Når en kunde stjæler

Butikstyveri sker desværre med jævne mellemrum. At skulle håndtere en butikstyv er bestemt ikke rart, derfor er det bedre at forebygge. Læs her, hvordan du kan forebygge butikstyveri, og hvordan du håndterer en butikstyv, når du opdager vedkommende.

Butikstyveri er et problem for alle detailhandlere, og det er bestemt ikke behageligt at skulle ”tage” en kunde i at stjæle. Faktisk er det ofte noget de ansatte i butikken frygter en smule. Derfor er det bedre at forebygge, så man stopper tyveriet, inden det ender med, at man på dramatisk vis skal løbe ned ad gaden efter tyven.

Ifølge Danmarks statistik blev der begået 19.567 butikstyverier i 2008, statistikken peakede i 2012 med 21.215 butikstyverier, og i 2014 var antallet 21.060.

Designbutikker, brugskunstbutikker og isenkræmmere er ofte er godt mål for butikstyve, fordi der på hylderne er rigtig mange små ting, der let kan gemmes væk i en lomme eller i en taske.

En af de allerbedste sikkerhedsforanstaltninger i forhold til tyveri er, at personalet trænes i at håndtere situationerne, inden de opstår. Alene ved at være synlige og engagerede er man nået langt, og opfører en kunde sig mistænkeligt, er det altid en god idé at gå hen og spørge, om de har brug for hjælp. Det alene virker præventivt.

Samtidig er det vigtigt at lægge mærke til, om der er nogle områder i butikken, der er mere udsatte for butikstyverier end andre, eksempelvis uoverskuelige eller ”øde” områder i butikken, hvor en tyv kan gemme sig og sit forehavende. Er der det, skal man overveje at indrette butikken mere overskueligt.

Videoovervågning, alarmer på varer i butikken eller måske butiksdetektiver kan være andre muligheder for forebyggelse.

”Jo mere eftertragtet en vare er for en butikstyv, jo bedre skal der passes på den. De mest eftertragtede varer bør placeres på tæt på personalet som muligt. Er der bestemte varegrupper, der er meget værdifulde, kan de opbevares bag skranken eller i aflåste montrer. Det er også en god idé at placere attraktive varer væk fra døre og indgange”, lyder det fra Det Kriminalpræventive Råd.

Forskellige former for sikring
Der findes forskellige former for sikring af varer i butikken.

Mekanisk sikring dækker over gitre, bure, montrer, låse og skabe, eller det kan være en kæde eller en wire, der sikrer varen til et stativ.

Elektronisk varesikring er sikringer, der giver en lyd fra sig, hvis en sikret vare forsøges fjernet fra butikken, og som personalet skal fjerne fra varerne, når kunden betaler for dem.

Benyttes elektronisk tyverisikring skal man dog have en politik for, hvordan man griber sagen an, hvis en alarm går i gang, for det kan jo være, at det er personalet, der har glemt at fjerne tyverisikringen. Derfor er en høflig tilgang altid den bedste.

TV- og videoovervågning er et andet middel i kampen mod butikstyveri, og det har vist sig effektivt, hvis kvaliteten vel at bemærke er god.

”Men man skal dog være opmærksom på, at der er en særlig lovgivning, der regulerer brugen af TV- og videoovervågning. Lovgivningen er løbende til debat og kan derfor ændre sig. Derfor er det en god idé at forhøre sig hos bl.a. Det Kriminalpræventive Råd, inden udstyret anskaffes”, lyder det fra Det Kriminalpræventive Råd.

Bl.a. er det et lovkrav, at der skal skiltes med, at der bruges TV- eller videoovervågning. Det er dog en god idé under alle omstændigheder, idet skiltningen i sig selv kan have en præventiv virkning.

Når en kunde har stjålet
Som nævnt er det aldrig særlig rart for en medarbejder at skulle håndtere en butikstyv, og det er derfor vigtigt, at alle i butikken ved, hvordan det skal ske.

Det Kriminalpræventive Råd har opstillet nogle retningslinjer for, hvordan det kan ske:

1.    Vær sikker på, at kunden har forladt salgskassen uden at have betalt for varen.

2.    Ret diskret – men bestemt og venlig – henvendelse til kunden og oplys om årsagen til henvendelsen. Fortæl at man af diskretionshensyn ønsker at tale med kunden på kontoret eller et andet sted for ikke at vække unødig opmærksomhed. Undgå at berøre kunden.

3.    Vær under hele forløbet opmærksom på, at der kan være tale om en fejl. En uberettiget henvendelse opfattes hurtigt som krænkende, men kan man forklare, hvad der var mistænkeligt, kan de fleste mennesker normalt godt forstå og acceptere henvendelsen.

4.    Vær så vidt muligt altid to ansatte, når der skal tales med kunden. Forklar, hvad der er observeret, og at det efterfølgende ikke kunne ses, at varen blev betalt. Bed kunden om selv at fremvise indholdet af tasker, poser, lommer med videre. Lad være med at berøre kunden (kun politiet må visitere og ransage).

5.    Kunden må ikke trues eller presses til tilståelser.

6.    Hvis kunden under samtalen tilstår – og det er aftalt med det lokale politi – kan der udfyldes en særlig anmeldelsesblanket, som sendes til politiet. Man bør udfylde kundens navn efter legitimation.

7.    Hvis situationen udvikler sig (hvis kunden bliver aggressiv eller voldelig), bør politiet straks kontaktes. Man skal ikke udsætte sig selv eller sine omgivelser for fysisk overlast.

8.    Når der er tale om børn, kan det være hensigtsmæssigt at kontakte forældrene frem for politiet.

9.    Senile og demente personer bør behandles med konduite.

10. Efter ethvert butikstyveri bør hændelsesforløbet med datoer og tidspunkter skrives ned, da der senere er mulighed for, at man bliver indkaldt som vidne i sagen.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.11.2024Designbase.dk

1000 SMV’er får hjælp til hurtig og nødvendig omstilling

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

18.11.2024Designbase.dk

Erhvervsudvalget vil forbedre vilkår for danske virksomheder

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023