Mater fortsætter den grønne rejse

Det er særligt virksomhedens fokus på materialet Matek™ samt en ny international tilstedeværelse, der styrker brandets vækst.

Maters Alder kollektion. Foto: Mater

”På trods af nedgang i bruttofortjeneste, som også er drevet af ændringer af regnskabsprincipper, anser vi i ledelsen 2023 som et rigtig godt år - vores strategi med øget fokus på vores cirkulære Matek™ teknologi begynder for alvor at bære frugt,” fortæller Maters CEO Ketil Årdal.

Affald bliver til designermøbler

Mater lancerede i 2020 deres eget produkt Matek™, der er sammensat af affaldsprodukter som kaffebønneskaller og savsmuld kombineret med bindemiddel. Det er en unik måde at indkapsle CO2, der ellers var blevet frigivet i atmosfæren gennem affaldsforbrænding.

Mater investerede massivt i at øge produktionen af Matek™ i 2023, og lancerede to nye kollektioner fremstillet af materialet. 

”I 2023 er salget af Matek™ produkter steget med 160% sammenlignet med året før. Især på kontraktmarkedet oplever vi en større efterspørgsel på mere bæredygtige og cirkulære løsninger og produkter. For os har dette markedet for alvor fået fart på, og 2023 var året, hvor vi leverede første ud af flere, Matek™ ordre til en stor Europæisk hotelkæde,” siger Ketil Årdal.

Internationalt fokus

Og netop det øgede fokus på salg udenfor Danmark har båret frugt for Mater. I 2023 åbnede virksomheden et showroom i London, og virksomhedens vækst i UK alene er steget med 88%. Derudover oplever Mater en øget interesse fra internationale designere og nye markeder, hvilket viser, at Mater bevæger sig i den helt rigtige retning, forklarer Ketil Årdal.

”Slutteligt er vi utroligt stolte af resultatet på affaldsområdet. I 2023 har vi omdannet 40 tons affald til møbler, og med det øget fokus på MatekTM, kan vi nu bryste os af, at 52% af vores solgte produkter er produceret af affaldsmaterialer," runder Ketil Årdal af.
IDL

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

06.01.2025Designbase.dk

"På FurnitureFair kan man se, mærke og prøve"

27.12.2024Designbase.dk

Ny platform for ser dagens lys på Stockholm Furniture Fair

16.12.2024Designbase.dk

Stor interesse for ny messe for den danske møbelbranche

13.12.2024Designbase.dk

Et nyt samarbejde i dansk møbelindustri

11.11.2024Designbase.dk

Vegansk læder hos TAKT

11.10.2024Designbase.dk

Nyt produkt skal kunne erstatte læder i tekstilproduktionen

07.10.2024Formex

Sponseret

Stockholm furniture Fair 2025

03.10.2024Formex

Sponseret

Faye Toogoods udstilling hylder hænderne bag håndværket

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023