Vi skal bevare nysgerrigheden
Historien om dansk design er den bærende kraft i Zone-DNA’et og ikke mindst en del af grunden til, at Zone Denmark siden 2017 kan melde om uafbrudt vækst. Samtidig har man netop modtaget designpris nr. 60, da man forleden fik endnu en iF Design Award 2024 for den nye Firefly lanterne.
”Der sker rigtig meget hos Zone Denmark. Senest er Zone rejst til USA med det nyetablerede selskab F&H Group USA Inc, og er allerede blevet det største af de brands, F&H Group valgte at lancere på det amerikanske marked for godt et års tid siden”. Det fortæller Michael Bruun, design- og brand manager hos Zone. I dag er Zones marked dermed både det europæiske og det amerikanske, og Michael Bruun mener, at årsagen til succesen er den vinkel, man tog på brandet i 2016, hvor DNA’et blev ændret, og fortællingen om dansk design og danske designere for alvor begyndte.
”Vi har stille og roligt arbejdet brandet derhen, hvor vi gerne vil være, og i dag møder vi vores konkurrenter ligeværdige og i øjenhøjde”, lyder det fra Michael Bruun.
Han slår også fast, at en introduktion på det amerikanske marked ikke bare er noget, man gør. ”Det tog to år at forberede, og F&H Group USA Inc. har allerede fået en rigtig fin start på det amerikanske eventyr Den globale udsigt har været drømmen. ”Vi er ikke utilfredse med det danske marked, men skal man tro på vækst, og skal man løfte brandet, må man have flere lande at operere i”. I dag er Tyskland det største marked, men Michael Bruun understreger, at fordelen ved netop at være på mange marked er, at når salget i ét land påvirkes negativt, er der altid et andet, der løfter sig.
Pionérånd og entrepreneurship
Michael fortæller, at der er både en pionérånd og entrepreneurship i Zone-teamet, både hos medarbejderne og de designere, der arbejder med udvikling af Zones kollektioner, og han fortæller, at de mange Red Dot Design Awards og German Design Awards, produkterne har fået siden 2016, er med til at understøtte den ånd, der er.
Samtidig har man fra begyndelsen været strategisk bevidste om at forsøge at få priserne, for som Michael forklarer, betyder det meget i bl.a. Tyskland og USA. ”De spørger faktisk ind til vores design awards, før de spørger ind til de priserne. Så det er vores måde at få en fod i døren på og skabe en hype. Herefter skal vi selvfølgelig have noget konkret at byde på og et budskab til kunden”.
Teamets ånd er vigtig. ”Vi tror på de samme kvaliteter, og vi har alle sammen samme holdning til, hvordan vi skal drive dem frem. Vi er også enige i, at der ingen endestation er. Det drivende og det spændende i udviklingen er netop, at rejsen ikke stopper. Det er som at starte et tog, der ikke går i stå, selv om der er et par bump og nogle bakker på vejen. For stopper man med at rejse, holder nysgerrigheden op, så bliver det kedeligt at leve”.
Michael mener ikke, ideerne opstår ved et skrivebord, og han er ikke i tvivl om, at god kemi styrker. ”Vi har sat en retning, men vi har haft kunderne og markeder, der har troet på konceptet, og vi har medarbejdere og designere, der støtter op, så vi i dag har et Zone community, hvor vi alle sammen tror på tingene, og gør man det, bliver det selvforstærkende”.
Zones designere er eksterne, men dog en nogenlunde fast gruppe af danske designere. Men der er dog også plads til leg og frirum, hvis en produktlinje kræver det. ”Vi får en del henvendelser fra internationale og kendte designere. Men så må vi desværre sige, at adressen er forkert. Vi arbejder kun med danske designere, og vi vil bevare det danske design DNA”.
Selv efter corona oplevede Zone i øvrigt ikke den store tilbagegang, som mange andre brands gjorde det. ”Men skal man skabe vækst i en brydningstid, så kræver det, at der skabes nyt”, er Michaels klare holdning. Derfor er Zone ikke holdt op med at udvikle.
Mastodonten i ryggen
Det er ingen hemmelighed, at F&H er en mastodont på markedet, og som Michael siger det, har det betydet, at man har kunnet skabe strukturen omkring Zone. ”Alt andet lige er det da federe at have en kæmpe motor i ryggen, så der både er fremdrift, visioner og økonomi til, at vi kan folde os ud”.
Strategien er den, Michael udviklede i 2016, inden Zone Denmark blev solgt til F&H Group. ”Men strategi er kun noget værd, hvis man ind imellem også kigger ud ad vinduet og ud i virkeligheden for at se, hvad der sker, når man tager nogle chancer og beholder sin originalitet. Det kan vi se, når vi kaster os ud i nye udfaldsrum”, lyder det fra Michael Bruun.
