aida kåret til Danmarks mest anbefalede virksomhed 2023
Relationwise har kåret aida til Danmarks mest anbefalede virksomhed i 2023. Prisen har de modtaget for deres arbejde med at skabe fantastiske kundeoplevelser og medarbejderengagement. ”Deres indsats viser vejen frem for morgendagens ledere”, lyder det fra Relationwise.
”aida har gjort et imponerende arbejde med at skabe fantastiske relationer, hvilket viser sig i deres flotte Net Promotor Score (NPS) på 84 og Employee Net Promotor Score (eNPS) på 81. Mest imponerende er deres konsekvente arbejde med at lytte til deres kunder og sætte relationen i centrum. År efter år har Aida hævet sin NPS, og de har løftet deres NPS fra 19 i 2015 til hele 84 her i 2023. Og hvad vi kan se, så er den stadig på vej op!”. Sådan lyder fra Relationwise, der hvert år kårer Danmarks mest anbefalede virksomhed i forhold til deres kunderelationer.
De tre kriterier, aida er vurderet ud fra er:
- NPS = Net Promotor Score, som er summen af B2B kunder/forhandleres karakter i forhold til: ”hvordan kan du anbefale AIDA på en skala fra 1 til 10?” Summen max. kan blive 100.
- NPSe = Tilsvarende for medarbejder tilfredshed
- Kvalitativ vurdering af virksomheden
”Vi har helt klart været på en rejse. Vi begyndte at måle på vores kundetilfredshed hos vores B2B-kunder i 2015, og her lå vores score – meget til vores egen overraskelse på 19 ud af 100 mulige”, fortæller aidas adm. direktør Peter Maae Jensen med et smil. ”Det handler jo om, at man befinder sig i sin egen lille osteklokke, så den løftede vi, og siden har vi arbejdet målrettet med kundetilfredsheden, der er blevet forbedret år for år frem til 2023, hvor vi altså nåede en score på 84”.
For at nå det gode resultat, fortæller Peter Maae Jensen, at man i høj grad har lyttet til kunderne. ”Vi troede selv, vi har hurtige til at levere, for vi sendte varerne samme dag, som ordren gik ind, men vi fandt ud af, at vores transportør var for langsom, så varerne nåede ikke ud til kunderne bl.a. i Norge i samme hast, som vi troede. Det var nok den største øjenåbner og noget, vi selvfølgelig fik lavet om på ved at lave nye aftaler om transporttiden, så varerne nåede ud til destinationerne betydeligt hurtigere ”, fortæller Peter Maae Jensen.
Vi arbejder løbende på at forbedre os
Men Peter Maae Jensen fortæller også, at man ikke hviler på laurbærrene. ”Det gennemsyrer egentlig vores virksomhedskultur, at vi hele tiden tænker over, hvordan vi bedst muligt kan forbedre os i forhold til vores kunder. Og med Relationswise, har vi et rigtig godt værktøj til det. Vi har en fysisk skærm hængende i kontoret, og hver gang, der kommer en besvarelse ind fra en kunde, kan alle se den på skærmen. Og får vi et 10-tal, er der en klokke, der ringer. Herudover bruges skærmen til ugentlige møder. Med data’en klar foran sig identificerer de hurtigt de største udfordringer og beslutter, hvad der skal til for at løse udfordringerne. Den konkrete feedback er uvurderlig for aida. Og kunderne kvitterer positivt på den hurtige reaktion.
”Kunderne ser, der bliver ageret på grund af deres input til os, og det er jo bare genialt. Det har blandt andet betydet, at de relativt nye kunder i Norge, har vokset sig til at blive nogle af virksomhedens største kunder, fordi vi ageret på deres feedback. Så det handler bare om at lytte til kunden!”
Og siden aida fik 84 i score og blev kåret til Danmarks mest anbefalede virksomhed 2023, er scoren faktisk steget endnu mere. Så lige nu ligger den på et gennemsnit på 90 fra kunderne primært i Norden.
”Men stadigvæk er der hele tiden plads til forbedringer. Det booster vindermentaliteten i virksomheden, og vi opfordrer naturligvis alle til at følge med i, hvordan det går, for det er hele organisationens arbejde med kundetilfredshed, der er afgørende for, at vi kan vinde en pris”, siger Peter Maae Jensen, der i øvrigt slutter af med at slå fast, at han og medarbejderne i aida er taknemmelige for kundernes flotte respons og interesse for at svare på spørgsmålene.
For Aida står det klart at morgendagens bedste virksomheder kommer til at bygges på styrken af dens relationer. ”aida er drevet af relationer, og vores opskrift på succes, at lytte til kundens feedback og agere på det, samt skabe en vinderkultur, der vil skabe de allerbedste kundeoplevelser hele vejen rundt”.
Danmarks Mest Anbefalede Virksomhed
Hvert år kårer Relationwise A/S Danmarks Mest Anbefalede Virksomhed. Alle danske virksomheder kan være med i kapløbet, men kun dem der har exceptionelle relationer med deres kunder og kollegaer bliver nomineret. Her kan bl.a. nævnes Irma, Tivoli, Novo Nordisk, Arbejdernes Landsbank, men også mange andre mindre og mellemstore virksomheder har været med i kapløbet.
De nominerede virksomheder blev vurderet på tre kriterier, der vægtede med 1/3 hver. De tre kriterier er: NPS, eNPS og en kvalitativ vurdering af virksomheden, branchen mm.
Direktør for Relationwise Jørgen C. Andersen udtaler om årets vinder:
”I år har vi valgt at kåre aida A/S til Danmarks Mest Anbefalede Virksomhed 2023. Ud over at have en fantastisk NPS og eNPS så er Aida også historien om en virksomhed, der år for år forbedrer sig og bruger deres feedback proaktivt til at skabe de bedste kundeoplevelser og leverer en service i verdensklasse. Det er forbilledet på, hvordan morgendagens virksomheder skal arbejde for at opnå succes og stå ud i en meget hård konkurrence. Fra en NPS på kun 19 i 2015 til imponerende 84 i 2023. Alt sammen takket være loyale kunder og medarbejdere”.