5 gode råd til fremtidens detaillist
Erhvervsakademi Aarhus har for nyligt afsluttet et forskningsprojekt, omkring den fysiske butiks overlevelse.
Med udgangspunkt i den danske detailhandels udfordringer peger projektet på det, der skal til for at blive en af fremtidens succesfulde detaillister, der skaber købsoplevelser med kunden i fokus.
På baggrund af forskningsprojektet Erhvervsakademi Aarhus udgivet en guide med gode råd til fremtidens detaillist.
Forskningsprojektet skal give de fysiske butikker en større viden og nogle konkrete anbefalinger til, hvordan de ved brug af teknologier kan give kunderne bedre oplevelser og dermed skabe værdi for virksomheden. lyder det ifølge Erhvervsakademi Aarhus.
De 5 gode råd er:
- Sammensmeltning af alle kanaler. Med fokus på at skabe en helhedsoplevelse er det vigtigt at det samme budskab går igen på alle de platforme, hvor butikken henvender sig til sine kunder.
- Skab kundeoplevelser. Det er altafgørende for om en butik kan klare sig i fremtiden. Det kan være oplevelser skabt via ny og anderledes teknologi, men i lige så høj grad ekspedienterne spiller en væsentlig rolle.
- Teknologi for kundernes skyld. Brug teknologien til at sammensmelte alle shoppingkanaler, men brug også teknologien til at fange kunderne der hvor de er.
- Always in beta. Løbende nytænkning. Det er vigtigt at kundeoplevelsen, indretningen, servicen og helhedsoplevelsen hele tiden udvikles kontinuerligt.
- Retail is detail. Kunderne stiller høje krav ligegyldigt hvor de shopper, så det er yderst vigtigt at have fokus på detaljerne og gøre tingene ordentligt hele vejen rundt på alle kanaler.
Det er lektor og projektleder Gitte Damgaard, der står bag forskningsprojektet og hun fortæller i et interview til Retailnews:
Uanset om vi shopper fra sofaen eller handler i en fysisk butik, har vi høje forventninger til købsoplevelsen. De butikker, der er fænomenale til at skabe oplevelser for kunden, er her stadig i fremtiden. Kunderne vil stadig gerne have muligheden for at mærke varen, socialisere og få eksperternes råd. Simpel god og personlig service giver butikken værdi, og noget som webshoppen ikke har.
Du kan læse mere om projektet og ligeledes downloade folderen med de 5 gode råd her.