Bæredygtighed og personlighed i borddækningen

Dining er essentielt for den danske design- og interiørbranche, for der bruges traditionelt set mange penge på borddækningen, og det er i det segment mange gaveønsker og -ideer udspringer. Ikke mindst når julehandlen nærmer sig, er det her, der skal skabes inspiration ude i butikkerne. Det ses hos leverandørerne, og det ses på Formland, der også sætter alle sejl til, når det gælder dining.

Foto. Pia Finne Trenden spænder fra det organiske, bæredygtige og naturlige til det ekstravagante i intense nuancer..

Fornemmelser, oplevelser og stemninger. Når det gælder borddækningen til efteråret og vinteren er det den personlige, individuelle stil, der er fremherskende. Men der er masser impulser, der stimulerer kreativiteten, og som inviterer os til at se tingene fra usædvanlige perspektiver. Dermed hænger tendenserne sammen med udviklingen fra tidligere år og bringer dem overbevisende videre. Det gælder især bæredygtighed og bruges af nye materialer, nye æstetiske løsninger, håndværk og digitale innovationer. Fælles for alle tendenserne er dog en tæt forbindelse til mennesker, deres følelser og deres oplevelser.
Som altid, når der tales tendenser, er der forskellige retninger, man kan gå i.
Efter en periode, hvor det enkle og stilrene har været dominerende, ses der nu en tendens til at forbrugerne længes lidt efter nye, overraskende oplevelser, der kan bringe nyt liv ind i den traditionelle indretning.
Farvepaletten byder på intense, ekstravagante farver vekslende med blide og bløde nuancer, der spænder fra de kølige til de intense, fra de neutrale til de excentriske. Multifarvede og skinnende toner dominerer, ligesom iriserende regnbueeffekter eller et wet look også ses.
Materialemæssigt er der fokus på abstrakte, fremmede former og ukonventionelle overflader, hvor grænserne mellem det analoge og det digitale flyder ud, og der leges i spændingsfeltet mellem godt håndværk og ny teknologi, så der frembringes nye produkter med bemærkelsesværdige visuelle effekter med et glamourøst islæt.

Natur og bæredygtighed
Bæredygtighed og naturlighed er en klar trend indenfor dining til efteråret og vinteren. Det gælder tekstilerne, tallerkenerne i stentøj og glassene, der for en dels vedkommende er fremstillet i genbrugsglas. Det handler i høj grad om en gennemtænkt og ansvarlig brug af ressourcer, og om forholdet mellem mennesket og naturen.
Til at understrege de bæredygtige materialer, er formerne organiske og farverne blide.
Farvepaletten fokuserer på naturlige toner, som har en særlig blid effekt med deres sarte pigmentering. Den køligere palet har nuancer fra planteverdenen, mens den neutrale palet rummer sten- og metalfarver. Mos, ler og en rosénuance, der giver et varmere udtryk.
I princippet skal grænserne mellem teknologi, forskning, kunst og håndværk udviskes. Materialernes livscyklus er en vigtig inspirationskilde, og noget, man som både leverandør og forhandler skal være opmærksom på, at forbrugerne tænker over.
Det betyder, også, at man skal være opmærksom på den nye forskning, der løbende sker inden for bæredygtige, innovative materialer, og nye løsninger ses for eksempel materialer, der skabes af affaldsmaterialer.

Designikonerne får liv
Når der i dag tænkes nye til Dining-segmentet, har de klassiske, ikoniske designs en plads, men de bruges i nye, anderledes konstellationer, så designresultaterne er fundamentalt nye og moderne.
Her ses grafiske mønstre, stærke farver og konkrete former, der fremkalder minder om designikonerne. Men fokus er på ønsket om at genfortolke velkendte begreber, og gennemtænkte koncepter, der beskæftiger sig med nye behov, ses
Farvepaletten danner grundlaget for de kraftfulde designs er benzin og blå nuancer, der dominerer den kølige ende af farveskalaen, mens intens orange-rød med nuancer af violet og gul ses i den varme farveskala.
Materialer - bløde elle faste - fremstillet af naturlige eller genanvendte materialer ses, og materialer som sten eller marmor understreger holdbarheden. Samtidig spiller håndværk og ideen om en produktion, hvor specialfremstilling af små mængder eller unika, en vigtig rolle.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Dining

Dyk ned i en verden af udstyr til dining, hvor dansk design og interiør forenes i perfekt harmoni. Temaet fejrer essensen af dining og det uundværlige fokus på borddækning. I samarbejde med Designbase.dk's Partnere sætter vi fokus på det bedste udstyr til at skabe magiske spiseoplevelser.

Relateret indhold

17.01.2025F&H Group A/S

Sponseret

Smag på sommeren – ét glas ad gangen

17.12.2024aida a/s

Sponseret

LIFE IN COLOUR Confetti udvider serien

17.12.2024aida a/s

Sponseret

En cremet og smuk nyhed i LIFE IN COLOUR

09.12.2024Designbase.dk

Carlsberg går ind i borddækning

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Gense giver klassisk design nyt liv til moderne behov

20.11.2024aida a/s

Sponseret

Hvid jul med RAW Arctic White

19.11.2024aida a/s

Sponseret

Confetti-partner inspirerer hele vejen til Sydkorea

14.11.2024aida a/s

Sponseret

Sådan laver du en servietsløjfe

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023