Vi har været en del af isenkrambranchens rivende udvikling
Lizzy Kirk og Jens Jørgen Zinck har begge været en del af den rivende udvikling, isenkrambranchen har været igennem siden Lizzy i 1972 blev ansat i Jens Jørgen Zincks dengang meget nytænkende og banebrydende butik i Odense – og de er enige om, at det bestemt ikke er blevet lettere at drive detailbutik med årene.
Det er 47 år siden, Jens Jørgen Zinck ansatte Lizzy Kirk som afdelingsleder i gaveafdelingen i sin isenkrambutik Herman Zinck i Odense. Lizzy har netop takket af i branchen, der har fyldt hendes liv, men inden da, mødtes vi i baglokalet i butikken, der i dag er Imerco Home i Odense; Lizzy Kirk, Jens Jørgen Zinck og jeg over en kop kaffe serveret i Royal Copenhagen krus naturligvis til en snak om tiden, der er gået i isenkrambranchen.
Faktisk er det 59 år siden, Lizzy kom i lære hos Drewsen & Nelleman i Nyborg. ”Jeg var ikke i tvivl om, at jeg var kommet på den rette hylde”, fortæller Lizzy, og da Herman Zinck i Odense i 1972 søgte en medarbejder til jobbet som afdelingsleder af gaveafdelingen, valgte Lizzy at tage springet fra Nyborg til Odense. Det har hun bestemt ikke fortrudt, for her kunne hun arbejde med det, hun synes var allermest spændende; Royal Copenhagen og Flora Danica, Holmegaard, Georg Jensen, Stelton og Bjørn Wiinblad med mange flere, og Lizzy husker bl.a. gartner Mose, der købte et komplet Flora Danica-stel, og skrædder Jensen, der købte Flora Danicas store isklokke. ”Det er oplevelser, man ikke glemmer”, fortæller hun, mens vi sidder i det lille baglokale.
Kunderne er ikke så loyale, som de var tidligere, og når de kommer ind i butikken, ved de, hvad de vil have, for de har undersøgt markedet på forhånd.
Jens Jørgen Zinck
Igennem årene hos Herman Zinck, der senere blev til Inspiration og senest til Imerco Home har Lizzy haft et væld af gode oplevelser. Hun har vundet slogankonkurrencer og taget massevis af kurser hos branchens leverandører, og hun har stået for indkøbene på bl.a. Den Kgl. Porcelænsfabrik, hvor hun nøje udvalgte hver eneste porcelænsfigur, der skulle med tilbage til butikken.
”Vi havde simpelthen et kartotek over kunder, der ønskede figurer, så når vi kom hjem fra Den Kgl. Porcelænsfabrik, ringede vi rundt til kunderne”, fortæller Lizzy og Jens Jørgen Zinck.
Juleplatter solgte man også til kunderne i kartoteket, og Lizzy og Jens Jørgen Zinck husker, at man op til julen1979 solgte ikke færre end 6000 juleplatter fra Den Kgl. Porcelænsfabrik og 4800 juleplatter fra Bing & Grøndahl til kunder i såvel Danmark som så langt væk som USA og Japan. Og det var blot ét af mange tiltag. Faktisk var Jens Jørgen Zincks butik i Odense i mange år den butik, isenkræmmere fra hele landet kastede blikket på, når der skulle videreudvikles og tænkes nyt. Bl.a. var det Jens Jørgens Zincks holdning, at butikken skulle bygges om hvert andet år, for hele tiden at fremstå ny og spændende, hvilket mange butikker sidenhen har taget til sig, og herudover udsendte man som en af de første forretninger over en million kataloger til husstandene på Fyn. Ydermere gjorde man meget for at have et specialsortiment, så man differentierede sig fra konkurrenterne, bl.a. keramik fra små lokale keramikere, ligesom man på et tidspunkt var Fyns største forhandler af hvidevarer.
”Min far Herman Zinck åbnede sin første isenkrambutik i Middelfart i 1928. I 1939 åbnede han butikken i Odense, og siden er den blevet udbygget flere gange med opkøb af omkringliggende butikker, ligesom man i 1972 udvidede med endnu en butik i det dengang nybyggede Rosengårdscentret”, fortæller Jens Jørgen Zinck, der overtog butikken efter sin far, ligesom Jens Jørgen Zincks søn, Peter Zinck overtog butikken efter ham. I 2008 blev butikken solgt til Inspiration.
Det er svært at drive butik i dag
Jens Jørgen Zinck er ikke i tvivl om, at det er sværere at drive detailbutik i dag, ikke mindst på grund af nethandlen. ”Kunderne er ikke så loyale, som de var tidligere, og når de kommer ind i butikken, ved de, hvad de vil have, for de har undersøgt markedet på forhånd”.
Jens Jørgen Zinck husker dog tydeligt, hvor dygtig Lizzy var til plus-salg. ”Hun kunne tale med kunderne, og endte som regel med, at sælge kunden, der kom ind efter en gave, en lille ting til sig selv også”, siger Jens Jørgen Zinck med et smil.
Og Lizzy kvitterer med at fortælle, at man som ansat i butikken under Jens Jørgen Zinck havde frihed under ansvar, og forvaltede man det tilfredsstillende, kunne man få lov til at stå for indkøb, drive sin afdeling med videre, som man gerne selv ville.
I dag er Lizzy Kirk stoppet i butikken, og hun bruger bl.a. sin tid som frivillig på Clay keramikmuseum Danmark i Middelfart, men det kan stadig bringe en lille tåre frem i øjet, når hun taler om sine 59 år i isenkrambranchen.
”Jeg har altid gjort, hvad jeg kunne for at tale kundernes sprog, jeg har elsket mit job, jeg har elsket at gøre kunderne glade, og jeg har brændt for faget. Igennem de seneste par år har mange kunder spurgt mig, om jeg ikke snart skulle på pension og leve livet. Men så måtte jeg jo fortælle dem, at jeg jo levede livet hver eneste dag i butikken”, slutter Lizzy, mens vi går en tur igennem butikken, og hun fortæller endnu flere gode historier fra sine mange, mange år i branchen.