Brancheprofilen: ChiCura er i konstant udvikling

Strategiske overvejelser, planlægning, bæredygtighed og hurtige beslutninger. Der er gang i den hos Daniel Lavian og hans kone, Charlotte Lavians, design- og interiørvirksomhed ChiCura. Og med forretningsudviklingen er der én særlig drivkraft som gør sig gældende for iværksætterparret: “Vi følger vores hjerter”, fortæller Daniel.

Charlotte og Daniel Lavian..

Kan du fortælle lidt om dig selv og virksomheden ChiCura?
Jeg startede ChiCura med min kone, Charlotte Lavian, for knap fem år siden, hvor vi faktisk havde fuld gang i et fotostudie med fire ansatte, der skød billeder for store internationale og danske brands. Vi har altid haft en drøm om at starte noget sammen, og foto-branchen sad ikke helt i skabet for os interessemæssigt.
Til gengæld lagde den fundamentet for vores drøm om at skabe et innovativt brand, der forbliver relevant og måske er formgivende for fremtidens design. Arbejdet med de kreative processer blev simpelthen startskuddet for det, der skulle blive til brandet ChiCura. Den beslutning blev så begyndelsen på en længere overgang fra foto til design.
Vi startede ud med at lave plakater, kom hurtigt ind i varmen hos forhandlere som Illums Bolighus og ud på messeeventyr på Formex og Formland. Vi investerede alt vi havde i det her, og det er nok først for to år siden, at tingene virkelig eskalerede. I 2019 sammenlignet med 2018 havde vi fordoblet vores omsætning, og det samme med sidste år i forhold til 2019.

ChiChuras Morchella vase består af en glas- og trædel, der giver den mange, funktionelle anvendelsesmuligheder. PR-foto..

I har netop lancereret en nyhed, nemlig en plakat-kollektion inspireret af H.C Andersen. Hvad er tankerne bag den?
Ja, vi har lavet en plakat-serie, der er baseret på en række af H.C Andersens originale papirklip - fuldendt med et ChiCura twist. Det er Charlotte, der designer alle vores plakater og skyder billeder og her har hun været inde og lave en moderne fortolkning på de ikoniske klip. H.C Andersen er jo kendt for budskaberne i sine eventyr og fortællinger, hvilket resonerer vældig godt med vores tilgang til design og vores brand.
Vi ville derfor gerne lave en kollektion, der emmer af personlighed og citater, som får folk til at stoppe op og tænke lidt. Vi er generelt rigtig glade for at arbejde med citater i vores øvrige kollektioner, så det at lave en kollektion med H.C Andersens stadig aktuelle budskaber er helt unikt, tidløst og noget vi kan stå inde for.

Har I andre spændende nyheder på vej?
Inden for det sidste år har vi fokuseret på at udvide sortimentet med egne designs. Vi har lanceret hylder, vaser og det seneste skud på stammen er den fine opbevaringskasse, Arca Box, inspireret af snurretoppens formsprog og med et indbygget spejl.
Faktisk stod vi for et lille års tid siden og overvejede, hvilken retning vi ønskede at gå med brandet generelt. Skulle vi fokusere på plakat-delen eller fordybe os i den interiørmæssige side af forretningen? Vi vælger at følge vores hjerter og gå i interiør-retningen. Selvfølgelig udvider vi også plakatuniverset løbende og bibeholder det som en del af vores brand. Men fremover vil interiør og living være hovedfokusset.

Hvor ser du ChiCura i fremtiden?
Mellem jul og nytår så vi tilfældigvis et opslag på en ny lokation og én impulsiv beslutning senere var vi flyttet ind i starten af januar. Vi har brugt rigtig meget tid på at få styr på vores IT, det generelle image og web-marketing. Nu står vi i større omgivelser med både lager, produktion og kontor under ét tag. Det tror jeg giver os helt nye, og flere, muligheder fremover.
Vi håber selvfølgelig fremtiden byder på mere vækst og fremgang. Vi går minimum efter fordoblet omsætning de næste to år, som vi gjorde sidste, og forrige år. Selvom vi godt har kunnet mærke, at fysiske butikker holder sig mere tilbage med indkøb herunder coronakrisen, får vi hele tiden nye forhandlere, så vi ekspanderer os stille og roligt alligevel.
Tankerne går også på at dreje virksomheden i en komplet bæredygtig retning, f.eks. ved at bruge restprodukter til produktion af nye designs, der højner livskvaliteten for mennesker og dyreriget. Vi håber på at skabe opmærksomhed på det at give tilbage. Derfor har vi blandt andet indgået samarbejde med organisationen Land of Hope, hvor vi producerer plakater og donerer det overskud vi får fra salget. Indtil videre har vi doneret 75.000 kroner.
Tænk, hvis det bliver det nye normale, at man som brand donerer noget af overskuddet og samtidig indgår i projekter, som gør en forskel. Det mener vi burde blive en selvfølge.

Fortæl lidt om Maison&objet trenddagene, der er jo sket noget helt specielt for jer i den forbindelse.
Vi har deltaget i Maison&objets digitale trenddage, hvor vores vase, Morchella, har vundet en award og valgt som top-produkt. Det er simpelthen en kæmpe ære og vi er virkelig stolte.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Maison & Objet: Tre "What’s New?"-rum inspireret af sur/reality-temaet

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

14.11.2024Designbase.dk

54% af danskerne foretrækker fysiske butikker

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023