Miljøvenlighed er en livsstil

Danskerne har fokus på, hvad vi spiser, og hvad vi smører på kroppen. Derfor har Pureday rigtig god succes med økologiske og miljøvenlige produkter udelukkende fremstillet af naturlige ingredienser. I butikkerne kan den nye tendens give et godt mersalg.

Miljøvenlighed og omtanke i forhold til, hvad vi smører på vores krop, og hvad vi indtager, er ikke længere blot en trend i tiden, men en livsstil og en livsholdning for stadig flere forbrugere.

Det er det også for Jette Holmgren Jacobsen, og netop derfor startede hun Pureday for godt tre år siden efter at have boet i Sydafrika, hvor hun på sin egen krop oplevede de fantastiske råvarer, der blev indsamlet af kvinderne i landsbyerne og brugt til alt fra shampooer og conditioners, bodylotions, ansigtscreme, selvbruner, sæber, soyalys og olier til kroppen.

”Alt, vi sælger er fremstillet af naturlige og organiske råvarer fra sydafrikanske og australske producenter”, fortæller Jette Holmgren Jacobsen.

Samtidig arbejder hun ud fra konceptet om, at man skal give noget tilbage til de fattige afrikanske landsbysamfund, hvor man samler råvarerne.

”Vi støtter de fattige samfund i de afrikanske landsbyer, så vidt vi overhovedet kan. Det betyder bl.a., at vi planter træer i samarbejde med projekt GREENPOP, der alene i 2015 forventer at plante 16.000 træer, og hvor man som forbruger får lov til at ”eje” et træ, hvis man køber en Oh lief babygaveserie. Vi støtter projekt Home of Hope, der hjælper unge kvinder i Sydafrika, og herudover støtter vi også projekter i Australien, som hjælper udsatte grupper”, fortæller Jette Holmgren Jacobsen.

Siden Pureday så dagens lys, har Jette Holmgren Jacobsen kunnet melde om vækst, men nu har hun besluttet, at virksomheden skal løftes, og at produkterne skal endnu bredere ud til danskerne, end de hidtil har været.

”De danske forbrugere vil rigtig gerne have miljøvenlige og økologiske produkter, så Puredays produkter er en oplagt mulighed for alt fra helsekostbutikker til brugskunstbutikker og designbutikker, hvor der er ildsjæle, der gerne vil forstå og formidle historien om produkterne videre til forbrugeren samtidig med, at der skabes et mersalg i butikken”, lyder det fra Jette Holmgren, og hun tilføjer, at ideen er, at butikkerne ikke behøver bestille store sortimenter.

”Vi vil hellere sælge mindre sortimenter, så butikkerne kan prøve konceptet, og herefter vende tilbage. Vi løfter i flok, som vi gør det i Afrika”, siger Jette med et smil.

Baobab, rooibos og lavendel
Alle produkterne fra Pureday er håndlavede, og på ingredienslisten står bl.a. baobabolie, rooibos, lavendel, bivoks og æteriske olier.

Pureday samarbejder med Oh lief, der fremstiller økologiske produkter til både børn og voksne, Soylites soyaolielys, Eco products, der leverer økologiske baobabolie produkter, Eco by Sonya, økologiske selvbruner- og kropsplejeprodukter, Africa Organics; økologisk shampoo og conditioner og Nablus, der omfatter naturlige sæber.

”Alle vore samarbejdspartnere er små virksomheder, der arbejder ude i landsbyerne med lokalbefolkningen”, lyder det. Bl.a. samarbejder Eco Products med 2.500 kvinder, der indsamler baobabfrugter.

Og Jette Holmgren Jacobsen forklarer:

”En olie som baobab olien er endnu ikke så udbredt i Europa. Den presses af kernerne fra boababfrugten, og er rig på omega 3, 6 og 9, den er meget velegnet til krop, ansigt og hår, og den trænger hurtigt ind i huden pga. sine små molekyler, så den ikke virker fedtet.

Baobabtræet bliver helt op til 2500 år gammelt. Det giver frugt fra en alder af ca. 80 år, og herefter kan man høste frugterne hvert år. Herudover findes bl.a. jojobaolie og kokosolie i produkterne samt hvedekimolie eller sojaolie, som er rig på E-vitaminer og derfor er god mod f.eks. strækmærker og arvæv”, forklarer Jette Holmgren Jacobsen passioneret. Selv er hun også meget glad for den økologiske selvbruner.

”Mange selvbrunere er fyldt med farver, men selvbruneren fra Eco by Sonya er baseret på kakao”, fortæller Jette, og hun tilføjer, at alle produkter er fremstillet, så de lever op til internationale økologiske certificeringer samt til EU kommissionens krav i kosmetik regulativerne.

Produkterne er fri for natriumlaurylsulfat/laurethsulfat, kunstige duftstoffer og syntetiske kemikalier og farvestoffer, der kan irritere huden, og der bruges ingen syntetiske parfumer, men kun æteriske olier.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023