Vi leger med designet og udfordrer normerne

Grafisk, legende, farverigt– og altid med et twist. Sådan beskriver Mette Ditmer selv sit design. Hun finder stor skønhed i rene, enkle linjer, og hun lader materialerne og detaljerne skabe udtrykket. Lige nu ser hun en positiv tendens i branchen.

Mette Ditmer stilen er enkel og stilren, og de grafiske mønstre er blevet et kendetegn..

“Design er som det virkelige liv: Det er de små ting, detaljerne, der gør forskellen”. Sådan lyder det fra Mette Ditmer, der har designet og solgt boligtilbehør under eget navn siden 1995.

”Keep it simple” er blandt Mettes nøgleord, og således er det det rene, enkle og ærlige design – den skandinaviske form for designtænkning, der kendetegner Mette Ditmer-kollektionen, der rummer boligtilbehør og –tekstiler.

Hendes designstil er grafisk, farverig og altid med et twist, og Mette finder stor skønhed i et rent snit og lige linjer, og så foretrækker hun at lade materialer og små detaljer træde frem og skabe produktets udtryk. 

Mette Ditmer var kun 24 år, da hun valgte at starte sin egen virksomhed – uden andet end en kassekredit på 30.000 kroner og en drøm om at være selvstændig. ”De første år gik det meget stille og roligt med mig selv som eneste medarbejder i både salg, markedsføring, indkøb, ordrebehandling, forsendelse og bogholderi”, fortæller Mette.

Fra 2002-2006 havde hun en licensaftale med et belgisk firma, som varetog salg og produktion af Mette Ditmer designs i hele Europa, men i 2007 overtog hun – denne gang sammen med sin mand, Claus Bærnholdt - igen selv ”roret” og de gik i gang med at opbygge en egentlig organisation med adskilte funktioner for design, indkøb, salg og markedsføring, og firmaet blev delt op i et design- og et salgsselskab. 

”Det gik fantastisk, men så ramte krisen, og organisationen måtte tilpasses den nye markedssituation”, fortæller Mette og siger videre, at man heldigvis har formået at komme styrkede ud af krisen.

”Vi er ikke gået på kompromis med vores produktkvalitet, og trods krisetiden har vi valgt løbende at udvide med nye produktgrupper. Det har givet pote, og vi vinder stadig større markedsandele”.

Mette Ditmer står selv for designet, mens produktionen i dag varetages af europæiske og asiatiske underleverandører.

Inden for badtilbehør eksperimenterer Mette Ditmer konstant med nye materialer og overflader, mens tekstil-produkterne holdes i gennemtestede kvaliteter – men dog altid med blik på nye produktionsmuligheder.

Mette Ditmers sengetøj er udført i lækre bomuldskvaliteter, og der lægges stor vægt på antipeeling, super-soft behandlinger, økotex med videre.

Her er plads til at ”lege”
Hvorfor det lige var tekstilerne, der fangede Mettes interesse, var der to grunde til.

”Dels var det dér, vi så et hul i markedet, og dels er det nok dér, at det grafiske udtryk bedst kommer til sin ret. Der er mere plads til at ”lege” med farver og former, end der er på de fleste andre brugsting. Og selv om det kan være svært at nytænke et håndklæde, har vi altid udfordret normerne og f.eks. nytænkt måden, vi hænger håndklædet op; vi har leget med luv-strukturen i forhold til sugeevne og håndklædets fylde – og vi har tilført både 2 og 3 dimensionelt design til vores håndklæder”.

Mette Ditmer står selv for alt designet.

”Jeg har en notesbog, hvor jeg laver skitser og tager notater, når jeg får en idé. Det kan være en bog, et blad, naturen eller meget andet, der sætter skub i tankerne – eller nogle gange kommer der en idé ud af det blå, mens jeg sidder og arbejder med noget helt andet på tegnebrættet. Det er som om, der altid er en mental ”design-gryde i kog”, og når der popper billeder op på nethinden, skynder jeg mig at få dem i bogen til senere brug. Når jeg så skal i gang med idé-oplægget til næste kollektion, gennemgår jeg bogen – og plukker lidt derfra, som jeg så arbejder videre med. Andre ideer bliver forkastet ved nærmere gennemgang eller henlagt til en anden god gang”, forklarer Mette.

Hvad der lige udløser et specifikt design er meget forskelligt, men Mettes generelle holdning er, at kunden skal føle, at han/hun får noget ekstra. 

”Det er meget vigtigt for mig, at der altid er den lille detalje, som man kan gå og glædes over – enten bevidst eller ubevidst, alt efter om vi har tilføjet en synlig ekstra finesse, eller om vi har arbejdet ekstra med en kvalitet. Derfor har vi altid fokus på de små detaljer. Så meget, at det ind imellem kan drive vores leverandører til vanvid”, fortæller Mette med et smil.

