Black Friday større i år?
Forbrugerne gør klar til at svinge dankortet og blandt andet netbutikkerne kan se frem til en forrygende travl dag når det amerikanske udsalgsfænomen Black Friday rammer Danmark.
Siden 2005 har Black Friday været den travleste shoppingdag i USA ifølge Wikipedia. Men fænomenet er også stort herhjemme og tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) tyder på at shoppedagen bliver større og større. Ifølge FDIHs nyeste analyse har de danske virksomheder god grund til at have høje forventninger til Black Friday. Analysen viser nemlig, at 9 ud af 10 (95%) forbrugere kender til udsalgsdagen. I 2016 var det kun 6 ud af 10 forbrugere, der kendte til dagen:
Når 95 % af danskerne kender til Black Friday, så vi må sige, at dagen på ganske kort tid er blevet en meget etableret udsalgsdag, og derfor kan virksomhederne godt forberede sig på en hæsblæsende dag, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Sidste år brugte de danske forbrugere mere end 2 mia. kr. alene på dankortet på Black Friday, og dermed blev dagen den største shoppedag nogensinde i Danmark. Alligevel forventer Niels Ralund, at Black Friday rammer med endnu større kraft i år.
Han henviser til, at hver tredje (31%) forbruger planlægger at handle på dagen, og hver fjerde forbruger (23%) har udskudt et køb i forventning om, at varen kan findes til spotpris på Black Friday.
Vi ser en tendens til, at forbrugerne lige holder fingrene lidt fra købsknappen inden Black Friday, og når udsalgsdagen så rammer, så går de virkelig til den, fortæller Niels Ralund, adm. direktør i FDIH
Black Friday var oprindeligt et fænomen i de fysiske butikker, men i dag er det i høj grad et digitalt udsalgsfænomen. 51 % af forbrugerne forventer at handle i en danske netbutik, mens 50 % vil handle i en fysisk butik. 20 % forventer at handle i en udenlandsk netbutik.
I følge analysen vil forbrugerne især kigge efter gode tilbud på tøj, sko og smykker, men indkøbskurvene vil også blive fyldt med elektronik, hårde hvidevarer og ting til hjemmet.