Blomus version 2.0
Det ambitiøse mål, Blomus satte sig for tre år siden om at blive et internationalt livsstilsbrand, er man i dag godt på vej til at have nået. Blomus har i dag en fuld kollektion til boligen; køkkenet, stuen, badeværelset og bordet samt til haven, og med Charlotte Thorhauge Bech i spidsen som kreativ direktør stopper udviklingen bestemt ikke her.
For kun tre år siden kom danske Charlotte Thorhauge Bech til tyske Blomus som ny kreativ direktør og sammen med indehaveren Willo Blome var det hendes kæmpestore opgave at flytte Blomus fra at være en velrenommeret stålvirksomhed til at være et livsstilsbrand. I den tid, der er gået siden da, er Blomus for alvor rykket ud over stepperne, og brandet er blevet taget godt imod i hele Skandinavien.
Det har kostet en enorm indsats, og rigtig mange airmiles for Charlotte, men ikke desto mindre kan Blomus i dag præsentere en kollektion med fem overordnede temaer; Taste, Home, Spa, Garden og Lighting med produkter, der spænder fra lounge havemøbler over plaider, smukke vaser og i det hele taget designelementer til boligen til bestik, glas, stel og design til køkkenet.
”Det har været en fantastisk rejse, som på ingen måde er slut”, siger Charlotte, og når hun fortæller, hvad der er gang i af nye produkter til de kommende sæsoner, er der slet ingen tvivl om, at hun har ret: Modulsofaer til haven, udendørs lamper, bakker, glas, en vandkande, en køkkenserie og et nyt bestik er blot nogle af de nye designs, der er ved at være klar til de kommende sæsoner. For hos Blomus har man trods coronaen valgt at fastholde udviklingsniveauet.
I takt med, at Blomus har udviklet sig fra kun at arbejde med stål til i dag at være et livsstilsbrand med mange ben at stå på, har man også løftet virksomheden fra at være tysk til at være international.
Tidligere lå 70 procent af omsætningen i Tyskland, i dag er det 50 procent, og målet er klart, at det internationale marked skal udgøre en endnu større del af bundlinjen i fremtiden. Og man er godt på vej. I dag findes Blomus i Selfridges, i Liberty og i Gallerie Lafayette, som i øvrigt selv tog kontakt til Blomus for at få lov til forhandle produkterne.
”I vores brandbook, der tegner Blomus DNA’et, stod den tyske tekst tidligere med stort, efterfulgt af en engelsk version med småt. Det er nu byttet rundt. Samtidig samarbejder vi med en række internationale designere; danske Theresa Rand, tyske kaschkasch, franske Antoine Rouzeau, japanske Uchino, tyske Nina Thöming, amerikanske Adam Miller, italienske Luca Galmarini og tyske Frederike Martens”, fortæller Charlotte, der har det vanskelige job at fastholde den røde tråd igennem kollektionen på tværs af designere, landegrænser og designstil, så forhandlerne kan købe ind i en kollektion, der harmonerer. Stellet matcher glassene og bestikket, marmoret og granitten passer sammen i farvenuancerne. ”Det skal med andre ord være nemt at købe ind i kollektionen”, fortæller Charlotte og tilføjer, at man har fået rigtig positiv respons på netop det.
Enkel rød tråd
Blomus DNA’et er minimalistisk, stramt og value for money, og Charlottes danske designtraditioner fornægter sig ikke. Men samtidig er stylingen af det demokratiske design og det udtryk, der danner rammen om produkterne, internationalt.
”Vi forsøger at forene det skandinaviske med det japanske og tilføre elementer fra brandets tyske arv”, forklarer Charlotte, og netop dét at få den internationale tilgang til design er også grunden til, at man samarbejder med designere fra så mange forskellige nationer.
I Blomus findes en grundstamme af designere, man samarbejder med, men man er hele tiden åben for nye designsamarbejder, der kan tilføre brandet noget nyt og spændende.
”Jeg er tilhænger af, at man skal prøve ting af, og at man skal lære af sine fejl. Men forsøger man ikke at tænke ud ad boksen, udvikler man sig heller ikke”. Som eksempel fortæller hun, at man for et par sæsoner siden lancerede en tekstilserie. ”Det gik slet ikke”. Men til dette forår gjorde man forsøget igen, og denne gang landede den et godt sted og er blevet taget godt imod. ”Vi var bare ude med den lidt for hurtigt i forhold til vores transformation fra stålbrand til livsstilsbrand, og det lærte vi af”.
I dag rummer kollektionen både tekstiler, glas, keramik, stentøj med videre, og naturligvis stål, der er Blomus’ oprindelige DNA.
”De produkter, vi sætter i søen er ”long lasting”. Vi skaber ikke nødvendigvis trends. Vi designer ting, der holder – både kvalitetsmæssigt og designmæssigt”, og Charlotte fortæller, at det har været en god lærdom at arbejde med ”tysk kvalitet”. ”Alting skal være 120 procent i orden. De tester og gennemtester igen, de benytter uvildige tekniske laboratorier, skriver rapporter og tager stikprøver”.
En meget positiv udvikling
Charlotte fortæller, at hun og Willo Blome lavede en 5-års plan, da man tog hul på Blomus Version 2.0. ”En del af de ting, der stod på den plan, har vi allerede nået. Udviklingen har været rigtig positiv, og det har helt klart givet os blod på tanden i forhold til at tænke flere nye tanker, og i forhold til at skabe et Blomus-univers med afsæt i det, vi har nået frem til nu”.
Charlotte medgiver, at det danske marked er svært, fordi vi har mange rigtig gode brands, men for ganske nylig er Kristian Kaas, der har mange års erfaring i interiør- og designbranchen, kommet med på vognen som agent på det danske marked, mens Happy Nest står for salget i Sverige og Camilla Kolbræk Hivand, Nordic Elements står for salget i Norge. ”Og med den konstellation er vi ikke i tvivl om, at vi kommer til at udvikle på alle tre skandinaviske markeder”, lyder det fra Charlotte.
Hun slår fast, at Blomus er i konstant udvikling, og at det samme gælder det marked, man agerer i. ”Intet er stationært, derfor må man sørge for hele tiden at udvikle sig”, er hendes holdning – og dermed også målet for fremtiden. Charlotte er ikke i tvivl om, at Blomus-udviklingen fortsætter, for drivkraften er lysten og energien, og med det er næsten alt muligt.