16 procent mere på årets Black Friday

4 ud af 10 danskere vil shoppe i forbindelse med Black Friday, og de vil i gennemsnit bruge 500 kr. mere end sidste år. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der trods det øgede forbrug også giver anledning til bekymring.

Foto: 123RF.com

Butikkerne kan se frem til et flot salg i forbindelse med Black Friday, som rammer landet den 29. november.

Det viser en ny forbrugeranalyse, som Dansk Erhverv har lavet i forbindelse med den store shoppedag.

4 ud af 10 forbrugere svarer, at de er klar til at shoppe i forbindelse med Black Friday. Det er samme niveau som sidste år. Til gengæld er det beløb, som forbrugerne forventer at shoppe for, vokset med 16 procent til 3650 kr.

”Det er en positiv udvikling, som vil blive modtaget med glæde hos butikkerne, der har kæmpet en del med forsigtige forbrugere i et godt stykke tid nu,” konstaterer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Foto: Dansk Erhverv

Han peger på, at historikken viser, at forbrugerne ofte ender med at bruge flere penge end forventet:

”I år falder selve Black Friday desuden på en lønningsdag, og det kan formentlig få flere danskere til at shoppe lidt ekstra.

Temu bekymrer

Der er dog et markant hår i suppen for butikkerne. Analysen viser, at 4 ud af 10 forbrugere, der vil handle i forbindelse med Black Friday, forventer at handle i udenlandske netbutikker.

Selvom flere vil handle i danske butikker og netbutikker, er det en markant og bekymrende andel, lyder det fra Niels Ralund. Han vurderer, at det i høj grad skyldes Temus store succes:

”Vi spørger ikke, hvor de vil handle, men jeg kæder det selvfølgelig sammen med den voldsomme fremgang, som Temu har haft i Danmark det seneste års tid.”

Foto: Dansk Erhverv

Hvis forbrugerne sætter handling bag ordene, så vil det ramme de danske virksomheder, vurderer han og peger på, at Temu allerede nu presser virksomhederne:

”Omsætningen i forbindelse med Black Friday er virkelig vigtig for mange virksomheder, så hvis Temu og andre udenlandske netbutikker æder en stor portion af den, så er det problem. Og det er helt klart noget, det bekymrer virksomhederne.”

Problemet bliver ikke mindre af, at Temu har presset annoncepriserne op, forklarer han:

Foto: Dansk Erhverv

”Jeg hører fra flere virksomheder, at den lige har fået et ekstra nøk i forbindelse med Black Friday. Det er en skidt kombination for de danske virksomheder.

Black Friday kickstarter julesalget

”Vanen tro benytter 8 ud af 10 forbrugere, der vil handle på Black Friday, vil købe julegaver. Mere end halvdelen af forbrugerne vil handle ting til sig selv, mens hver fjerde bruger shoppedagen til at købe gaver til eksempelvis fødselsdage.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023