Dansk e-handel står stille: Både kurvstørrelsen og kundernes købsforventninger skuffer i ny analyse
Kunderne har i stor stil droppet de store køb på nettet, de bruger færre penge per handel, og de har ikke planer om at ændre det. Det viser ny analyse, som bekymrer Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.
Særligt to ting springer i øjnene på Niels Ralund, når han læser E-handelsanalysen for september 2023. Og ingen af dem er for noget godt.
Analysen viser nemlig, at kurvstørrelsen er markant lavere end normalt, og det samme er forbrugernes forventninger til, hvor meget de vil handle online i de kommende 12 måneder.
”Det er en ganske uheldig kombination, og jeg forstår godt, hvis det bekymrer mange netbutikker, som jo samtidig kæmper med høje omkostninger,” siger Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.
Niels Ralund er dog overbevist om, at væksten vil vende tilbage.
”Det, vi ser nu, er ikke et fravalg af netbutikker, men et generelt fravalg af at bruge penge for Hr. og Fru Danmark,” siger han.
Forbrugertillid kommer stille tilbage
Skal man finde lidt suppe i hårene, skal man kigge mod de nyeste målinger af forbrugertilliden.
Netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugertilliden var -11,8 i oktober. Det er en anelse bedre end i september, hvor forbrugertilliden var -13.
Og det er markant bedre end lavpunktet i oktober sidste år, hvor forbrugertilliden var på -37.
”Det er gode nyheder op til den vigtige Black Friday og julehandel, som årets vigtigste måneder for e-handlen,” siger Niels Ralund.
- HCL