Skønne farver med et bæredygtigt design-edge
”Vi ville skabe noget anderledes, komfortabelt sengetøj, der er godt for både mennesker og miljø”. Det fortæller Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen, der står bag Homehagen, og de har fået skabt et brand, med sit eget, unikke udtryk og en stil, kunderne kommer tilbage efter. Nu har Homehagen taget skridtet ud på B2B-markedet, og målet er at udbygge designuniverset
Med rødder i dansk design og tradition og med et ønske om at skabe noget anderledes, komfortabelt, forfriskende smart, og sofistikeret som samtidig er godt for både dig selv personligt og for miljøet, skabte Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen i 2018 deres første sengetøjskollektion og dermed brandet Homehagen.
Jan er fashiondesigner og Henrik har bl.a. drevet en interiørbutik i London og skabt visuals for Zara, så der er masser af erfaring bag brandet, og måske netop derfor blev det også sengetøj, de to kastede sig over. ”Vi kunne ikke finde noget sengetøj, der havde præcis det ”bæredygtige design-edge”, vi ledte efter til vores hjem”, fortæller de, mens vi sidder i deres hyggelige kontor, showroom, lager og meget mere i Rødovre blandt tekstiler i skønne nuancer fra den smukkeste orange og mosgrønne, dusty blue og brandy brown til de sarte pasteller; Light pink, pale blue, mint og cream.
De fortæller, at Jan samtidig ledte efter en ny tilgang til design, der ikke havde noget med tøj at gøre, og sengetøj var ideelt.
”Jeg designer menswear for Matinique, men jeg havde et behov for at bruge min kreativitet på en anden og måske mere farverig måde”, fortæller han.
Siden begyndelsen har det været vigtigt for Jan og Henrik at holde fast i den meget høje kvalitet, og dermed også en forholdsvis høj pris, og derfor startede de også med at sælge direct-to-consumer. For godt et års tid siden valgte de to dog at tage den spændende udfordring op, det er at sælge B2B, og dermed bygge en anden virksomhedsstruktur op.
”Vi har fået udbygget sengetøjskollektionen med håndklæder, badekåber, plaider og køkkentekstiler, og vi følte, at tiden var inde at tage Homehagen et skridt videre”, fortæller de to, og i dag er produkterne bl.a.at finde i Illum og Illums Bolighus og hos flere mindre, selvstændige retailere i Danmark, Frankrig, Belgien og nu også i USA, ligesom markederne i Asien, bl.a. i Japan, der for alvor har fået øjnene op for luksusprodukterne, er begyndte at åbne sig op.
Innovativt design
Fællesnævneren for Homehagens kollektion er den innovative designfilosofi. Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen har så at sige omdefineret sengetøjets rolle i vores hjem.
”Vi ville gøre sengetøjet mere ”fasionable”. Designet er originalt og skab af os. Sengetøjet er karakteriseret ved at have to farver, en farve på den ene side og én på den anden og med en kontrastfarvet signatur-piping”, lyder det fra Jan.
Alle produkter er produceret af 100% GOTS-certificeret økologiske bomuld, og fremstillet på en lille familieejet virksomhed i Guimarães i Portugal; en af de bedste producenter i en region, der er berømt for dets luksuriøse boligtekstiler, og hvor traditionelt tekstilhåndværk har været en integreret del af kulturen i århundreder.
Henrik og Jan fortæller, at de er drevet af farver i deres design. Det er moden, der møder tekstilerne, og det er den konstellation, der gør Homehagen speciel, og som i øvrigt har betydet, at designet allerede er blevet kopieret af andre brands i stor stil.
”Men vi holder fast i vores ide, og vi videreudvikler den, for det er vores identitet, og vi har besluttet, at vi ikke vil gøre noget halvt”.
Derfor vil man heller ikke se Homehagen i en billigere udgave, hvor der er givet køb på kvaliteten for at få prisen ned. ”Vi skaber produkter, der holder både design- og kvalitetsmæssigt. Det er ganske enkelt en del af vores designfilosofi; at forbrugerne skal have produkterne i lang tid”.
Med det store spektrum af farver rammer man også mange forskellige typer kunder, dog er de fleste kunder +25 år, men ikke mindst mennesker, der foretrækker kvalitet. ”Vi har mange kunder, der kommer igen, og det er vel det bedste kvalitetsstempel”, lyder det fra de to.
I modsætning er mange andre brands, fortæller Jan og Henrik, at de ikke forsøger at forny sig hele tiden, men i stedet har en stabil base – en core-kollektion, der så fornys med en eller to farver pr. sæson inspireret af de tendenser, der er i moden.
I bund og grund er deres udgangspunkt og passion, at skabe glæde og komfort, og at fange brugerens personlighed i farverne og stilen.
Og Homehagen skal vokse. Det er den klare ambition, men det skal være en organisk vækst. Derfor har de også fået en agent ind over til at forestå B2B-salget, Samira Kudsk som PR-bureau, og andre business advicers på de områder, hvor de ikke selv er stærke, så Jan og Henrik kan koncentrere sig om det, de er gode til. Og de lover også, at universet vil vokse.
”I princippet kan vi tage alle typer produkter ind, der har noget med hjemmet at gøre; i badeværelset, soveværelset eller køkkenet”. Og Henrik og Jan løfter i øvrigt også sløret for, at de i 2025 kommer med en kollektion af sleep ware.
I dag er Henrik på fuld tid i Homehagen, hvor han tager sig af alt – bl.a. kundeservice, der er hans store styrke, mens Jan tager sig af designdelen.
Sengetøjet findes i dag i 12 designs, og håndklæderne findes i fem forskellige designs, hertil kommer viskestykker, duge og badekåber.
Og der er ingen tvivl om, at Homehagen vil udvikle sig yderligere over de kommende år, for Jan og Henrik elsker at arbejde med brandet.
”Det er hårdt, og det bliver ikke lettere, og med B2B har vi taget endnu en udfordring op, men vi har også mennesker med, der kan guide os og hjælpe os med at skabe en mere professionel virksomhed. Så vi holder fast i vores koncept. For vores mål er, når dagen er omme at tilfredsstille forbrugerne”, slutter Jan Oliver Booth og Henrik Pedersen.