Kunstig intelligens og håndstrik kolliderer
Håndstrikkede vaser, skåle og beholdere ses på Sidsel Søgaard Spas’ soloudstilling ”TECHNÉ”
På sin første soloudstilling “TECHNĒ” baner designer Sidsel Søgaard Spas vejen for fremtidens kunsthåndværk. Her møder traditionelt, langsomt strikkehåndarbejde AI’s hyperspeed, og designeren overlader en del af kontrollen til teknologien. Udstillingen åbner den 1. august og kan opleves til og med den 23. august 2024 på Officinet i Bredgade i København.
“TECHNĒ” udforsker, hvordan kunstig intelligens kan anvendes til at oversætte historisk vasetradition til håndstrik. Resultatet er en serie strikkede vaser, skåle og beholdere, der viser et øjebliksbillede af, hvad der sker, når man beder avancerede computeralgoritmer om at skrive kode til mennesker i form af strikkeopskrifter.
Den oldgræske filosof Aristoteles mente, at vidensformen technē, som dækker over den praktiske kunst og videnskab, stræber mod det gode og altid har et mål i sigte. Sidsel Søgaard Spas har undersøgt, hvordan mødet mellem tusinder års håndværksteknologisk udvikling og en moderne chatbot ser ud, og hvilken dialog, der opstår mellem dem.
Sidsel Søgaard Spas udtaler: “TECHNĒ er et konkret eksempel på at bruge kunstig intelligens som en ligeværdig partner i en kunstnerisk proces. Jeg har bedt AI-modeller som ChatGPT4 og Google Gemini om at oversætte et formsprog til et helt andet håndværk og materiale. Herefter har det været op til min praktiske intelligens at omsætte det til et nyt objekt med plads i verden. AI’s tendens til dovenskab og vekslende vilje til at samarbejde har sammen med mine kommunikationsfærdigheder og håndværksmæssige kunnen været afgørende for værkernes endelige formspro“.
Fra historisk artefakt til nutidigt formsprog
Sidsel Søgaard Spas har udvalgt ti forskellige artefakter fra forskellige kulturer og tidspunkter i verdenshistorien, som hun har ladet AI fortolke. Artefakterne tæller bl.a. en oldgræsk krukke, en kinesisk Mei P’ing vase og en peruviansk krukke udformet som et hovedtrofæ.
De håndstrikkede vaser har Sidsel Søgaard Spas givet funktionen tilbage ved at bruge støbematerialerne epoxy og akrylgips, der fryser det bløde garn i fast form. I den del af processen har hun afgivet en del af kontrollen til materialerne.
Sidsel Søgaard Spas har døbt værkerne TeknoAntikviteter. Antikvitet henviser til den genbrug af form, som hun ser som et bæredygtighedsprincip i sit arbejde med TECHNĒ. Mens Tekno refererer til de teknologiske processer, som hun har ledt beholderne gennem. Værktitlen er blevet til i samtale med ChatGPT4.
På udstillingen viser Sidsel Søgaard Spas sine TeknoAntikviteter som spekulative objekter til refleksion over teknologiens kulturelle og etiske påvirkning af samtiden. De optræder sammen med historien om deres oprindelse, visualiseret i udstillingsrummet og udgivet i bogform.
Læs mere om projektet på ssspace.world hvor research-publikationen også vil være tilgængelig.
Udstillingen er støttet af: Statens Kunstfond, Grosserer L. F. Foghts Fond, Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse, Lizzi og Mogens Staal Fonden.