Amazon lancerer dansk i den tyske netbutik
Den amerikanske gigant tager med et nyt initiativ et stort skridt nærmere det danske marked. De danske netbutikker står dog godt rustet til yderligere konkurrence, vurderer Niels Ralund fra Dansk Erhverv.
”Udforsk produkter, der er populære i Danmark”.
Den danske sætning bliver danske forbrugere, som klikker ind på Amazon.de nu mødt af.
Den amerikanske gigant har nemlig i denne uge lanceret en dansksproget udgave af den tyske netbutik.
Det skriver Dansk Erhverv.
Og det er et ganske betydeligt initiativ, lyder vurderingen fra e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.
”Amazon kommer jo i princippet tættere på en dansk åbning hver dag, men med dette initiativ har de taget et syvmileskridt, for det minder om den tilgang, de har haft på andre markeder.”
E-handelsdirektøren er dog ikke nervøs på den danske e-handelsbranches vegne.
”Jeg har stor respekt for Amazon, men dels synes jeg ikke, at Amazon er helt så skarpe, som de tidlige har været og vigtigst af alt, så er de danske netbutikker bare så knaldhamrende dygtige, at Amazon vil få svært ved at snuppe store markedsandele.”
”Havde det været for 10 år siden, havde jeg været mere nervøs på branchens vegne,” uddyber han.
Når Amazon for alvor rykker ind på det danske marked, så bliver de en konkurrent, som de danske netbutikker skal forholde sig til.
Omvendt kan Amazon også være en god mulighed for danske virksomheder – især dem, der har eksport i tankerne:
”Der er flere gode eksempler på virksomheder, der med stor succes har brugt Amazon til at komme ud i verden, så det er helt klart værd at overveje,” siger Niels Ralund.
- HCL