Børn bestemmer i stigende grad over indretningen
Designere af børneinteriør har stigende fokus på kreativ indretning, der aktiverer børnene. Trendforsker opfordrer forældre til at udveksle inspiration for at udnytte potentialet.
I Danmark ses et voksende marked for børneinteriør, der appellerer til børnenes kreativitet. Designerne indtænker børns medvirken i indretningen af børneværelset gennem håndarbejde og DIY, hvor børnene selv kan designe interiør som puder, lanterner, møbler, spejle, drømmefangere og billedrammer.
”Det er et kæmpe designfokus i øjeblikket, og i tråd med det har boligmagasiner og interiørvirksomheder et stigende fokus på at skabe indhold, der guider forbrugerne til at aktivere børnene i indretningsprocessen”, lyder det fra design- og trendforsker Mads Arlien-Søborg.
Heidi Ritter, designer og stifter af børneinteriør-virksomheden Børnenes Kartel, er blandt dem, der i både content, design og udvælgelse af ting til børn har et stort fokus på kreativitet. Hun vurderer, at forældre gør børn en bjørnetjeneste ved at udelukke dem fra indretningen af deres værelse.
”Vi oplever i øjeblikket stor efterspørgsel på DIY fra kunder. Børn elsker at skabe, og de får selvtillid af at se det, de har skabt, i en kontekst, hvor det har en funktion og værdi. Med indretningsprojekterne vokser ideerne og lysten til at afprøve nye ting, og de fremmer også børnenes lyst og evne til at løse og fordybe sig i andre opgaver for eksempel i skolen”, siger hun.
Børnenes kreativiteter får plads i hjemmene
Ifølge Heidi Ritter er det en positiv udvikling, der er ved at ske, at forældre inviterer børnene til at have en mere legende tilgang til boligindretningen.
”Hjemmet er vigtigt for os alle, og forældre investerer både tid og penge indretningen, men det har tidligere været med fokus på opryddelige rum med stramme og stilrene design, hvor de nu bevæger sig mere over i kreative universer, som inviterer til leg og uhøjtidelighed, som børn har glæde af i et hjem”, siger Heidi Ritter og tilføjer:
”Sideløbende med, at DIY vinder frem, ser vi en tendens til, at forældre implementerer børnenes kreativiteter i nogle rolige rammer. De vælger børneinteriør og legetøj i nuancer som lyserød og lyse jordfarver og matcher møbler med væggene i tråd med tidens tone i tone-trend. På den måde får børnenes kreativitet endnu mere shine i rummet".
Kreative boligtips er en mangelvare på sociale medier
Ifølge Mads Arlien-Søborg har sociale medier et stort potentiale for, at forældre kan dele kreative inspirationstips med hinanden. Det skyldes i særdeleshed forældres store tilstedeværelse herpå. Ifølge tal fra Danmarks Statistik har godt ni ud af ti af de 20-59-årige brugt sociale medier som Instagram og Facebook til private formål i 2022, og mere end halvdelen har delt eget indhold som billeder, tekst og video.
”De sociale medier kan tilføre en ny dimension til indretning af børneværelset i forhold til, hvad boligmagasinerne tilbyder. Børneinteriør, der inddrager børnenes egne kreative udfoldelser, er indhold, som ikke er særlig udbredt på de sociale medier. Men lige præcis de sociale medier er velegnede til, at forældre deler erfaringer med alt fra praktiske indretningsløsninger til kreative designløsninger med børnene i centrum”, vurderer han slutteligt.
-PF