Multibrand-butikker begejstrer mindre
De danske forbrugere kan bedre lide at handle i multibrand-butikker. Men det ser ud til, at de begejstres mere, når de går ind i singlebrand butikker. Det viser en ny rapport fra de danske designkonsulenter Glahn Retail.
De danske forbrugere begejstres mere, når de går ind i singlebrand butikker. Sådan lyder en af konklusioner fra de danske designkonsulenter Glahn Retail, der står bag en ny analyse. Det skriver Dansk Markedsføring og detailfolk.dk.
Til gengæld kan de danske forbrugere bedre lide at handle i multibrand-butikker. Paradokset skyldes, at multibrand-kæderne iscenesætter deres produkter på en anden måde end singlebrand-kæderne. Det vurderer Glahn Retail i rapporten.
- Enten forsøger kæden at sikre, at mærkevarerne kun er synlige via deres produkter og emballager. Kæden undlader yderligere iscenesættelse af mærkevarerne. I disse tilfælde ønsker kæden, at hele købsoplevelsen bygges op omkring kædens eget brand. Konsekvensen er, at mærkevarernes branduniverser og kampagner ikke er synlige i butikken. Det er ellers disse universer og kampagner, som skaber mærkevarernes attraktivitet, lyder det fortsat, lyder det i rapporten.
Rapporten fastslår, at denne måde at udstille produkterne på i multibrand-butikkerne kan få negativ betydning for kunden betalingsvillighed og købelyst.
Den modsatte grøft, som mange multibrand-kæder falder i, er, at de indretter komplette shop-in-shops, hvilket også underminerer multibrand-kædernes berettigelse, nemlig som kæder med flere brands, skriver detailfolk.dk.
Du kan læse hele rapporten her.