Mette Ditmers designstil er meget grafisk – og noget, de fleste har en holdning til, siger hun selv. ”Jeg synes, at det er vigtigt, at det ikke er ligegyldigt design – og generelt håber jeg naturligvis, at folk bliver glade for både udtrykket og kvaliteten af vores produkter”.

Mette står for designet, men hun forklarer også, at det er en dynamisk udviklingsfase, hvor både indkøbere og salgsteam kommer med input og kommentarer. 

”Når jeg er færdig med idéoplægget til en kollektion, har vi et udviklingsmøde i firmaet, hvor jeg fremlægger mine første rå skitser, og vi drøfter dem med vinkel på både design, farver, logistiske hensyn og salgspotentiale. Ind imellem tager tingene så en ny drejning, eller der bliver tilføjet nye produkter eller farveversioner, og jeg bliver holdt skarp af den interne evaluering/kritik”, siger Mette med et smil på læben.

Samtidig er hun helt klar over, at et godt produkt ikke kun drejer sig om innovativt og godt design og god kvalitet. 

”Prisen er i dag - mere end nogensinde – en meget væsentlig faktor. Der skal være ”value for money”, og prispunktet er i dag en del lavere end tidligere. Og så er det vigtigt for os, at dele af hver ny kollektion har en sammenhæng med den foregående, så der er mulighed for mix- og match – både i butikkerne og hos slutforbrugeren”.

Man kan genkende designet
”Jeg hører ofte fra folk, at man altid kan genkende et Mette Ditmer design, og det glæder mig hver gang, for det er faktisk ikke noget, jeg som sådan tilstræber. Sådan er det bare!”

Mette lader sig inspirere af tidens trend, og hun bliver forført af nye farver, materialer etc.

”Men jeg ser stadig tingene igennem mit eget filter – og derfor får dét, der kommer ud i den anden ende af designfasen, også et Mette Ditmer udtryk”, siger Mette og fortæller videre, at hun længe gerne har villet lave noget i de dæmpede nordiske farver, men at hun har måttet vente, til det hang sammen både kollektions-mæssigt og kundemæssigt.

”Men nu er tiden der, og vi introducerer dette forår et helt nyt spekter af farver sideløbende med de stærke signaturfarver, som vi mest er kendte for”.

Vi udfordrer måden at tænke design
At designe, udvikle og sælge lækre og signifikante designprodukter i en rigtig god kvalitet til en overkommelig pris, er Mette Ditmers virksomhedsfilosofi.

”Samtidig vil vi gerne udfordre den gængse måde at tænke tekstildesign på – og tilføje produkterne uventede bonus-detaljer. Vi kigger som udgangspunkt på, hvad vi synes, der mangler i markedet – hvor vi kan gøre en forskel. Det så vi bl.a. på børnetekstiler, og derfor lancerede vi dette efterår børneserien ”ANTS” med små, sjove myrer – igen med et grafisk udtryk og i lidt skæve design-farver, som alligevel er glade og børnevenlige”.

Mette Ditmer har bevæget sig fra tekstiler til i dag at omfatte en række interiør-områder, og missionen er, at man vil brede sig til alle de områder, der er potentiale i, og hvor man kan udnytte sit leverandørnet og de eksisterende distributionskanaler.

”Eksempelvis indså vi på et tidspunkt, at vi ikke selv havde de rigtige produktions- og salgskanaler til table ware. Derfor underskrev jeg sidste efterår en designaftale med Aida a/s, som i dag står for alt salg, markedsføring og produktion af Mette Ditmer køkken-/borddækningsprodukter – under brand’et: Mette Ditmer by aida”, fortæller Mette, og hun tilføjer, at der er en masse synergier i samarbejdet og ikke mindst en super god dynamik.

Innovativt og holdbart design
Siden Mette Ditmer blev etableret, har man opbygget et brand, som er kendt i branchen såvel som blandt forbrugerne.

”Det, mener vi selv, skyldes, at vi til stadighed har formået at levere innovativt og holdbart design, selvom vi som oftest er i ulige pris-konkurrence med langt større og mere ressourcestærke spillere på markedet”, forklarer Mette, og hun tilføjer smilende, at man ikke nødvendigvis bliver rig af det, men at det giver en stor tilfredsstillelse og integritet ikke at gå (for meget) på kompromis med sine overbevisninger.

”Vi brænder for tingene, og vi har nogle utroligt dedikerede medarbejdere – og derfor kan det lade sig gøre!” 

Når det gælder fremtiden er Mette helt åben og ærlig:

”Jeg hører ikke til den type mennesker, der altid maler et glansbillede, uanset hvordan det går. Derfor tør jeg også godt sige, at vi i disse kriseår har arbejdet som heste, blot for at bevare en status quo. Men vi fornemmer nu en positiv ændring af forbrugeradfærden i de butikker, vi handler med – samtidig med, at vi kan se, vi vinder markedsandele - så vi forventer, at det bliver lettere de kommende år. Derudover har vi en hel del nye spændende ting i gang - både herhjemme og i udlandet - så vi ser bestemt forventningsfuldt på fremtiden”. 

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023