Udviklingen står aldrig stille hos F&H Group
Kitchen, Living og Dining har fået hver deres nyindrettede showroom, der på bedste vis, præsenterer F&H Groups brands inden for de tre kategorier. 1. januar blev F&H Group i Danmark samlet under ét tag, og dermed spiller både ekspertisen og produkterne sammen. ”Meget hurtigt blev det faktisk til ”vi” og ikke ”os og ”dem”, siger Anja Posorski, der er Head of Sales Denmark i en nyopbygget salgsorganisation.
For fem år siden blev det annonceret, at Thuesen Jensen A/S og F&H A/S sammen dannede F&H Group A/S. Siden blev samarbejdet tættere og tættere og 1. januar 2023 blev virksomhederne og de fleste af medarbejderne i Danmark samlet under ét tag. Det er nu ni måneder siden, og sammenlægningen er gået over alt forventning, lyder det fra Anja Posorski, der har ansvaret for den danske salgsafdeling, mens salgsdirektør Morten Hansen fortsætter i en mere overordnet rolle, hvor alle landechefer i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Frankrig og USA refererer til ham, og salgscheferne i Danmark er opdelte i de tre kategorier ”Kitchen, Living, Dining”.
”Meget hurtigt blev det faktisk til ”vi” og ikke ”os og ”dem”. I dag har vi samlet kompetencerne inden for Kitchen, Living og Dining på en måde, så det giver rigtig god mening, vores kundecenter er samlet under ét, mens vores Marketing, Økonomi og Lager blev sammenlagt for år tilbage”, fastslår Anja Posorski.
Vi sidder i F&H Groups nyindrettede Kitchen showroom, hvor alt til køkkenet er samlet, og hvor indretningen oser af ren køkken-DNA. Stilen er rå og enkel med betongulv, sorte hylder og elementer af træ, så det spiller flot op til de hard core køkkenredskaber, gryder, pander, maskiner med mere fra brands som Holm, Pillivuyt Gourmet, Rosti, Bamix og Blomsterbergs. Her er køkken til demoer, og der er mulighed for fotoshoots.
Et helt andet udtryk danner rammen om Living og Dining showroomene, der også har fået en gennemgribende opdatering med universer, der på fin vis spiller op til de enkelte brands om det er tekstilerne fra Södahl, glassene fra Lyngby Glas eller Zone Denmarks verden til boligen.
Som i showroomene og i porteføljen er der nu også synergi i medarbejderstaben, og det er Anja Posorski meget tilfreds med. ”Vi føler os som én virksomhed. I dag har vi tre salgschefer for de tre kategorier på det danske marked, og herudover har vi etableret en stormagasinafdeling, der tager sig af den del af forretningen. Det betyder, at vi kan opbygge en ny mere effektiv og ekspertisebaseret struktur, og at alle segmenterne er blevet styrket”, lyder det fra Anja Posorski, der har været en del af F&H i syv år, før hun sagde ja til jobbet som Head of Sales i Danmark.
Ud over salget til den danske detailhandel, har F&H også en Trading-afdeling, der tager sig af private label, en Firmagaveafdeling samt en der tager sig af webhandel.
Men udviklingen står ikke stille hos F&H, og det er ingen hemmelighed, at virksomheden planlægger at bygge nyt domicil mellem Silkeborg og Herning. Det forventes at lageret kan flyttes i 2025, og øvrige medarbejdere samt showrooms er flyttet i 2028.
Men selv om man er lidt i en venteposition, forhindrer det ikke, at man også investerer i ny teknologi. På lageret står en ny maskine, der kun er nr. 7 i verden, som kan pakke 300 småpakker i timen med fokus på brug af mindst mulig emballage. Og maskinen skal selvfølgelig med, når man flytter.
”Maskinen scanner og måler det, der skal sendes, hvorefter den skærer pappet ud, så kassen passer perfekt – med mindst mulig spildplads. Det overskydende pap skæres op og kan bruges til fyld i kasserne”, forklarer Head of Marketing Kim Dyrholm, der videre slår fast, at man klart fornemmer, at special overdrevet emballage er et issue for kunderne.
Men det er naturligvis ikke det eneste F&H gør i forhold til at drive en cirkulær virksomhed. Faktisk samarbejder man med ”Målbar” i forhold til at se på alle aspekter fra transport til produktion og distribution.
”Vi arbejder med ”As Is” og ”To Be”, også i forhold til vores leverandører, og de skal naturligvis også leve op til vores Code of Conduct”.
I 2024 lanceres den ikoniske Magretheskål i en version 2024 i et nyt, varemærkeregistreret materiale, Durostima®, der i modsætning til det tidligere materiale kan genanvendes 100 procent, som kan komme både i mikroovnen og fryseren, og som også er velegnet til brug med en håndmixer.
Så alt i alt sker der mange gode ting hos F&H Group i Viborg, og som Anja Posorski siger det: ”Vi bruger tiden nu, på at komme i form til fremtiden”.