Mater fortsætter den grønne rejse
Det er særligt virksomhedens fokus på materialet Matek™ samt en ny international tilstedeværelse, der styrker brandets vækst.
”På trods af nedgang i bruttofortjeneste, som også er drevet af ændringer af regnskabsprincipper, anser vi i ledelsen 2023 som et rigtig godt år - vores strategi med øget fokus på vores cirkulære Matek™ teknologi begynder for alvor at bære frugt,” fortæller Maters CEO Ketil Årdal.
Affald bliver til designermøbler
Mater lancerede i 2020 deres eget produkt Matek™, der er sammensat af affaldsprodukter som kaffebønneskaller og savsmuld kombineret med bindemiddel. Det er en unik måde at indkapsle CO2, der ellers var blevet frigivet i atmosfæren gennem affaldsforbrænding.
Mater investerede massivt i at øge produktionen af Matek™ i 2023, og lancerede to nye kollektioner fremstillet af materialet.
”I 2023 er salget af Matek™ produkter steget med 160% sammenlignet med året før. Især på kontraktmarkedet oplever vi en større efterspørgsel på mere bæredygtige og cirkulære løsninger og produkter. For os har dette markedet for alvor fået fart på, og 2023 var året, hvor vi leverede første ud af flere, Matek™ ordre til en stor Europæisk hotelkæde,” siger Ketil Årdal.
Internationalt fokus
Og netop det øgede fokus på salg udenfor Danmark har båret frugt for Mater. I 2023 åbnede virksomheden et showroom i London, og virksomhedens vækst i UK alene er steget med 88%. Derudover oplever Mater en øget interesse fra internationale designere og nye markeder, hvilket viser, at Mater bevæger sig i den helt rigtige retning, forklarer Ketil Årdal.
”Slutteligt er vi utroligt stolte af resultatet på affaldsområdet. I 2023 har vi omdannet 40 tons affald til møbler, og med det øget fokus på MatekTM, kan vi nu bryste os af, at 52% af vores solgte produkter er produceret af affaldsmaterialer," runder Ketil Årdal af.
IDL