Netbutikker skjuler kundeanmeldelser
En række netbutikker har betalt Trustpilot for at skjule dårlige anmeldelser og kun vise de bedste.
En betalingsfunktion fra Trustpilot gør det muligt for netbutikker at filtrere dårlige anmeldelser fra. Og det er noget, en række virksomheder gør brug af, viser en gennemgang, som Søndagsavisen har lavet i samarbejde med Danhost.
Et eksempel er netbutikken Boozt.com, som søndag den 4. september 2015 fremviste en række femstjernede Trust-pilot anmeldelser. Men Trustpilots egen hjemmeside viste, at der den 3. og 4. september også var tikket en del dårlige anmeldelser ind. Det blev dog ikke vist på Boozt.coms egen hjemmeside, da virksomheden har betalt Trustpilot for en funktion, som filtrerer visningen af anmeldelser.
Det er et godt eksempel på, at det altid er en god idé at forholde sig kritisk til brugeranmeldelser og tænke over, hvilken sammenhæng de indgår i. Når en butik anvender brugeranmeldelser, er det oftest kun de bedste for at stå i et positivt lys. Så det handler om at være kritisk og eventuelt dobbelttjekke på Trustpilots egen side, siger Jakob Steenstrup, jurist i Forbrugerrådet Tænk, til Søndagsavisen.
Ifølge Søndagsavisen har flere undersøgelser vist, at danskerne har så stor tiltro til brugeranmeldelser, at antallet af gode anmeldelser har stor betydning for, om de gør et køb eller ej. Derfor bruger netbutikkerne de gode anmeldelser som reklame for at få kunderne til at bruge penge.