Vi må gentænke julen
Hvordan vil covid-19 pandemien have indflydelse på julen og på vores traditioner i årene frem? Ikke mindst med udgangspunkt i forbrugsmønstre og den indflydelse de vil have på producenter og detailhandlen. Det emne var på programmet på en pressekonference arrangeret af Christmasworld med blandt andet deltagere fra trendbureauet Fashion Snoops og fra Messe Frankfurt.
Eksperterne var enige om, at temaer som bæredygtighed og en ny fornemmelse af solidaritet og ansvar vil spille en vigtig rolle i forhold til fremtidens julepynt. Efter måneder med lockdown, er kunderne nu fokuserede på, hvad der er essentielt: Mere tid til familien, deres hobbyer; bagning, madlavning, gør-det-selv og kreativ, virtuel interaktion med hinanden.
Ifølge Jaye Anna Mize fra Fashion Snoops var oprydning, reorganisering, at slippe af med unødvendige ting og i stedet omorganisere og sætte fokus på det, der er vigtigt for én, en af de mest populære aktiviteter under lockdown. Hertil kommer, at trenden fra dette års Christmasworld hedder “Family matters”.
"Den personlige kontakt – både i familien og i forretningslivet – kan ikke udskiftes med noget. Det har vi lært af denne krise. Og det vil blive betydeligt rarere, når vi igen må mødes, omgivet af dekorationer i vores private hjem, i shoppingcentre og på gaden. Men uanset hvad der sker, vil julen falde, og være en tid, hvor vi slapper af ", understreger Julia Uherek, og sætter fokus på de positive perspektiver, der er for producenter og detailhandlere, som beskæftiger sig med julerelaterede produkter.
Julen handler om vores kerneværdier, og nye kodeord er ”New traditions”, ”Self-sustainable” og ”Less but better”, og Christmasworldudstiller Mart Haber bekræfter, at kunderne lægger større vægt på kvalitet. ”De undgår i stadig større grad plastik, og de stiller spørgsmål omkring emballagen”, og han slår fast, at dét, at naturen bringes indendøre harmonerer meget fint med den trend. Interessen for de naturlige, bæredygtige materialer var allerede stigende på Chistmasworld 2020, og der er ingen tvivl om, at den vil styrkes yderligere. For meget tyder på, at coronakrisen har skubbet til en mere bevidst livsstil.
Digitaliseringen øges, men samtidig tænker vi på bæredygtighed, recycling og upcycling som emner, der kommer til at spille en vigtig rolle til julen 2021, hvor overskriften på trenden 2021/2022 er ”Together”, der handler om poesi og yndefuldhed, nostalgi og ikke mindst bæredygtige løsninger.
Family matters! – til jul
Christmasworld trenden for 2020/21 sætter også fokus på det, der virkelig er relevant; nærhed og en følelse af at høre til. At have noget til fælles, at dele noget. Family Matters er temaet, og de tre trendretninger til årets jul er ”green ritual”, ”silken party” og ”happy get-together”.
I en verden, der bliver mere og mere kompleks, er det, der betyder noget nemlig familien, lokalsamfundet og ægte menneskelig kontakt. At nyde ting sammen, fejre og dele glædelige øjeblikke bliver vigtigere end nogensinde som modpol til den digitale verden. På Christmasworld i foråret kom de nye tankegange til udtryk i tre stil- og farvetemaer: ”green ritual”, ”silken party” og ”happy get-together”. For den internationale branche åbner det op for en myriade af designmuligheder i forhold til at sammensætte nye produktlinjer, der vil overraske kunderne igen og igen hen over året – og ikke mindst til jul.
Trenden på Christmasworld var skabt af Stilbüro bora.herke.palmisano.
“Netop nu vokser behovet for en ansvarlig “vi”-følelse og lysten til en mere forsigtig og miljøbevidst livsstil”, siger designer Annetta Palmisano fra Stilbüro bora.herke.palmisano.
green ritual – inspireret af den naturlige vegetation. Et enkelt, næsten minimalistisk designtema, der adresserer bevidstheden om at opgive ting som en reaktion på en lang tradition for køb-og-smid-væk.
