Det handler om inspiration
Når design- og interiørmessen Formland UPgraded åbner dørene i MCH Messecenter Herning fra 14.-17. august 2014 sker det med masser af ny inspiration, nye tiltag, trendområder og en ny international HAY Award.
Vi forventer en rigtig fin messe, og vi forventer at nå vores mål, der tæller 400 udstillere og godt 12.000 besøgende fra 4000 forretninger. Det fortæller projektleder på Formland Upgraded Henriette Træholt.
Hun fortæller, at man endvidere havde målsætninger om flere besøgende fra Tyskland og Norge, en international award samt om at fastholde gode, inspirerende trendområder. Alle disse mål er nået.
Op til denne messe har vi taget en række initiativer for at tiltrække flere besøgende. Blandt andet har vi kørt en omfattende markedsføring i de to lande, vi har valgt at satse på, nemlig Tyskland og Norge, fortæller Henriette Træholt, der slår fast, at det er helt bevidst, man har valgt ikke at skyde med spredehagl, men at satse på to lande og så gøre det effektivt.
Vi er gået massivt ind på såvel PR- som markedsføringssiden i Tyskland og Norge. Vi har samarbejdet med PR-bureauer og bloggere og haft et firma, der har et godt netværk i den tyske detailhandel, til at kontakte alle detailbutikkerne og invitere dem til Formland Upgraded, lyder det fra Henriette Træholt, der fortæller, at alene i Hamborg-området findes der lige så mange butikker inden for interiør og livsstil som i hele Danmark.
<p>Vi forventer en rigtig fin messe, og vi forventer at nå vores mål, der tæller 400 udstiller og godt 12.000 besøgende fra 4000 forretninger.</p>
Henriette Træholt
Tyskerne og nordmændene er meget glade for dansk design. Der er ved at komme godt gang i det tyske forbrug igen, mens forbruget i Norge er stabilt, stort. Nordmændene vil gerne købe vores hyggelige stemning, og de vil gerne bruge penge på det. Så de er afgjort interessante for udstillerne på Formland Upgraded.
I Norge har man kontaktet 1980 detailbutikker i samarbejde med den danske ambassade og givet dem tilbud på billetter og transportløsninger.
Hay Award
687 projekter fra elever på designskoler over hele Europa blev modtaget af den internationale jury bag HAY Talent Award. Juryen, der består af de anerkendte designere Stefan Diez (DE), Scholten & Baijings (NL), Andressen & Voll (NO), Big Game (CH), Sebastian Wrong (UK) og Doshi Levien (UK), mødtes til en workshop i København i starten af juni sammen med Rolf og Mette Hay (DK) samt trendekspert Mads Arlien-Søborg (DK). Juryen, udvalgt 34 talenter, der går videre og får mulighed for at udstille deres designforslag på Formland UPgraded samt for at være med i opløbet om hovedpræmien på 15.000.
Designerne bor i HAY Camp under messedagene, og herfra skal de udstille og netværke i den dertil indrettede landsby. Hver designer iscenesætter sit hus til en miniudgave af deres konkurrence-projekt, og juryen vil i løbet af torsdag formiddag gå rundt på messen og vurdere de udstillede projekter for at udpege den endelige vinder.
HAY Camp bliver ikke kun en landsby for upcoming designtalenter fra hele verden, men også en uformel platform for talks og skiftende events, ligesom der vil være café i hallen sammen med HAY og Wrong for Hays stand og det nye shopping-koncept Mini Market, der debuterede i Milano under designugen.
Trendområder på Formland UPgraded
Hal D Speak UP og PEJ Trendlab
Hal E HAY Talent Award
Hal F Show UP køkkenscene
Hal H #moments inspirationsområde
Hal J #formlandnews nyhedsområde
Hal K #thebluegoldstudio inspirationsområde
Hal L #christmasforrest inspirationsområde
Trendområder og oplevelser i alle haller
I alle hallerne vil der være trendområder og oplevelser for de besøgende.
Med blåt og guld er vi rodfæstet i det klassiske, men vi twister det samtidig til et supermoderne udtryk. Det er roligt og vildt på samme tid, siger Pernille Møller Folcarelli, designer og stylist ved Eckmann Alive Studio, der står bag trendzonen #thebluegoldstudio, som er et professionelt fotostudie i trendfarverne guld og blå, hvor trend forecaster Anette Eckmann vil lade de besøgende virksomheder sammensætte, style og fotografere deres helt egen kollektion af studiets produkter og efterfølgende deltage i Instagram-konkurrencen om dagens give-away.
Lige nu ser vi den blå farve alle vegne; indigo, ultramarine, kongeblå. Blå er stabilitet og autoritet, og efter års uro giver blå en rolig ramme at sprælle i. Guld er på samme måde det stabile, sikre og så eksperimenterer man måske mere med formsproget, som i øjeblikket blandt andet henter inspiration i art deco stilen, siger Pernille Møller Folcarelli, designer og stylist ved Eckmann Alive Studio.
Et helt nyt område er #formlandnews, hvor alle udstillere på messen får lov til vælge at udstille den nyhed, de gerne vil have, der bliver ekstra opmærksomhed omkring på messen.
Fly & Hellested styler de mange indkomne produkter i kategorier, så det bliver let for de besøgende at få et overblik, forklarer Henriette Træholt, der videre siger, at 90 procent af de besøgende netop kommer for at se nyheder, og at det er baggrunden for #formlandnews.
#Christmasforrest er endnu et område, hvor udstillerne laver trendstanden.
Det gælder de udstillere, vi har i Hal L eller blomsterhallen. De får hver et juletræ, som de kan style, så det afspejler deres bud på julen 2014.
I hallen vil der således være opstillet 35 inspirerende juletræer.
Aktivitet på køkkenscenen
I Hal F "Foodhal" vil der være forskellige show-ups af kendte køkkenfolk, blandt andet Claus Holm, igennem dagene.
Blandt de største arrangementer er besøget af Fraser Doherty fra SuperJam. Han er klar med et af sine populære Afternoon Tea Parties søndag den 17. august kl. 14.30, hvor han serverer lækre scones med SuperJam og den nye SuperTea.
Jeg er glad for at være tilbage på Formland, og jeg er glad for den positive modtagelse, som SuperJam allerede har fået i Danmark, fortæller Fraser Doherty.
Fakta om Formland Upgraded
Dato:
14. - 17. august 2014
Åbningstider
Alle dag kl. 09.00 - 18.00
Læs mere på
www.formlandupgraded.dk
25-årige Fraser Doherty har grundlagt og driver virksomheden SuperJam i Edinburgh, Skotland. Han startede som 14-årig med at lave marmelade i sin bedstemors køkken. Marmeladen solgte han først til naboer og senere på lokale markeder. Da det var en ret stor succes, prøvede han at få marmeladen på hylderne hos de store supermarkedskæder i Storbritannien. I dag sælges SuperJam over det meste af verden. SuperJam er en 100 procent ren marmelade, sødet med druesaft. Den fås i varianterne: jordbær, hindbær/tranebær, solbær/blåbær.