Det smukt dækkede bord

Borddækning og dermed det smukt dækkede bord udgør en betydelig del af omsætningen i de danske design- og interiørbutikker. Stentøj rykker kraftigt, når det gælder tendenserne lige nu, men der er mange andre designelementer til brug på bordet, og der er ingen tvivl om, at det er her, design- og interiørbutikkerne for alvor kan gøre en forskel. Og så er borddækningen flot at udstille i butikken.

En smuk borddækning centralt placeret i butikken skaber blikfang. Her ses et eksempel fra F&H dækket med vaser, støbejernstallerkener samt skærebrætter anvendt som dækketallerkner fra Morsø. Bestik og glas er fra BITZ, og dækkeservietter og viskestykker anvendt som mundservietter er fra Södahl. Kværne og skåle med låg er fra Zone Denmark..

Danskerne har en tradition for at samles med familien og vennerne om en god middag, og bordet må gerne være dækket smukt, inspirerende og med personlighed. Det betyder, at forbrugerne er interesserede i de seneste trends inden for service, og derfor er det også et område, der har stor betydning for branchens detailbutikker.


Når det gælder indkøb af elementer til det smukt dækkede bord, foretrækker langt de fleste stadig at købe service, glas og bestik i specialforretninger, hvor man kan fornemme og føle produkterne, viser en undersøgelse foretaget af Messe Frankfurt. Faktisk viste undersøgelsen, at to tredjedele køber deres ting til bordet i specialbutikker og i stormagasiner.


Så der er mange grunde til, at man som specialbutik inden for design og interiør gør en ekstra indsats omkring borddækningen. Forbrugerne vil gerne betale for kvaliteten, der er stadig mange, der samler på stel, bestik og glas, og så er der mange muligheder for at mersælge lysestager, servietter, duge, dækkeservietter med meget mere. Faktisk er det kun fantasien, der sætter grænsen.


Sidst men ikke mindst, så gør et smukt dækket bord sig også rigtig godt som et samlende dekorationselement på en A-placering i butikken.


Gælder det tendenserne, er der flere retninger, man kan bevæge sig i. Det naturlige look; de varme nuancer; grå, brune og sorte toner, rustikke materialer, stentøj, strukturerede overflader med sjæl og kraftigt glas er nok den tendens, der har størst fodfæste blandt de skandinaviske forbrugere.
Men der ses også andre tendenser i tiden. Bl.a. leges der med det overdådige og voluminøse. De dekadente farver; sort, rød og dyb grøn og blå ses, og der ses accenter af guld.


Glas med farver ses også, og her ses både gule, røde, dybe blå og grønne nuancer. Og de farvede glas kan i øvrigt spille fint op til såvel det enkle, skandinaviske som til det mere overdådige udtryk.


Skåle i glas ses også en del, og så leges der med multifunktioner, for som tendenserne er, bliver køkkenerne mindre og pladsen mere trang. 

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

Lad broderiet blomstre på bordet

04.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

PORCELÆNSKLASSIKER PÅ PÅSKEBORDET

03.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

EN KLASSIKER GÅR ALDRIG AF MODE

03.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

Villa Collection Denmark lancerer Shoku: En hyldest til måltidet

03.03.2025F&H Group A/S

Sponseret

Genses Dorotea-kollektion er klar til at kværne løs

22.01.2025Designbase.dk

Royal Copenhagen i kreativt samarbejde med HM Dronning Margrethe

17.01.2025F&H Group A/S

Sponseret

Smag på sommeren – ét glas ad gangen

17.12.2024aida a/s

Sponseret

LIFE IN COLOUR Confetti udvider serien

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023