Keramisk popkultur

Kähler trækker på en lang tradition for navnkundige designsamarbejder, der blander brandets kunstkeramiske arv med tidsånden.

Foto: Kähler

Kähler trækker på en lang tradition for navnkundige designsamarbejder, der blander brandets kunstkeramiske arv med tidsånden. 

Forårets designsamarbejde byder på et kurateret og ekspressivt udtryk med Poppery: En ny serie skabt i kreativt samarbejde med de farverige personligheder Sofie Linde & Joakim Ingversen, som gennem tiden har opbygget deres personlige stil, og som en del af deres kreative åre har udforsket keramikkens verden under navnet KIMPOP. 

Serien består af håndmalede vaser, en skulptur og kopper i eksperimenterende pastelfarver med løbsk glasur og humoristiske designdetaljer, der reintroducerer 80'ernes og 90'ernes popkultur med respektfulde rødder i Kählers arkiv.

Det multidisciplinære løber som en understrøm gennem dansk designtradition og finder stadig nye formater. Også på den keramiske arena, hvor leret med lige dele historicitet og legesyge åbner for den kreative åre. 

Designkollektivet har siden 1870erne været en stor del af Kählers DNA, hvor kunstnere, kreative og håndværkere på hver deres måde har sat et aftryk og fortolket på det keramiske udtryk. Præcis dette er på spil i Poppery - en ny, autentisk Kählerkollektion skabt i tæt samarbejde mellem Kähler og KIMPOP som en naturlig forlængelse af Sofie Linde & Joakim Ingversens univers og fælles passion for farver, indretning og keramik.

Foto: Kähler

Som det ligger i navnet, er Poppery opstået i spændingsfeltet mellem klassisk keramik og KIMPOPs popkulturelle æstetik og designreferencer, der er rundet af de sene 80'ere og tidlige 90'ere - men kollektionen er mere end et farverigt generationsportræt. For parret har det været afgørende at give Poppery sin egen identitet og et udtryk, som forbliver relevant i fremtiden og samtidig ydmygt ærer Kählers banebrydende æstetik, som siden 1870 har sat præg på moderne interiør.


Proppen over i'et
Poppery udspringer af Sofie Linde & Joakim Ingversens kærlighed til det keramiske håndværk og tager afsæt i dels Kählers keramiske arv og KIMPOPs egne erfaringer med glasurer, brænding samt kærlighed til farver. Bag kollektionens fabulerende former og skæve umiddelbarhed gemmer sig desuden et ønske om at bryde med traditionelle skandinaviske farvetraditioner og vanetænkning og i stedet erobre hjemmet med legede detaljer og reaktive pastelglasurer, som både reflekterer KIMPOP og Kählers DNA. Poppery er derfor dedikeret til en palet af mint, gul og pink som udtrykker sig forskelligt på de enkelte dele, mens kollektionen er fælles om mødet mellem det figurative og abstrakte samt de sanselige glasurer, der næsten løber løbsk ned ad overfladen og forstærker keramikkens håndmalede og stærkt intuitive DNA. 

Det gælder ikke mindst seriens tre vaser, hvis former, inspireret af Kählers store ikoniske designarkiv, bliver til iøjefaldende statement pieces i mødet med KIMPOPs humoristiske og til tider rebelske designtilgang, der sætter proppen over i'et på den største vase med en finurlig æbleformet figur, når den ikke bruges til blomster.

Den æbleformede skulptur med den uimodståelige larve er KIMPOPs nyfortolkning af Kählers figurative univers gennem tiden. Skulpturen er et sødmefyldt og skævt nutidigt skulpturelt element, der fungerer både som en legende humoristisk afslutning på den store vase og som en unik keramisk skulptur i indretningen. 

I serien findes også håndmalede Poppery kopper i to størrelser: Begge bygget over et originalt Kählerdesign fra 1960'erne med en funktionelt-fremtrædende kant omkring koppens midte, hvor hånden naturligt kan gribe, og hvor den reaktive glasur løber ned over, hvilket bevirker, at kopperne får hvert deres unikke udtryk.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Foto: Kähler

Foto: Kähler

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Det smukt dækkede bord

Smukt design, funktionalitet, nye tendenser og spændende farver forenes på Det smukt dækkede bord. Her kan der dækkes op med rå keramik, pastelfarvede fine tallerkener og glas i genbrugsmateriale, for det handler om at skabe et personligt udtryk – i butikkerne og i boligen, hvor alt fra tallerkener og glas står med bestik og tekstiler og spændende designelementer som vaser, lysestager med mere, der kan stå som kronen på værket. Men med på det smukt dækkede bord hører også funktionelle og æstetiske serveringsfade, skåle og tilbehør.

Relateret indhold

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

14.01.2025Designbase.dk

Heimtextil et gået i luften

14.01.2025Designbase.dk

The Inspired Home Show ændrer dagene

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023