Når det analoge og det digitale fusionerer i detailhandlen

Digitale værktøjer er blevet uundværlige for detailhandlen i dag. Men der præsenteres løbende nye in-store medier, så det kan være vanskeligt at gennemskue, hvilke værktøjer og teknologier, der byder på de største muligheder for fremtiden.

På bare få år er digital skiltning blevet en standardfunktion i detailbutikkerne. Skærme med stillbilleder, videoer, nyheder og reklamer ses i såvel mindre som store butikker, hvor de er blevet en integreret del af dagens moderne kundekommunikation. Det være sig i butikkens vinduer eller i selve butikken, som en LED væg bag disken, som elektroniske prismærker eller som en digital butiksguide. Og udviklingen er kun lige begyndt. Det kan man opleve på EuroCIS i Düsseldorf, der løber at stablen fra 19.-21. februar 2019.

Mobilen først! 
De nyeste og hotteste teknologi-trends: At gøre systemer interaktive, integrere touch- og i stigende grad også talefunktioner og ikke mindst at integrere smartphones.

Medarbejderne i butikkerne kan let tilpasse den digitale skiltnings indhold via deres smartphone, og forbrugerne kan bruge telefonen til at få informationer om et specifikt produkt. "Da de fleste forbrugere altid ”er på", og da de i høj grad efterhånden udelukkende er mobile, er smartphonen ved at blive det afgørende touchpoint," lyder det fra Dr. Gerd Wolfram, CEO for Consultancy IoT innovation & Consult og medforfatter til bogen "Digital Connection". Så før der investeres i nye digitale enheder i dag, må man spørge sig selv: Hvorfor skulle en forbruger bruge butikkens enhed i stedet for sin egen smartphone?"

Dr. Gerd Wolfram slår fast at digitale in-store løsninger skal leve op til to krav for at blive en succes:  De skal være nemme at betjene og de skal tage udgangspunkt i kundens ”rejse” igennem butikken.

"Kun da vil de blive accepteret og give merværdi”.
In-store teknologier skal give forbrugerne en mere detaljeret produktinformation end de kan få analogt på skilte i butikken. Det kan være en guide til at finde produktet, det kan være virtuel reklame for et produkt eller Virtual Reality applikationer. Det kan også være løsninger, der viser, om et produkt er på lager, om andre lignende produkter er at finde i butikken eller hvordan man hurtigt kan få varen leveret hjem til sin bolig.

Betaling via mobilen er en anden meget brugbar applikation i smartphonen, og dermed når man hele vejen rundt med smartphonen som omdrejningspunkt.

Detailhandlen “goes App”
Det digitalt forbedrede samspil med det fysiske butiksmiljø med bl.a. avanceret dataindsamling og AR-løsninger, giver forbrugerne adgang til produktinformation og -tilgængelighed, personlige tilbud og andet nyttigt indhold. "Vi tror, optisk billede- og indholdsgenkendelse (OCS) samt Augmented Reality (AR) rummer et stort potentiale for fremtiden," lyder det fra Ulrich Hieber, salgsdirektør i Scanlit. "Ved at geare op for de mobile enheder som smartphones, tablets med videre, kan vi med apps skabe et omnichannel butiksmiljø, der kan konkurrere med e-handlen.

"Et eksempel kan være forbrugere, der kan tjekke varerne på hylderne direkte via kameraet i mobilen, og hurtigt få adgang til informationer og storytelling om produkterne”.

Overalt på tværs af segmenterne, giver detailhandlere deres medarbejdere digitale assistenter. Derfor er et andet tema medarbejder-app’s, der kan benyttes til intern, interaktiv kommunikation i real time. Butikschefer og -ejere kan videregive nyheder til deres salgsteams og de kan straks få feedback og spørgsmål.  App’en kan typisk også bruges til at tjekke lagerstatus, og har butikken en Click & Collect ordning, kan medarbejderne straks se om en vare er modtaget, og hvor den befinder sig.

Funktion før underholdning
Tyske GS1 Germany og markedsundersøgelsesinstituttet GfK har netop undersøgt forbrugernes opfattelse af digitale POS-tiltag. Resultatet er uomtvisteligt: Tidsbesparelser og funktion tæller mere end applikationer, der udelukkende har et underholdende formål.

Et eksempel er menneskelige robotter, der tager imod kunderne. Det er sjovt så længe, det har nyhedens interesse. Til gengæld er robotter, der kan styre et Click & Collect system, som det er tilfældet hos Zara, når kunden scanner sin QR-kode, i høj kurs.

“Fremtidens butik vil linke digitale og fysiske detailhandelsoplevelser på en måde, så forbrugertilfredsheden og dermed loyaliteten øges, samtidig med at systemerne forenkles”, fastslår Ulrich Hieber, der glæder sig til at byde de besøgende velkommen på EuroCIS 2019.

Relateret indhold

16.07.2024Designbase.dk

FableWood finansierer produktionen gennem crowdfunding

16.07.2024Designbase.dk

Gulvtæppeboom på Heimtextil 2025

10.07.2024Designbase.dk

Hver 3. elev stopper indenfor 5 år

08.07.2024Designbase.dk

Falske kopibutikker skyder op online

08.07.2024Designbase.dk

Sådan bliver virksomhedens glemte IT-produkter et aktiv

05.07.2024Designbase.dk

Nu bliver det lettere at generationsskifte

04.07.2024Designbase.dk

Salling Group samler igen medarbejderne til Danmarks største firmafest

04.07.2024Designbase.dk

Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days rykker til Formland

Udstilling viser cirkulære løsninger indenfor møbler og interiør

Dato

17.08.2024

Sted

Messecenter Herning

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023