Skønne farver med et bæredygtigt design-edge

”Vi ville skabe noget anderledes, komfortabelt sengetøj, der er godt for både mennesker og miljø”. Det fortæller Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen, der står bag Homehagen, og de har fået skabt et brand, med sit eget, unikke udtryk og en stil, kunderne kommer tilbage efter. Nu har Homehagen taget skridtet ud på B2B-markedet, og målet er at udbygge designuniverset

Foto: Homehagen

Med rødder i dansk design og tradition og med et ønske om at skabe noget anderledes, komfortabelt, forfriskende smart, og sofistikeret som samtidig er godt for både dig selv personligt og for miljøet, skabte Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen i 2018 deres første sengetøjskollektion og dermed brandet Homehagen.

Jan er fashiondesigner og Henrik har bl.a. drevet en interiørbutik i London og skabt visuals for Zara, så der er masser af erfaring bag brandet, og måske netop derfor blev det også sengetøj, de to kastede sig over. ”Vi kunne ikke finde noget sengetøj, der havde præcis det ”bæredygtige design-edge”, vi ledte efter til vores hjem”, fortæller de, mens vi sidder i deres hyggelige kontor, showroom, lager og meget mere i Rødovre blandt tekstiler i skønne nuancer fra den smukkeste orange og mosgrønne, dusty blue og brandy brown til de sarte pasteller; Light pink, pale blue, mint og cream. 

De fortæller, at Jan samtidig ledte efter en ny tilgang til design, der ikke havde noget med tøj at gøre, og sengetøj var ideelt. 

Henrik Pedersen og Jan Oliver Booth skabte Homehagen med rødder i dansk design og tradition og med et ønske om at skabe noget anderledes, komfortabelt, forfriskende smart. Foto: Homehagen

”Jeg designer menswear for Matinique, men jeg havde et behov for at bruge min kreativitet på en anden og måske mere farverig måde”, fortæller han.

Siden begyndelsen har det været vigtigt for Jan og Henrik at holde fast i den meget høje kvalitet, og dermed også en forholdsvis høj pris, og derfor startede de også med at sælge direct-to-consumer. For godt et års tid siden valgte de to dog at tage den spændende udfordring op, det er at sælge B2B, og dermed bygge en anden virksomhedsstruktur op. 

”Vi har fået udbygget sengetøjskollektionen med håndklæder, badekåber, plaider og køkkentekstiler, og vi følte, at tiden var inde at tage Homehagen et skridt videre”, fortæller de to, og i dag er produkterne bl.a.at finde i Illum og Illums Bolighus og hos flere mindre, selvstændige retailere i Danmark, Frankrig, Belgien og nu også i USA, ligesom markederne i Asien, bl.a. i Japan, der for alvor har fået øjnene op for luksusprodukterne, er begyndte at åbne sig op.

Innovativt design

Fællesnævneren for Homehagens kollektion er den innovative designfilosofi. Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen har så at sige omdefineret sengetøjets rolle i vores hjem. 

”Vi ville gøre sengetøjet mere ”fasionable”. Designet er originalt og skab af os. Sengetøjet er karakteriseret ved at have to farver, en farve på den ene side og én på den anden og med en kontrastfarvet signatur-piping”, lyder det fra Jan.

Alle Homehagen-tekstilerne er GOTS-certificerede. Foto: Homehagen

Alle produkter er produceret af 100% GOTS-certificeret økologiske bomuld, og fremstillet på en lille familieejet virksomhed i Guimarães i Portugal; en af de bedste producenter i en region, der er berømt for dets luksuriøse boligtekstiler, og hvor traditionelt tekstilhåndværk har været en integreret del af kulturen i århundreder. 

Henrik og Jan fortæller, at de er drevet af farver i deres design. Det er moden, der møder tekstilerne, og det er den konstellation, der gør Homehagen speciel, og som i øvrigt har betydet, at designet allerede er blevet kopieret af andre brands i stor stil.

”Men vi holder fast i vores ide, og vi videreudvikler den, for det er vores identitet, og vi har besluttet, at vi ikke vil gøre noget halvt”.

Derfor vil man heller ikke se Homehagen i en billigere udgave, hvor der er givet køb på kvaliteten for at få prisen ned. ”Vi skaber produkter, der holder både design- og kvalitetsmæssigt. Det er ganske enkelt en del af vores designfilosofi; at forbrugerne skal have produkterne i lang tid”.

Med det store spektrum af farver rammer man også mange forskellige typer kunder, dog er de fleste kunder +25 år, men ikke mindst mennesker, der foretrækker kvalitet. ”Vi har mange kunder, der kommer igen, og det er vel det bedste kvalitetsstempel”, lyder det fra de to.

De skønne farver er en Homehagen-signatur. Foto: Homehagen

I modsætning er mange andre brands, fortæller Jan og Henrik, at de ikke forsøger at forny sig hele tiden, men i stedet har en stabil base – en core-kollektion, der så fornys med en eller to farver pr. sæson inspireret af de tendenser, der er i moden.

I bund og grund er deres udgangspunkt og passion, at skabe glæde og komfort, og at fange brugerens personlighed i farverne og stilen.

Og Homehagen skal vokse. Det er den klare ambition, men det skal være en organisk vækst. Derfor har de også fået en agent ind over til at forestå B2B-salget, Samira Kudsk som PR-bureau, og andre business advicers på de områder, hvor de ikke selv er stærke, så Jan og Henrik kan koncentrere sig om det, de er gode til. Og de lover også, at universet vil vokse.

”I princippet kan vi tage alle typer produkter ind, der har noget med hjemmet at gøre; i badeværelset, soveværelset eller køkkenet”. Og Henrik og Jan løfter i øvrigt også sløret for, at de i 2025 kommer med en kollektion af sleep ware.

I dag er Henrik på fuld tid i Homehagen, hvor han tager sig af alt – bl.a. kundeservice, der er hans store styrke, mens Jan tager sig af designdelen.

Sengetøjet findes i dag i 12 designs, og håndklæderne findes i fem forskellige designs, hertil kommer viskestykker, duge og badekåber.

Og der er ingen tvivl om, at Homehagen vil udvikle sig yderligere over de kommende år, for Jan og Henrik elsker at arbejde med brandet. 

”Det er hårdt, og det bliver ikke lettere, og med B2B har vi taget endnu en udfordring op, men vi har også mennesker med, der kan guide os og hjælpe os med at skabe en mere professionel virksomhed. Så vi holder fast i vores koncept. For vores mål er, når dagen er omme at tilfredsstille forbrugerne”, slutter Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: Homehagen

Foto: Homehagen

Foto: Homehagen

Foto: Homehagen

Denne artikel er del af et tema:

Tema: En verden af wellbeing

I en verden præget af usikkerhed, kriser og stress søger forbrugerne mere end nogensinde før efter ro og balance i hverdagen. Wellness og wellbeing er blevet nøglebegreber i denne søgen efter indre ro og overskud. For detailhandlen og leverandørerne af produkter til badeværelse og soveværelse ligger der en betydelig mulighed i at imødekomme efterspørgslen ved at tilbyde produkter, der ikke kun plejer kroppen, men også sindet. Det gælder velduftende sæber, luksuriøse håndklæder, bodylotions, lækkert sengetøj og ikke mindst bæredygtige løsninger, der kan skabe værdi og tiltrække bevidste forbrugere.

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023