Brug influencers med ro i maven

Influencers har indflydelse. Sådan er det, når de taler om deres yndlingsprodukter, ferier og tøj på sociale medier. Men hvordan kan influencerne hjælpe designbranchens detailhandlere og leverandører, og er det værd at invitere dem ind i din forretning?

Foto: 123RF.com

Der er stor forskel på presse og influencers; Pressen har en tilhængerskare af læsere, mens influencers har en tilhængerskare af målrettede forbrugere, så de er to helt forskellige målgrupper. 

Overvejer man at invitere influencers ind i salonen, at der er et par ting, man skal overveje først ikke mindst fordi Forbrugerombudsmanden har valgt at sætte fokus på influenternes arbejde. 

”Først og fremmest skal man sørge for, at de influenter, man bruger, overholder reglerne,” siger Martin Jørgensen, Advokat & Fagchef for Markedsføringsret, Dansk Erhverv.

Alt indhold, som influenter lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej. 

”I princippet er reglerne de samme, som de altid har været. Men der er nu kommet en større klarhed. Forbrugerombudsmandens nye praksis er målrettet influencerne, og ikke mindst dem, der har børn og unge i deres målgruppe. Men overordnet set, slås det nu fast, at influencere i mange tilfælde er erhvervsdrivende,” lyder det fra Martin Jørgensen, og han pointerer, at det ikke kun gælder samarbejderne men også indholdet generelt fra influenceren, for med indskærpelserne gør Forbrugerombudsmanden det klart, at alle influencers opslag på sociale medier efter Forbrugerombudsmandens vurdering skal leve op til reglerne i markedsføringsloven – uanset om de indeholder reklame for andre erhvervsdrivende eller ej. Det er velkendt, at opslag med et kommercielt sigte skal markeres klart og tydeligt som reklame, men markedsføringsloven indeholder også andre regler end forbuddet mod skjult reklame, og det betyder i princippet, at alt, der lægges op fra influenceren side, skal markeres som reklame. 

I en pressemeddelelse slår Forbrugerombudsmanden endvidere fast: ”Forbrugerombudsmandens vurdering tager udgangspunkt i, at influenterne driver erhvervsvirksomhed, og at alt indhold, som influenterne lægger på sociale medier, er produkter fra disse erhvervsvirksomheder. Som andre erhvervsvirksomheder skal influenterne derfor overholde markedsføringsloven for så vidt angår alle deres aktiviteter på sociale medier.”

Derfor mener Martin Jørgensen, at de virksomheder, der benytter sig af influencere i deres markedsføring, fremadrettet skal være endnu mere opmærksomme på, hvilke influencere man associerer sit brand med, og han anbefaler, at man sætter sig ind i, hvad influenceren står for, og hvilke værdier vedkommende har, fremfor ”bare” at tælle følgere.

”Man skal selvfølgelig også sikre sig, at influenterne overholder reglerne i forbindelse med de posts, der lægges ud for virksomheden, og så er det en rigtig god idé, at lave en kontrakt,” fortæller Martin Jørgensen.

Kontrakten skal indeholde rammen for opgaven; 

  • Hvor mange posts, der er aftalt
  • Hvem er samarbejdet målrettet 
  • Hvem har rettighederne til materialet 
  • Må man selv videredele på egne platforme
  • Pris

Og Martin Jørgensen pointerer, at man altid skal huske at indføre en tekst om, at ”Forbrugerombudsmandens anbefalinger samt markedsføringsloven skal overholdes”.

”Det er altid en god idé at have en kontrakt at arbejde ud fra. På den måde er det meget lettere at holde øje med, om det er er blevet aftalt, efterleves.”

Man kan sagtens bruge influencere

Martin Jørgensen slår også fast, at man ikke skal være nervøs for at bruge influencere. Man skal bare sørge for at finde det rette match og få lavet en skriftlig samarbejdsaftale.

”Ofte sker influencersamarbejder også på baggrund af en kontakt fra en mediesamarbejdspartner eller et reklamebureau, og dermed er de jo en ekstra garant for kvaliteten.”

Og Martin Jørgensen forventer absolut, at der kommer mere og mere fokus på området fra myndighedernes side fremadrettet. ”Netop derfor skal man som virksomhed, der benytter influencere, sikre sig, at rammerne er på plads.”

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

10.12.2024Designbase.dk

Brug influencers med ro i maven

06.12.2024Designbase.dk

Smidige skatteregler for generationsskifte bør ikke erstatte familiemødet

06.12.2024Designbase.dk

De største temaer på designbase.dk i hele 2024

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023