Så er julen over os igen
Branchen er i fuld gang med at forberede julen. Vi har set på en række af de mange produkter, der finder vej til butikkerne over den kommende tid, og vi har kastet et blik på en rapport skrevet for Tendence omkring julehandlen.
Julen er en yderst vigtig økonomisk faktor for hele design-, bolig, isenkram- og livsstilsbranchen, men en undersøgelse Oh come all ye faithful foretaget af IFH Retail Consultants for Tendence i Frankfurt viser faktisk, at julehandlen år for år får en procentvis mindre betydning for detailhandlen. Resultaterne af rapporten viser klart, at julehandlen i de klassiske måneder; november og december har forandret sig og fortsat vil forandre sig yderligere. Dog, julen har stadig et kæmpe potentiale for detailhandlen i forhold til at profitere på jule-hypet.
Selv om størstedelen af de adspurgte detailhandlere siger, at julesæsonen stadig er den klassiske fra anden halvdel af november til anden halvdel af december, viser en nærmere analyse, at den begynder tidligere i visse segmenter, og at julehandlen er af over middel vigtighed i disse segmenter.
Kun 24,2 pct. af de adspurgte detailhandlere sælger også deres produkter online. Her ligger butikker, der sælger elektriske apparater, i top med 63,3 pct. Dog er størstedelen af detailhandlerne overbeviste: online bliver stadig vigtigere for deres julehandel.
Juledekoration er nøgle til salg
82 pct. af specialhandlen er enige: I tiden op til jul er julepynten og juledekorationen det vigtigste salgsværktøj i forhold til at skabe opmærksomhed omkring udvalget. Kun syv pct. af de adspurgt bruger ikke juledekoration som et værktøj i butikken.
Udtalte cross-sell effekter ser detailhandlen også i juletiden. 30 pct. af de adspurgte virksomheder siger således, at i juletiden køber kunderne mere end blot de ting, der kan forventes af tiden. Og selvfølgelig; I gavesæsonen omkring julen øges salget på alle produktområder.
Når det gælder inspiration forud for julehandlen, angiver langt de fleste, at messerne er det sted, detailhandlerne henter deres information, når de søger efter sæsonens nyheder og nye produkter og ikke mindst, når det gælder glas, porcelæn, og keramik.