En tæthed til naturen i farver og materialer såvel som håndværk tager føringen i green ritual-temaet, der er domineret af moderne æstetisk, puritanisme, stilhed, tidløshed og autenticitet.
”green ritual” lancerer en farveskala af rolige nuancer af naturlig vegetation i to helt klare retninger. I den ene gælder det de lyse og dæmpede farvetoner som grå, muldvarp og sand såvel som en lys bregnegrøn og en rødlig brun. Disse nuancer giver en lys og forårsagtig fornemmelse og en puritansk naturlighed. I den anden retning dominerer den mystiske, vegetative mørke farveverden med dybe nuancer af rød og mørke blade med en efterårsagtig følelse. "Ud over at give atmosfære og sætte et festligt præg på juledekorationerne, kan denne stil også bruges til at skabe en forårsagtig fortolkning af de festlige dekorationer”, siger Palmisano.
Eksperimenterende og kreative idéer, teknikker, designs og materialer er oppe mod et enkelt og stilrent udtryk. Blomster og blade skabt i glas og papir, malede planter, vegetation og eksperimenterende fotomotiver, vandfarveeffekter, uregelmæssige og plettede mønstre såvel som taktile, rå og ru overflader ses. Mange af de viste designs har en dybere baggrund. På en moderne måde hvor ler og glas arbejder sammen med lyst træ i enkle, funktionelle former.
silken party – inspireret af de mest innovative modekreationer og skabt med præcisions laserteknologi. De designs, der arbejdes med her, er elegante og sensuelle, og de er karakteriseret af bløde, organiske og skyagtige former. Usædvanlige blomster og kronblade er en stærk inspirationskilde. Det er et dekorativt tema, der også kan bruges til bryllupper og sommerfestligheder.
"silken party" opfordrer til feminine farver, materialer af høj kvalitet og skinnende, ultraglatte overflader – og det festlige udtryk er behageligt blidt, varmt og taktilt.
"silken party" præsenterer en balanceret farvepalet: På den ene side ses delikate pasteller kombineret med crème nuancer og friske, feminine sorbet-toner. På den anden side ses elegante og skinnende effekter med varme og delikate nuancer. Materialerne og dekorationerne er delikate såvel som feminine. Et metallisk skin, et silkeagtigt skær og velouragtige, matte effekter spiller op til hinanden. Moderne draperinger, bløde volumener og svævende materialer skaber en hyggelig stemning. Fine glas og tekstiler som silke og organza ses, tynde, transparente, superfine og delikate. Det udsøgte overordnede look suppleres af skinnende, ultraglatte overflader, finish af høj kvalitet samt diskret funklende og bløde sparkeling-effekter.
happy get-together – inspireret af den nye urbane livsstil med et fokus på recycling. Denne karakteristiske, urbane stil handler om at gøre storbyerne mere nærværende ved at bringe mennesker sammen, dele og opbløde de grænser, der er mellem de klassiske modsætninger som dit/mit, privat/offentligt og by/land.
"happy get-together" byder på bæredygtige og innovative alternativer, når det gælder materialer og design, og her ændres måden vi fejrer og dekorerer på. Farveskalaen minder os om recyclede elementer. Friske appetitvækkende og mælkeagtige nuancer, der minder os om friskpressede citroner, lime og myntelemonade såvel som korn og strå. De varme farvenuancer er domineret af en levende orange voksfarve og mere dæmpede, genbrugsnuancer som flaskegrøn og mélange, plettede effekter og farvemiks inspireret af presset komposit.
“Second Life”- konceptet gennemsyrer hele produktverdenen: Designere udvikler nye ideer, nye former, teksturer og materialer af genbrugt materiale som PET og papirmaterialer, og udtrykket i denne stil er karakteriseret af ukonventionelle ideer og håndlavede teknikker som vævning, vikling, binding og lag-på-lag.