Nye veje – nye muligheder

To mænd og to virksomheder, men kombineret ét værksted, ét netværk – en global samarbejdspartner! Under mottoet new ways – new possibilities tilbyder to partnere blandt andre designvirksomheder og møbelproducenter en forlænget arm i arbejdet med at udvikle og producere nye produkter.

Peter Jepsen (t.v.) og Jan Helmer Freij i deres prototypeværksted og testlaboratorium. Foto: Bjørn Pierri Enevoldsen.

Virksomhederne Global Design Partner og Innovation samarbejder om at tilbyde designvirksomheder en omfattende og bred palet af erfaring og kompetencer inden for produktudvikling, sourcing og produktion. Bag de to virksomheder står henholdsvis Jan Helmer Freij og Peter Jepsen, men de har gennem de seneste 4 år samarbejdet, og ved netop at kombinere deres erfaringer og styrker kan de tilbyde virksomheder en totalløsning gennem hele produktprocessen.

En global samarbejdspartner
Det lyder jo både godt og lovende, men hvad er det helt præcist de kan?
Peter er uddannet finmekaniker med produktion som speciale, og arbejdede i mange år med at producere mekanisk udstyr, bl.a. i form af forsknings- og undervisningsudstyr, og så har han været tilknyttet Københavns Universitet, hvor han har været ansvarlig for diverse forsøgsopstillinger. Han har i dag firmaet Innovation, der tilbyder virksomheder rådgivning og hjælp til produktudvikling, produktion og fremstilling. Med stor erfaring fra alle faser af produktudvikling er Peter manden, der kan føre et produkt fra idé til produktionsklar model eller prototype.

”Der er sket en ændring i dag i forhold til, hvordan man producerer inden for eksempelvis design. Førhen kunne man aflevere en model i pap, og så blev produktet færdiggjort i forhold til denne. Men i dag skal man have en 3D-tegning, en 3D-fil, som fabrikken kan få og dermed gøre produktionen og forme klar og derefter gå i gang. Men det er ikke alle, der kan lave disse tekniske 3D-tegninger eller en prototype, så det hul udfylder vi”, forklarer Peter.
Men før en model er klar til at sætte i produktion, er man også nødt til at vide noget om produktionsforhold, materialer, hvor diverse produkter fremstilles bedst, billigst og med mest succes. Og her er det, at Jan og Peter virkelig supplerer hinanden.

Jan er manden med netværket både herhjemme og ude i verden, hvor produktionerne finder sted. Han er stærk på produktion, sourcing og relationer, og med virksomheden Global Design Partner tilbyder han virksomheder den nyeste viden om nye leverandører, produktionsmetoder og alternative materialer samt et stort netværk af fagfolk og fabrikker. Jan har en baggrund i den danske designbranche, og har arbejdet for flere af de store designvirksomheder herhjemme. Men siden 2013 har han arbejdet i eget regi med drømmen om både at udfordre, men samtidig fremme den danske designbranche.

”Vores allervigtigste sparring finder sted mellem tegning og produktion. Glas er ikke bare glas. Og det er helt afgørende, når man sidder og tegner, at man ved, hvad glas kan, og hvordan det reagerer. Det er også vigtigt, at kunden er orienteret om, at der eksempelvis kommer en samling her, er det acceptabelt, og hvis ikke; hvad gør vi så ved det? Det kan nemlig sagtens være acceptabelt for nogle, men bestemt ikke for alle, men så guider vi virksomhederne til at lave det på anden vis eller via en anden leverandør”, forklarer Jan.

Vores allervigtigste sparring finder sted mellem tegning og produktion. Glas er ikke bare glas. Og det er helt afgørende, når man sidder og tegner, at man ved, hvad glas kan, og hvordan det reagerer.

Jan Helmer Freij

Et værksted med plads til eksperimenter
Her er altså tale om to herrer, der supplerer hinanden ret godt i arbejdet med produktudvikling og produktion. Derfor samarbejder de to virksomheder også og har i fællesskab et værksted, hvor diverse produktionsmaskiner, 3D-printere og markedsledende software kan frembringe produktionsklare prototyper. Herefter aktiveres netværket og den bedst egnede producent i forhold til det gældende produkt eller materiale sættes i gang. Og dermed kan en produktidé hurtigt forvandles til et færdigt produkt, der er klart til at komme på markedet. Eller en rigtig god idé kan med den rette rådgivning tilpasses til et bedre produkt i det givne materiale.

”Vi arbejder med alle aspekter af design til hjemmet. Vi har dybdegående teknisk viden inden for stort set alle materialer og har stor erfaring med alt fra glas, keramik, træ, bestik. Vi har arbejdet med bordservice, køkkenartikler, lamper, møbler, tekstiler, elektriske apparater og meget andet”, lyder det fra Jan og Peter uddyber:
”Vi samarbejder direkte med designeren eller virksomheden og prøver at finde ud af, hvad deres tanker er om produktet, få det produktmodnet og dermed klar til at få produceret. Det indebærer prototyper, 3D-print eller -animation. Og vi kan tage udgangspunkt i stort set hvad som helst; en tegning, en skitse, et gammelt produkt, og så omdanne det til en færdig model, der er klar til at sætte i produktion”. 

