Historien skal fortælles

Mario Trimarchi er hjernen bag Alessi’s nye visuelle identitet, han har skabt virksomhedens ”Super & Popular”-koncept og designet produkter. ”Jeg tænker altid i helheder. I produkt, emballage og kommunikation. For det handler om, at der skal fortælles en historie. Det er den, forbrugerne køber”, siger Marco Trimarchi.

Marco Trimarchi..

Mens vi taler, sidder han og tegner og laver små skitser, der spiller op til ordene, og man fornemmer klart, at Mario Trimarchi udtrykker sig allerbedst igennem sin pen og på et stykke papir. Men når det er sagt, er Mario Trimarchi, der er hjernen bag Alessi’s visuelle identitet, deres ”Super & Popular” koncept og flere velkendte Alessi-produkter, uhyre inspirerende og spændende at tale med.

V i mødtes i forbindelse med præsentationen af Alessi’s nyeste kollektion i København, og selv om der sad et helt rum af pressefolk og ventede på den lille italiener, tog han sig – på ægte sydeuropæisk vis - god tid til at fortælle om sit arbejde med Alessi.

Mario Trimarchi er arkitekt og designer, og i 1999 etablerede han designstudio Fragile i samarbejde med Frida Doveil.

Gennem årene har de arbejdet meget med corporate identity ud fra ideen om, at ethvert projekt skal være en del af en historie. Over årene har Marco Trimarchi dog arbejdet med alt fra design og grafiske elementer til kommunikation og fotografi, og således har han ud over Alessi også arbejdet med bl.a. Poste Italiane, Banca Intesa, Cariparma, Olivetti og X Venice Architecture Biennale.

Jeg tager designet hele vejen
Han begyndte at arbejde med Alessi for seks-syv år siden, og han har skabt den ikoniske serie La Stansa dello Scirocco af skåle, fade, lamper og bakker, Intano vasen og Ossidiana espresso kaffekanden.

”Når jeg arbejder med et design, tager jeg det hele vejen. Jeg står for designet, men også for emballagen, kommunikationen med videre”, fortæller Marco Trimarchi.

Det førte til, at han blev manden bag Alessi’s store satsning “Super & Popular”-kollektionen, der består af små designmesterværker gennem tiderne, som Marco Trimarchi har givet nyt liv igennem storytelling og emballage.

”Når forbrugerne i dag køber et produkt, køber de i lige så høj grad historien bag. Derfor er mit mål at fortælle den historie. Det koster ikke mere, og forbrugeren for meget mere ”value for money”.

Således har han designet emballagen, så den kan ses på 10 meters afstand i butikken, og på 10 cm. afstand, når man læser den, og den kan vendes, så der kan skabes nye udtryk på butikkernes hylder og dermed nyt liv i butikken.

Med konceptet vil Alessi kommunikere ikke bare et produkt, men en designer, en mission og en vision på produktets æsker, og dermed give næring til tanken om, at man ikke behøver opfinde nye produkter hele tiden, når de gamle klassikere sagtens kan omsættes til nye kontekster og brugsbehov.

Bæredygtigt design
Selv kalder Marco Trimarchi ”Super & Popular” for bæredygtigt design, fordi det handler om design, der holder – ikke mindst på grund af historien bag og designets ansigt.

I ”Super & Popular”-kollektionen findes omkring 70 designobjekter, der repræsenterer nogle af Alessi’s mest spændende projekter, og under ledelse af Marco Trimarchi relanceres de nu med det mål at skabe bevidsthed omkring designikonerne og historierne bag dem - ikke mindst blandt den unge målgruppe.

Blandt de ikoniske produkter i serien er “9090” espresso coffee maker af Richard Sapper, “Anna G.” proptrækkeren designet af Alessandro Mendini i 1994, den tidløse netkurv fra 1948, fuglefløjtskedlen design af Michael Graves i 1985, så vel som “Girotondo” bakken designet af King Kong i 1989, “Juicy Salif” citruspresseren af Philippe Starck fra 1990, og elektrisk kedel af Wiel Arets fra 2009.

”Vi viser hvert produkt ”backstage”. Den nye emballage viser billeder af produkterne i omgivelser, de er tænkt i, og på emballagerne står citater af designerne. Emballagen giver herudover information og inviterer forbrugeren til at lære mere om designikonerne på et website, hvor der vises små filmsekvenser, fortælles anekdoter og vises interviews (www.alessi.com/superandpopular)”, fortæller Mario Trimarchi, mens han skitserer måden emballagerne kan beskues på - langt fra og tæt på – på sin blok, der hele tiden ligger foran ham.

Som papir der flyver væk
Marco Trimarchis nok mest markante design for Alessi er La Stansa dello Scirocco-serien.

”Jeg blev grebet af ideen om papir, der flyver væk, og lander helt tilfældigt”, forklarer han om designet, og så holder han af legen med lyset og skyggerne, der hele tiden ændrer sig med designet, og dermed ændrer udtrykket i designet.

I serien findes en orkidévase, og det er helt bevidst fra Marco Trimachis side.

”Man køber en smuk orkidé, og så anbringer man den i en plasturtepotte med en plaststang. Min vase siger til orkidéen ”læn dig her”, og skaber en smuk ramme om blomsten”.

Og det er netop det, det handler om for Marco Trimarchi; at skabe helhederne, at skabe fortællingerne og at give forbrugerne såvel som de ansatte i butikkerne de historier, der ligger bag de smukke produkter.

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

19.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Unikke stentøjskrus fra Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Formfuldendte forårsnyheder fra BITZ

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023