5 hurtige til Peter Rønn, Adm. direktør i Kop & Kande
Det går godt for Kop & Kande. Senest har isenkræmmerkæden kunne præsentere et yderst tilfredsstillende årsregnskab, samtidig med at kædens butikker har indsamlet et rekordstort beløb i den gode sags tjeneste. Designbase har talt med adm. direktør Peter Rønn.
I har netop doneret over 860.000 kroner til Julemærkefonden. Hvorfor laver Kop & Kande en velgørenhedskampagne som denne?
Vi har valgt at støtte Julemærkefonden, fordi fonden har mange af de samme værdier som Kop & Kande. Julemærkefonden passer på de børn, der har det svært, og gør en positiv forskel i børnenes hverdag. De er nærværende og har en hjertevarme, og for os er det vigtigt, at man har hjertet på rette sted. Det passer godt i forhold til vores egen værdi om at være nærværende og lokalt forankret. Vi er utrolig stolte over at kunne gøre en forskel. Og med dette beløb kan vi finansiere et ophold for i alt 13 børn.
Hvorfor er det vigtigt, at virksomheder tager initiativer som disse?
Vi har valgt kun at samarbejde med Julemærkefonden, fordi vi oplever, at et højere beløb til én virksomhed har større effekt, og det vil vi hellere, frem for at sprede en masse småbeløb ud over flere virksomheder. Vi synes, at det er vigtigt at hjælpe især børn, der har det svært i livet. Det skaber stolthed ude i butikkerne, og så er det selvfølgelig også en god måde for os at signalere over for forbrugerne, at vi gerne vil gøre en forskel. Derfor er det også noget, jeg forestiller mig, at vi bliver ved med.
I har også lige præsenteret et årsregnskab, der viser et samlet nettooverskud på 80 millioner for kædens butikker hvad er lykkedes?
Den helt store forskel er vores kultur. For at være ærlig - så sælger vi jo allesammen de samme varer. Vi gør meget ud af at sælge den rigtige vare til kunden også selvom det ikke nødvendigvis er den dyreste eller giver den største besparelse. Derudover har vi nogle medarbejdere og indehavere, der knokler og går helt vildt meget op i at give god service og rådgivning til kunderne. Det lyder banalt, men det virker bare.
Hvilke spændende projekter har i ellers gang i for tiden?
På nuværende tidspunkt er sammenhængen mellem vores web-shop og de fysiske butikker vores primære fokusområde. Vi vil for eksempel gerne have, at butikkerne kommer til at overtage en del af kundernes ordrer, og så bliver det fremover muligt at se lagerstatus på butikkernes produkter via hjemmesiden. Vi kan mærke, at kundernes adfærd har ændret sig der er færre på gågaden og flere online og derfor bruger vi mange kræfter på vores hjemmeside. Ingen kunder må gå forgæves hos Kop & Kande.
Hvordan vil I hos Kop & Kande fortsætte det gode resultat?
Vi gør meget ud af at møde medarbejderne ude i butikkerne, men vi afholder også medlemsmøder flere gange om året, hvor vi blandt andet fortæller om vores mål og visioner. Dermed er alle klar over, hvilken retning virksomheden arbejder i. Vi synes selv, at vi har branchens allerdygtigste medarbejdere, og det skyldes blandt andet deres faglige viden og tilgang til kunderne. Og så gælder det selvfølgelig også om at finde de gode produkter og skabe spændende koncepter og få dem markedsført ordentligt.