Så er julen over os – igen

Branchen er i fuld gang med at forberede julen. Vi har set på en række af de mange produkter, der finder vej til butikkerne over den kommende tid, og vi har kastet et blik på en rapport skrevet for Tendence omkring julehandlen.

Stage og kalenderlys. For første gang introducerer Jette Abildgård en kalenderlysestage med tilhørende kalenderlys. Begge naturligvis i hvid med guldudsmykning. Stagen er i glaseret porcelæn med en krans af skinnende julehjerter omkring stagens munding, mens kalenderlyset er dekoreret med stilrene tal og hjerter. .

Julen er en yderst vigtig økonomisk faktor for hele design-, bolig, isenkram- og livsstilsbranchen, men en undersøgelse ”Oh come all ye faithful” foretaget af IFH Retail Consultants for Tendence i Frankfurt viser faktisk, at julehandlen år for år får en procentvis mindre betydning for detailhandlen. “Resultaterne af rapporten viser klart, at julehandlen i de klassiske måneder; november og december har forandret sig og fortsat vil forandre sig yderligere. Dog, julen har stadig et kæmpe potentiale for detailhandlen i forhold til at profitere på jule-hypet.

Selv om størstedelen af de adspurgte detailhandlere siger, at julesæsonen stadig er den klassiske fra anden halvdel af november til anden halvdel af december, viser en nærmere analyse, at den begynder tidligere i visse segmenter, og at julehandlen er af over middel vigtighed i disse segmenter.

Kun 24,2 pct. af de adspurgte detailhandlere sælger også deres produkter online. Her ligger butikker, der sælger elektriske apparater, i top med 63,3 pct. Dog er størstedelen af detailhandlerne overbeviste: online bliver stadig vigtigere for deres julehandel.

Juledekoration er nøgle til salg
82 pct. af specialhandlen er enige: I tiden op til jul er julepynten og juledekorationen det vigtigste salgsværktøj i forhold til at skabe opmærksomhed omkring udvalget. Kun syv pct. af de adspurgt bruger ikke juledekoration som et værktøj i butikken.

Udtalte “cross-sell” effekter ser detailhandlen også i juletiden. 30 pct. af de adspurgte virksomheder siger således, at i juletiden køber kunderne mere end blot de ting, der kan forventes af tiden. Og selvfølgelig; I gavesæsonen omkring julen øges salget på alle produktområder.

Når det gælder inspiration forud for julehandlen, angiver langt de fleste, at messerne er det sted, detailhandlerne henter deres information, når de søger efter sæsonens nyheder og nye produkter og ikke mindst, når det gælder glas, porcelæn, og keramik. 

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Designers Saturday 2025

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

21.01.2025Designbase.dk

Fra kapsejlads til direktør for Stelton

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023