Det smukt dækkede bord

Borddækning og dermed det smukt dækkede bord udgør en betydelig del af omsætningen i de danske design- og interiørbutikker. Stentøj rykker kraftigt, når det gælder tendenserne lige nu, men der er mange andre designelementer til brug på bordet, og der er ingen tvivl om, at det er her, design- og interiørbutikkerne for alvor kan gøre en forskel. Og så er borddækningen flot at udstille i butikken.

En smuk borddækning centralt placeret i butikken skaber blikfang. Her ses et eksempel fra F&H dækket med vaser, støbejernstallerkener samt skærebrætter anvendt som dækketallerkner fra Morsø. Bestik og glas er fra BITZ, og dækkeservietter og viskestykker anvendt som mundservietter er fra Södahl. Kværne og skåle med låg er fra Zone Denmark..

Danskerne har en tradition for at samles med familien og vennerne om en god middag, og bordet må gerne være dækket smukt, inspirerende og med personlighed. Det betyder, at forbrugerne er interesserede i de seneste trends inden for service, og derfor er det også et område, der har stor betydning for branchens detailbutikker.


Når det gælder indkøb af elementer til det smukt dækkede bord, foretrækker langt de fleste stadig at købe service, glas og bestik i specialforretninger, hvor man kan fornemme og føle produkterne, viser en undersøgelse foretaget af Messe Frankfurt. Faktisk viste undersøgelsen, at to tredjedele køber deres ting til bordet i specialbutikker og i stormagasiner.


Så der er mange grunde til, at man som specialbutik inden for design og interiør gør en ekstra indsats omkring borddækningen. Forbrugerne vil gerne betale for kvaliteten, der er stadig mange, der samler på stel, bestik og glas, og så er der mange muligheder for at mersælge lysestager, servietter, duge, dækkeservietter med meget mere. Faktisk er det kun fantasien, der sætter grænsen.


Sidst men ikke mindst, så gør et smukt dækket bord sig også rigtig godt som et samlende dekorationselement på en A-placering i butikken.


Gælder det tendenserne, er der flere retninger, man kan bevæge sig i. Det naturlige look; de varme nuancer; grå, brune og sorte toner, rustikke materialer, stentøj, strukturerede overflader med sjæl og kraftigt glas er nok den tendens, der har størst fodfæste blandt de skandinaviske forbrugere.
Men der ses også andre tendenser i tiden. Bl.a. leges der med det overdådige og voluminøse. De dekadente farver; sort, rød og dyb grøn og blå ses, og der ses accenter af guld.


Glas med farver ses også, og her ses både gule, røde, dybe blå og grønne nuancer. Og de farvede glas kan i øvrigt spille fint op til såvel det enkle, skandinaviske som til det mere overdådige udtryk.


Skåle i glas ses også en del, og så leges der med multifunktioner, for som tendenserne er, bliver køkkenerne mindre og pladsen mere trang. 

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

16.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Nye Line-kværne fra Peugeot

16.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Farvestrålende kværne fra Peugeot

12.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke serveringer fra Villa Collection Denmark

09.04.2024Witt

Sponseret

Restaurant domæne har fordoblet antallet af gæster

19.03.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vaskbart papir til servering og opbevaring

14.03.2024Lübech Living ApS

Sponseret

En vinkøler behøver ikke være stor og fyldt med isterninger

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023