Miljøvenlighed er en livsstil

Danskerne har fokus på, hvad vi spiser, og hvad vi smører på kroppen. Derfor har Pureday rigtig god succes med økologiske og miljøvenlige produkter udelukkende fremstillet af naturlige ingredienser. I butikkerne kan den nye tendens give et godt mersalg.

Miljøvenlighed og omtanke i forhold til, hvad vi smører på vores krop, og hvad vi indtager, er ikke længere blot en trend i tiden, men en livsstil og en livsholdning for stadig flere forbrugere.

Det er det også for Jette Holmgren Jacobsen, og netop derfor startede hun Pureday for godt tre år siden efter at have boet i Sydafrika, hvor hun på sin egen krop oplevede de fantastiske råvarer, der blev indsamlet af kvinderne i landsbyerne og brugt til alt fra shampooer og conditioners, bodylotions, ansigtscreme, selvbruner, sæber, soyalys og olier til kroppen.

”Alt, vi sælger er fremstillet af naturlige og organiske råvarer fra sydafrikanske og australske producenter”, fortæller Jette Holmgren Jacobsen.

Samtidig arbejder hun ud fra konceptet om, at man skal give noget tilbage til de fattige afrikanske landsbysamfund, hvor man samler råvarerne.

”Vi støtter de fattige samfund i de afrikanske landsbyer, så vidt vi overhovedet kan. Det betyder bl.a., at vi planter træer i samarbejde med projekt GREENPOP, der alene i 2015 forventer at plante 16.000 træer, og hvor man som forbruger får lov til at ”eje” et træ, hvis man køber en Oh lief babygaveserie. Vi støtter projekt Home of Hope, der hjælper unge kvinder i Sydafrika, og herudover støtter vi også projekter i Australien, som hjælper udsatte grupper”, fortæller Jette Holmgren Jacobsen.

Siden Pureday så dagens lys, har Jette Holmgren Jacobsen kunnet melde om vækst, men nu har hun besluttet, at virksomheden skal løftes, og at produkterne skal endnu bredere ud til danskerne, end de hidtil har været.

”De danske forbrugere vil rigtig gerne have miljøvenlige og økologiske produkter, så Puredays produkter er en oplagt mulighed for alt fra helsekostbutikker til brugskunstbutikker og designbutikker, hvor der er ildsjæle, der gerne vil forstå og formidle historien om produkterne videre til forbrugeren samtidig med, at der skabes et mersalg i butikken”, lyder det fra Jette Holmgren, og hun tilføjer, at ideen er, at butikkerne ikke behøver bestille store sortimenter.

”Vi vil hellere sælge mindre sortimenter, så butikkerne kan prøve konceptet, og herefter vende tilbage. Vi løfter i flok, som vi gør det i Afrika”, siger Jette med et smil.

Baobab, rooibos og lavendel
Alle produkterne fra Pureday er håndlavede, og på ingredienslisten står bl.a. baobabolie, rooibos, lavendel, bivoks og æteriske olier.

Pureday samarbejder med Oh lief, der fremstiller økologiske produkter til både børn og voksne, Soylites soyaolielys, Eco products, der leverer økologiske baobabolie produkter, Eco by Sonya, økologiske selvbruner- og kropsplejeprodukter, Africa Organics; økologisk shampoo og conditioner og Nablus, der omfatter naturlige sæber.

”Alle vore samarbejdspartnere er små virksomheder, der arbejder ude i landsbyerne med lokalbefolkningen”, lyder det. Bl.a. samarbejder Eco Products med 2.500 kvinder, der indsamler baobabfrugter.

Og Jette Holmgren Jacobsen forklarer:

”En olie som baobab olien er endnu ikke så udbredt i Europa. Den presses af kernerne fra boababfrugten, og er rig på omega 3, 6 og 9, den er meget velegnet til krop, ansigt og hår, og den trænger hurtigt ind i huden pga. sine små molekyler, så den ikke virker fedtet.

Baobabtræet bliver helt op til 2500 år gammelt. Det giver frugt fra en alder af ca. 80 år, og herefter kan man høste frugterne hvert år. Herudover findes bl.a. jojobaolie og kokosolie i produkterne samt hvedekimolie eller sojaolie, som er rig på E-vitaminer og derfor er god mod f.eks. strækmærker og arvæv”, forklarer Jette Holmgren Jacobsen passioneret. Selv er hun også meget glad for den økologiske selvbruner.

”Mange selvbrunere er fyldt med farver, men selvbruneren fra Eco by Sonya er baseret på kakao”, fortæller Jette, og hun tilføjer, at alle produkter er fremstillet, så de lever op til internationale økologiske certificeringer samt til EU kommissionens krav i kosmetik regulativerne.

Produkterne er fri for natriumlaurylsulfat/laurethsulfat, kunstige duftstoffer og syntetiske kemikalier og farvestoffer, der kan irritere huden, og der bruges ingen syntetiske parfumer, men kun æteriske olier.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023