Som noget nyt er Jan og Peter i gang med at etablere et testlaboratorium i forbindelse med prototypeværkstedet. Her kan eksempelvis lamper testes efter de standarder, der forefindes, og som lamper i dag skal leve op til.
”Det er for at komme lidt på forkant i forhold til det. Der er mange, der kommer med et flot design til en lampe, men som ikke er klar over, eller ikke har tænkt over de kriterier og standarder, der skal overholdes, for at man kan sende en lampe på markedet. Men så kan vi teste dem allerede inden produktionen sættes i gang, og se, om de overholder reglerne. Så vi er i gang med at opbygge testfaciliteterne til at teste lamper”, forklarer Peter.

I testlaboratoriet har Jan og Peter netop testet designvirksomheden Maters nyeste lampe, inden produktionen blev sat i gang, for at sikre at lampen lever op til de givne standarder og regler. Lampen blev derefter præsenteret på Maison&Objet messen i Paris, og er nu i produktion inden den senere på året, kommer i butikkerne.

Et fordyrende led?
Jan og Peter tilbyder ikke kun hjælp til virksomheder, der ikke selv har en produktudviklingsafdeling, da de sagtens kan arbejde sideløbende med en sådan afdeling, og da de har særlige kompetencer og specialviden om enkelte produktionsmetoder eller materialer, kan de netop yde en væsentlig support til eksisterende produktudviklingsafdelinger og ligeledes til mindre virksomheder, som ikke har denne ressource in-house.

Er det dyrt at bruge Global Design Partner og Innovation kunne man så være tilbøjelig til at spørge.

De arbejder i dag for store brands med produktafdelinger både herhjemme og i udlandet, så selvom det lige umiddelbart virker som om deres service er en ekstra udgift, så kan Jan og Peter noget mere og ofte handle hurtigere end en intern afdeling.

”Vi er en ekstra ressource, men er vi et fordyrende led? Nej egentlig ikke. Fordi hvis du ikke har ressourcerne, så skal du ud at have fat i dem. Og det vi egentlig tilbyder, det er de ressourcer. Nogle gange går projektet rigtig godt, det går glat igennem, men der er også andre gange, hvor det ikke ender så heldigt, og der har man altid de faste omkostninger til en eksisterende afdeling. Der får man hos os en fleksibilitet”, fortæller Jan.

De ser deres fremmeste opgave som at tilføre noget ekstra værdi til kunden og især i arbejdet med produkter og produktudvikling. Når man arbejder i dette felt, er der ofte tale om fortrolige og følsomme oplysninger, men Jan og Peter gør meget ud af at forklare, at virksomhederne kan være helt trygge ved at samarbejde med dem.

”Når folk spørger hvad jeg laver, så siger jeg, at jeg sælger tryghed. Når kunden leverer opgaven til os, kan de være sikre på, at den bliver løst, og de kan være helt trygge ved, at vi behandler deres brand ordentligt”, fortæller Peter.

Et globalt netværk
For at Jan og Peter kan tilbyde deres kunder hurtighed og fleksibilitet, er de afhængige af loyalitet fra lokale producenter. Så for at være med til at sikre dette, og hele tiden være på forkant med, hvad der sker på de forskellige produktionsområder, har de iværksat et globalt netværk af lokale partnere.

”Vi har etableret starten til det, vi ønsker skal blive et globalt netværk, Global Design Partner Network, hvor vi samarbejder med lokale partnere, der opererer lokalt, der hvor vi starter produktioner op. De tager sig af at udvælge og sikre, at det er de rigtige producenter, vi samarbejder med, samt at det er den rigtige kvalitet, vi opretholder. Det er også dem, der står for alt kontrol. Det er vores partnere ude i verden. De tager sig af deres lokale marked, og vi lønner dem. Så de er også truppen bag arbejdet og processen, men som kunden måske ikke lige ser. Det betyder i sidste ende, at vi kan reagere lynhurtigt og tage fat”, fortæller Jan.

På denne måde er de også på forkant med, hvad der sker i forhold til udvikling på produktionsområdet, brug af alternative materialer og hvis produktioner flytter eller skal flyttes.

Der er ingen tvivl om, at det er udviklingen og fremstillingen og samtidig optimeringen af disse, der interesserer Jan og Peter allermest, og det område, hvor de er stærke og kan tilbyde mest i forhold til deres kompetencer.

Peter forklarer ligeledes, at de har mulighed for at udvikle nye produkter og designs baseret på ældre designs eller designeres ideer eller skitser.
Man kunne måske godt foranlediges til at tro, at de to herrer gik med tanker om at skabe designs i eget navn, men det slår de hurtigt hen og forklarer, at det hverken er en drøm eller en ambition, de har tanker om at forfølge. De vil hellere være dem, der supporterer de andre brands, og ved at tilføre ny værdi til virksomhederne hjælper dem tættere på succes.

”Det er vigtigt, vi får et tæt samarbejde, og at vi får opbygget tilliden med kunden. Jeg har jo arbejdet for brands de sidste mange år. Jeg synes, det har været spændende, og jeg har lært enormt meget af det. Jeg ved, hvad det kræver at bygge et brand op, og det er meget svært og kræver en masse. Det som er sjovere, det er at hjælpe andre med at bygge et brand op, se hele udviklingen og se, hvordan vi kan være med til at styrke brandet”, fortæller Jan afslutningsvis.

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023