Sådan shopper de unge
Unge mennesker foretrækker at købe interiør og tøj på nettet frem for i de fysiske butikker. Der er ifølge dem flere muligheder og oftere tilbud - her har coronakrisen spillet en stor rolle.
“Jeg har under corona brugt flere penge på tøj og på ting til mit værelse, fordi jeg har kedet mig, og fordi jeg haft brug for, at der skulle ske noget. Men også fordi jeg ikke har brugt penge på alt muligt andet”. Det siger Mathilde Koed, en af de fem unge, som Designbase har talt med om deres forbrug under coronakrisen.
Coronakrisen, der ramte Danmark i marts 2020, har fået de unge til at handle flere af deres forbrugsvarer på nettet. Det er lettere at finde størrelserne på bukserne og se udvalget af farver på den vase, man gerne vil have - og der er ofte tilbud.
Men de unge udtrykker dog også, at de savner at kunne gå ned i en fysisk butik, se varen og få varen med hjem det samme.
“Den største ulempe, der er ved at handle på nettet er, at man ikke ved, om det man ser på nettet, matcher det fysiske produkt”, udtaler Denis Seferovic og Esther Loft.
Derfor køber de unge ofte samme varer i flere farver eller størrelser og returnerer det, de ikke vil have.
Men trods det, synes de dog, der er flere muligheder på nettet, og de foretrækker at shoppe på nettet, velvidende at de nok burde støtte de lokale butikker under krisen.
De fortæller også, at lysten til at støtte de lokale butikker er mindre, fordi de bor i en by, der ikke har de butikker, de foretrækker at handle i.
De lokale butikker
“Hvis der havde været flere af de butikker, jeg shopper i, i den by jeg bor i, havde det nok også været lettere at støtte dem”, siger Mille-Maj Thomsen.
Udover det, fortæller de unge, at de stort set kun handler i butikker, hvis de tager til en storby for specifikt at shoppe.
“Men det er alligevel trist at se, at nogle af byens butikker allerede nu bliver nødt til at lukke ned grundet coronakrisen”, fortsætter Esther Loft.
Esther udtaler sig også om, at hun ofte ved, hvad hun vil have, når hun handler på nettet. Det er lettere at tage stilling til, om man får det brugt, siger hun.
Det bruger vi efter krisen
Coronakrisen har ifølge de unge boostet deres shopping på nettet, men nok så vigtigt har det gjort, at de nu fortsætter med at handle online. Som de siger, har de opdaget, hvor meget lettere, det er at finde ting, de kan lide her.
De fortæller også, at de efter butikkernes genåbning, ikke har brugt helt så mange penge, som de gjorde under krisen.
“Nogle måneder bruger jeg måske 2.000 kroner, og så bruger jeg ingen penge den næste måned”, siger Esther Loft.
Og Gustauv Durst slår fast: “Jeg har stort set ikke brugt nogle penge siden corona”.
Rabat fra influencers
Mathilde Koed og Mille-Maj Thomsen udtaler dog, at deres køb er fortsat, også efter coronakrisen satte ind, og det foregår oftest på nettet.
“Jeg har fundet ud af, at jeg kan finde billigere varer på nettet, fordi influencers ofte tilbyder en rabatkode, som jeg kan bruge”, siger Mille-Maj.
“Og det gør jeg stor brug af - også efter genåbningen af butikkerne”, fortsætter hun.
Detailkæder uddeler ofte rabatkoder på mellem 10 og 30 procent til influencers, som deres følgere kan bruge på nettet.
Det gør de unge mennesker brug af, og det skaber en yderligere konkurrence i forhold til de lokale butikker, og det gør det sværere for dem at komme tilbage på sporet efter nedlukningen.
De unge mennesker vælger altså at bruge deres penge på nettet frem for i de lokale butikker. Så selvom de godt ved, at de nok burde støtte lokalt i den svære tid, foretrækker de bare at købe deres varer på nettet, hvor udvalget er større, og det samme gælder rabatterne.