Når det analoge og det digitale fusionerer i detailhandlen
Digitale værktøjer er blevet uundværlige for detailhandlen i dag. Men der præsenteres løbende nye in-store medier, så det kan være vanskeligt at gennemskue, hvilke værktøjer og teknologier, der byder på de største muligheder for fremtiden.
På bare få år er digital skiltning blevet en standardfunktion i detailbutikkerne. Skærme med stillbilleder, videoer, nyheder og reklamer ses i såvel mindre som store butikker, hvor de er blevet en integreret del af dagens moderne kundekommunikation. Det være sig i butikkens vinduer eller i selve butikken, som en LED væg bag disken, som elektroniske prismærker eller som en digital butiksguide. Og udviklingen er kun lige begyndt. Det kan man opleve på EuroCIS i Düsseldorf, der løber at stablen fra 19.-21. februar 2019.
Mobilen først!
De nyeste og hotteste teknologi-trends: At gøre systemer interaktive, integrere touch- og i stigende grad også talefunktioner og ikke mindst at integrere smartphones.
Medarbejderne i butikkerne kan let tilpasse den digitale skiltnings indhold via deres smartphone, og forbrugerne kan bruge telefonen til at få informationer om et specifikt produkt. "Da de fleste forbrugere altid ”er på", og da de i høj grad efterhånden udelukkende er mobile, er smartphonen ved at blive det afgørende touchpoint," lyder det fra Dr. Gerd Wolfram, CEO for Consultancy IoT innovation & Consult og medforfatter til bogen "Digital Connection". Så før der investeres i nye digitale enheder i dag, må man spørge sig selv: Hvorfor skulle en forbruger bruge butikkens enhed i stedet for sin egen smartphone?"
Dr. Gerd Wolfram slår fast at digitale in-store løsninger skal leve op til to krav for at blive en succes: De skal være nemme at betjene og de skal tage udgangspunkt i kundens ”rejse” igennem butikken.
"Kun da vil de blive accepteret og give merværdi”.
In-store teknologier skal give forbrugerne en mere detaljeret produktinformation end de kan få analogt på skilte i butikken. Det kan være en guide til at finde produktet, det kan være virtuel reklame for et produkt eller Virtual Reality applikationer. Det kan også være løsninger, der viser, om et produkt er på lager, om andre lignende produkter er at finde i butikken eller hvordan man hurtigt kan få varen leveret hjem til sin bolig.
Betaling via mobilen er en anden meget brugbar applikation i smartphonen, og dermed når man hele vejen rundt med smartphonen som omdrejningspunkt.
Detailhandlen “goes App”
Det digitalt forbedrede samspil med det fysiske butiksmiljø med bl.a. avanceret dataindsamling og AR-løsninger, giver forbrugerne adgang til produktinformation og -tilgængelighed, personlige tilbud og andet nyttigt indhold. "Vi tror, optisk billede- og indholdsgenkendelse (OCS) samt Augmented Reality (AR) rummer et stort potentiale for fremtiden," lyder det fra Ulrich Hieber, salgsdirektør i Scanlit. "Ved at geare op for de mobile enheder som smartphones, tablets med videre, kan vi med apps skabe et omnichannel butiksmiljø, der kan konkurrere med e-handlen.
"Et eksempel kan være forbrugere, der kan tjekke varerne på hylderne direkte via kameraet i mobilen, og hurtigt få adgang til informationer og storytelling om produkterne”.
Overalt på tværs af segmenterne, giver detailhandlere deres medarbejdere digitale assistenter. Derfor er et andet tema medarbejder-app’s, der kan benyttes til intern, interaktiv kommunikation i real time. Butikschefer og -ejere kan videregive nyheder til deres salgsteams og de kan straks få feedback og spørgsmål. App’en kan typisk også bruges til at tjekke lagerstatus, og har butikken en Click & Collect ordning, kan medarbejderne straks se om en vare er modtaget, og hvor den befinder sig.
Funktion før underholdning
Tyske GS1 Germany og markedsundersøgelsesinstituttet GfK har netop undersøgt forbrugernes opfattelse af digitale POS-tiltag. Resultatet er uomtvisteligt: Tidsbesparelser og funktion tæller mere end applikationer, der udelukkende har et underholdende formål.
Et eksempel er menneskelige robotter, der tager imod kunderne. Det er sjovt så længe, det har nyhedens interesse. Til gengæld er robotter, der kan styre et Click & Collect system, som det er tilfældet hos Zara, når kunden scanner sin QR-kode, i høj kurs.
“Fremtidens butik vil linke digitale og fysiske detailhandelsoplevelser på en måde, så forbrugertilfredsheden og dermed loyaliteten øges, samtidig med at systemerne forenkles”, fastslår Ulrich Hieber, der glæder sig til at byde de besøgende velkommen på EuroCIS 2019.