Ro Collection ekspanderer i Norge
Tiden er rigtig i forhold til at påbegynde vores ekspansionsrejse i Norge i samarbejde med Stamati Stenseth fra Bo Bedre. Det siger Christian Thulstrup Lauesen, der er brand director hos Ro Collection.
”Vi har været i dialog igennem lang tid, og nu har vi fundet det rigtige tidspunkt, hvor både vi og Bo Bedre er klar til at for alvor at rulle Ro Collection ud på det norske retailmarked. Men vores opkøb af True North Design, rummer Ro Collection i dag også en stor møbelkollektion, og det er et nyt område for Bo Bedre, som de glæder sig til at se ind i”. det siger Christian Thulstrup Laursen, der er brand director hos Ro Collection.
Han fortæller videre, at Bo Bedre fremadrettet tager sig af alle retail-kunderne, hvor agenturvirksomheden har sin helt stor force og kompetence, mens Ro Collection selv tager sig af contractmarkedet.
”Bo Bedre har været på markedet i 25 år, og de har skabt mange kommercielle succeser i den tid. Men Stamati, der står bag Bo Bedre har også en passion for det gode og gennemarbejdede design, og jeg fornemmer klart, at der også er et værdibaseret match imellem os”, fastslår Christian.
Omkring timingen siger han, at alle stjerner aldrig kommer til at stå helt rigtigt, men at nu er et godt tidspunkt til ekspansion.
”Som virksomhed er Ro Collection et godt sted, hvor vi kan udvide produktionen uden at blive lagt ned. Samtidig kigger Norge meget mod Danmark i forhold til, hvad der rører sig – specielt i den øvre del af pris- og kvalitetsskalaen, og Norge er traditionelt et godt marked for eksklusive brands. Så selv om valutakursen ikke er til nordmændenes fordel lige nu, tror jeg ikke, de ekstra 10 pct. på prisen betyder så meget for det klientel, vi henvender os til”.
En styrke i accessories
Bo Bedres styrke har igennem årene været på accessories og retail. Så hvad angår Ro Collections accessories serier er det plug and play, og distributionsstrategien styrer de 100 pct. fremadrettet. Hvad angår møblerne, har Bo Bedres medarbejdere været på besøg hos Ro Collection for at lære mere om den for dem nye kategori.
”Men det er en god fornemmelse, når man driver forretning, som vi gør det, at det bliver personligt. Vi har talt med flere agenter på det norske marked, men jeg er nødt til også at kunne mærke, at vi deler de personlige værdier. Det fornemmer jeg med Stamati, og jeg ser frem til et personligt og langsigtet partnerskab og et godt samarbejde”, lyder det fra Christian.
Ud over at ekspandere i Norge, er Tyskland også et fokusområde for Ro Collection.
Men Christian fortæller dog, at det tyske marked er hårdt ramt i forhold til økonomi og det gælder i særdeleshed retail. ”Så for mange retailers er tiden ikke til at tage nye brands ind. Der er hverken penge eller overskud til at introducere dem. Det gør, at vi primært satser på Norge og Danmark lige nu”.
Han mener, man ofte undervurderer, hvad det kræver at gå ind på et nyt marked, og hans holdning er klart, at bruge ressourcerne på et enkelt eller to lande fremfor at sprede ressourcerne tynde på mange markeder.
Høje forventninger til det norske marked
Christian Thulstrup Lauesen har dog høje forventninger til det norske marked. ”Lige nu investerer vi en del for at komme i gang. Når man arbejder uden for EU er der opstartsudfordringer, men jeg tror, Ro Collection appellerer til det norske marked både hvad angår æstetik, kvalitet og komfort”.
Han ser også en selektiv distribution på det norske marked. Ro Collection passer ikke ind alle steder. Vi har en grundfortælling, og nu skal vi finde de samarbejdspartnere, hvor den historie og ikke mindst Ro Collections værdier formidles bedst”, slutter Christian Thulstrup Lauesen.