Senest er outdoor-rummet kommet med bl.a. med Disc taburetten og Firefly LED lampen, men Michael understreger, at når der skabes nye designs, går man uden om deciderede trends. ”Vi vil arbejde med holdbare materialer og farveløsninger, og vi kalder det adaptive lifestyle. Vi ser de tendenser, der er i markedet, og adopterer dem ind i vores eget brands DNA, og outdoor er et af de områder, vi vil satse på med to retninger; outdoor til de urbane single mennesker, der skal indrette sig på lidt plads med designprodukter, der taler ind i stemninger, og outdoor-møbler og design, der harmonerer bedre med de store rum; terrassen og sommerhuset”.
Og Michael er også klar på, hvad næste produktgruppe, Zone kaster sig over, bliver, nemlig belysning, for selv om udviklingen er kreativ, er den også struktureret og planlagt.
”Vi har vores Creative Motel. Et lokale, hvor der ingen vinduer er – bare fire vægge, og hvor alle i teamet ved, at herinde er alt muligt, her kan vi brainstorme frit både designere og interne, og her er der ingen stopklods på kreativiteten. Når vi kommer ud i virkeligheden igen, er der noget, der ikke kan lade sig gøre, men ind i rummet så er alt muligt, og det afføder altid andre ideer”, fortæller Michael.
I Zones Creative Motel er alle kollektionerne 3-4 år fremme i tiden linet op.
”Jeg er ikke god til at se fremtiden i et kedeligt Excel-ark. I vores Creative Motel kan vi se tingene som fysiske prøver, tegninger eller skitser, og få et visuelt flow, der bevæger sig som en levende organisme. Vi kan se, om der mangler noget i flowet, eller bliver et produkt forsinket, kan vi fysisk se, hvad vi skal rykke rundt på”.
Og Michael er glad for, at selv om F&H Group er den store koncern, den er, så har Zone-teamet fået lov til at arbejde på sin egen måde. ”Vi har fået lov til at løbe, og så handler det jo bare om at have gode ben”, siger Michael med et smil. Og selv om han har gjort det i mange året finder han det stadig virkelig tilfredsstillende at være med i skabelsesprocessen, og han får stadig et kick af samarbejdet med designerne, når prøverne kommer hjem, når varerne kommer hjem, og når han kan se, at forbrugerne rykker.
Løsninger til det moderne menneske
Zone har taget den adaptive livsstil til sig, og krydret den med en lidt skæv vinkel, der passer til det moderne menneske.
”Målet er egentlig ikke, at forbrugerne skal købe et produkt, fordi det er Zone”. De skal drages af formen og af farverne, for vi tør rent faktisk arbejde i farver som ikke er grå eller hvid, men som fanger på en anden måde”. Og selv om stilen er dansk design, får den også et internationalt præg.
I dag er Zone Denmark ud over i Tyskland store i Holland og Frankrig samt ikke mindst i de nordiske lande, og Michael fortæller, at det primært er stormagasinerne og onlinehandlen, der driver væksten.
Mern der er heller ingen tvivl om, at Zone Denmark ligger i et ”sweet spot”, hvor forbrugerne har råd til produkterne næsten uanset konjunkturerne. Og det er selvfølgelig tilsigtet.
”Vi skal ramme det, der kaldes ”affordable design”. Der skal være en kommerciel vinkel på produkterne, men de skal også ramme forbrugerne i hjertet uden at de skal optage lån i banken for at købe dem”.
Spørger man Michael, hvor han ser Zone Denmark om fem år, mener han klart, at der på det tidspunkt er skabt et godt grundlag for brandet i USA, og at man er i gang med at udvikle sig derfra. ”Men vi har jo et helt ocean, så der kan også sagtens være andre steder, hvor vi kan se forbrugerne tage godt imod Zone. Evt. i Japan og Kina”.
Men frem for alt, ser han Zone stå endnu mere stramt end i dag og med endnu flere kunder og endnu flere glade forbrugere. ”Og så er der jo hele tanken om bæredygtighed og ansvarlighed, som vi arbejder ihærdigt med hele tiden i forhold til produktionslande og måder at gøre tingene på. Herudover er målet, at vi sammen med andre brands hos F&H Group bliver endnu mere skarpe på, hvor de forskellige brands ligger i forhold til hinanden. Og så skal vi bevare nysgerrigheden - og bliver vi nervøse for fremtiden, så tager vi en tur på det kreative motel”, slutter Michael Bruun.