne fjerne alle butikker i København, og online-salget i regionen ville falde 37%. Salget er ikke enten eller; fysisk butik eller online. 70% af alt salg er cross-channel. 20% i Denmark er online og 80% in-store og 50% af online-salget starter i butikken, og 80% af salg i butikken starter online. 

”Hvis en stor onlinehandler ikke har butikker, er de derfor sårbare – og omvendt. Men butikkernes rolle ændrer sig markant. Butikken er ikke længere bare et sted hvor vi går ind, handler og går igen. Butikken er blevet det sted, hvor brandet virkelig viser, hvad det står for og agerer som brand ambassadør; det handler om kunde- og købsoplevelsen”.  

Hvis en stor onlinehandler ikke har butikker, er de derfor sårbare – og omvendt. Men butikkernes rolle ændrer sig markant.

Jens Levin

Her ændrer shoppingsadfærden sig ganske vist konstant og er drevet frem af digitaliseringen af detailhandlen. Interessant nok, er digitaliseringen i lige så høj grad præget af forventningerne fra kundesiden. Corona har kun øget forventningerne, og det sætter ganske rigtigt mange butikker under et vist pres.

”Kunderne har gjort deres hjemmearbejde og forventer, at butikken og dens medarbejdere er eksperter, der kan hjælpe, informere og rådgive – og at de ved, hvad kunden har kigget på. De forventer, at butikken er opdateret realtime – også i forhold til lager, tilbud, tidligere køb etc. Det betyder samlet set, at ekspedienterne skal være ekstra servicemindede og passionerede omkring de produkter og services, de sælger. De er med andre ord blevet brand champions”, fastslår Jens Levin.

Han mener derfor, at hurtig omstilling og en omskiften til de nye trends i kundeadfærd og kundeoplevelse er en nødvendighed. Ikke blot her og nu, men også fremover. Der er ikke tale om et quick-fix, men om en ny tilgang. Hvor alting tidligere var baseret på, at detailhandlerne anskaffede én enkelt platform, der tog hånd om alt, er det i dag en såkaldt “best of breed” tilgang. 

Jens Levin forklarer tilgangen som et puslespil, hvor brikkerne bliver mindre som leverandørerne bliver mere nicheprægede – og hver brik udgør en leverandør og/eller delelement i den totale løsning. Som detailvirksomhed er det afgørende at skabe et samlet puslespil, hvor brikkerne kan udskiftes, erstattes eller ændres – hurtigt! Det handler om at kunne tilpasse sig kunderne hurtigt og effektivt og bevare overblikket og kontrollen. Så kan man give de svar, kunderne efterlyser, den rådgivning de forventer og have den indsigt de forlanger.

”Men det er værd at huske at kunderne, selv de digitalt indfødte, fundamentalt er sociale væsener - mennesker. Og som mennesker elsker vi oplevelser. Så dem, der kan sikre positive kundeoplevelser på tværs af alle områder og kontaktflader – fra rådgivning, til returhåndtering til navigering i butikken, til hjælp om varen er på lager, eller hvor hurtigt kunden kan få den, de vinder”, siger Jens Levin, og slutte af med at sl fast at det hele spiller sammen. ”Derfor er det helt store tema unified commerce og deter det afgørende punkt for detailhandelen, ikke bare i fremtiden, ikke som “nice to have”, men som en klar “need to have” - allerede nu.

Sitoo åbner kontor i Århus

Sitoo er en svensk virksomhed, der er international markedsleder på området for avancerede cloudbaserede POS og Unified Commerce platform til fashion- og lifestyle retail, og nu åbner man eget kontor i Danmark. Sitoo siger selv, at de er her for at vinde og blive de største i Danmark, og med etabletringen i Århus sikrer man et endnu stærkere afsæt for vækstplanerne. 

I spidsen for Sitoo står to garvede branchefolk, Brian Rasmussen som Country Manager og Sune Christensen som Key Account Manager. Fundamentet og brancheanerkendelsen er der, i og med at Sitoo vandt Retail Systems Awards 2021. Og Sitoo har masser af ambitioner.

”Vi vil være nummer et på vores område indenfor mode og livsstil når det gælder POS og Unified Commerce platforms-løsninger. Det er vores mission. Og selvom det kan lyde småprovokerende, kan jeg ikke se at vi vil gå galt i byen. Det sker først, hvis man stopper med at lytte til kunderne. Og vores kunder er vores partnere, og at lytte til dem, er fundamentet for vores arbejde og udvikling,” udtaler Brian Rasmussen, Country Manager.  

”Danske detail-kunder er krævende, når det gælder kundeoplevelser. Det er et beundringsværdigt stærkt, varieret og spændende marked der gør, at Sitoo skal levere det absolut bedste til vores kunder, for deres multi-channel kundeoplevelse er baseret på vores løsning. Samtidig er Danmark helt i top teknologisk og i forhold til webhandel og internet, hvilket er ideelt når det gælder implementering og udnyttelse af en POS og Unified Commerce platform,” slutter Jens Levin.

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023