4 ud af 10 danskere følger virksomheder og influencers på sociale medier

Instagram har overhalet Facebook og er nu danskernes primære følg-en-virksomhed-eller-influencer-medie. Det kan dog være en stakket frist, for TikTok stormer frem. Det viser ny analyse fra Dansk Erhverv.

TikTok stormer frem. Blandt de unge er der tale om en tredobling fra 14 til 32 pct., og det skal designbranchen udnytte.. Foto: 123rf.com

Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 37 procent af danskerne følger virksomheder eller influencers på sociale medier.  

Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor tallet var 34. Fremgangen er især båret af de unge, hvor andelen, der følger virksomheder og influencers, er steget fra 57 procent til 67 procent.  

Instagram overhaler Facebook  

Det mest populære medie er Instagram, som 7 ud af 10 danske e-handelsforbrugere benytter. Dermed har det billedbårne medie efter nogle år på andenpladsen lige akkurat overhalet Facebook som det medie, flest brugere benytter til følge virksomheder eller influencers.   

At Instagram og Facebook topper listen, kommer formentlig ikke bag på virksomhederne, og det harmonerer fint med deres markedsføringsplaner. Det forklarer Mathilde Møller, som er konsulent i Dansk Erhverv og ekspert i sociale medier.  

”Vores seneste medlemsundersøgelse viste tydeligt, at virksomhedernes marketingafdelinger bruger flest ressourcer på Facebook og Instagram. Det er velkendte medier, som både de og brugerne kender”.  

Virksomhedernes marketingafdelinger bruger flest ressourcer på Facebook og Instagram....

Dansk Erhverv

TikTok stormer frem  

Instagrams erobring af førstepladsen er dog langt fra det mest interessante i analysen, lyder det fra Mathilde Møller.   

Det er i stedet TikToks enorme fremgang.   

Mediet stormer frem og har på et år mere end fordoblet andelen af brugere, som følger influencers eller brands. Blandt de unge er der tale om en tredobling fra 14 procent i 2021 over 32 procent i 2022 til 42 procent i 2023, og dermed er TikTok næsten lige så stor som Facebook.  

”Det er ret vildt, især når man tænker på, hvor meget negativ omtale der har været af TikTok den seneste tid,” siger Mathilde Møller og uddyber:  

”Udviklingen står også i kontrast til vores medlemsundersøgelse, der viser, at virksomhederne forventer at skære i deres TikTok-budget.”  

 Undervurdér ikke nyhedsbrevet  

Ikke overraskende spiller alder en stor rolle i forhold til, hvilke medier man bruger. Mens de unge er til Snapchat og TikTok er børnefamilierne til Facebook og de ældre er til nyhedsbreve.  

Faktisk modtager hele 60 procent af de ældre nyhedsbreve fra virksomheder. Det er måske overraskende højt, men det er med til at understrege en vigtig pointe, forklarer Mathilde Møller:  

”Du skal ikke undervurdere nyhedsbrevet. Det er populært hos rigtig mange forbrugere, og for butikkerne er det også en attraktiv kanal, fordi man ikke er påvirket af stigninger i annonce/platforms-priser, og så giver e-mails dig desuden også den eftertragtede første-parts-data”.  

-PF 

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023